افزایش خطر مرگ ناشی از سرطان با نوشیدنی های شیرین شده با شکر

به گزارش سیناپرس، مطالعه بزرگی که توسط محققان انجمن سرطان آمریکا (ACS) انجام شد نشان داده است، خطر مرگ ناشی از سرطان های مرتبط با چاقی، از جمله سرطان دستگاه گوارش، پستان، آندومتر و کلیه در مردان و زنانی که روزانه حداقل دو وعده از نوشیدنی ‌های شیرین شده با شکر مصرف می‌کردند، در مقایسه با سایر افراد، پنج درصد بیشتر بود.

به نظر می رسد این نتایج مربوط به شاخص توده بدنی (BMI) بالاتر شرکت کنندگانی است که به طور منظم این نوشیدنی ها را مصرف می کردند. BMI یا شاخص توده بدنی، سنجشی آماری برای مقایسه قد و وزن است و نشان می ‌دهد که آیا یک فرد وزن مناسبی دارد یا خیر.

به گزارش سیناپرس، برای این مطالعه، محققان، ارتباط نوشیدنی های شیرین شده با شکر و نوشیدنی های حاوی قند مصنوعی را با مرگ و میر ناشی از سرطان های مرتبط با چاقی، و 20 نوع سرطان در میان شرکت کنندگان مطالعه پیشگیری از سرطان II (CPS-II) بررسی کردند.

در سال 1982، بیش از نهصد هزار شرکت کننده فاقد سرطان، اطلاعاتی در مورد مصرف معمول نوشیدنی های شیرین شده با شکر، و نوشیدنی های حاوی قند مصنوعی، ارائه کردند. افراد تا سال 2016 پیگیری شدند.

در طول پیگیری مطالعه CPS-II، 135 هزار شرکت کننده بر اثر سرطان جان خود را از دست دادند. محققان پس از تنظیم BMI شرکت کنندگان، دریافتند که مصرف حداقل دو وعده از نوشیدنی های شیرین شده با شکر در روز، با افزایش مرگ ناشی از سرطان های روده بزرگ، کلیه و سایر سرطان های مرتبط با چاقی، همراه است.

پژوهشگران ارتباط مثبتی بین مصرف نوشیدنی های حاوی قند مصنوعی و سرطان های مرتبط با چاقی، نیافتند. با این حال، مشخص شد که این نوشیدنی ها با افزایش خطر ابتلا به سرطان پانکراس مرتبط هستند.

به گزارش سیناپرس، یافته های تحقیقاتی در مجله Cancer, Epidemiology, Biomarkers & Prevention منتشر شده اند.

ترجمه: سنا دلفیه

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا