آمادگی مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی برای همکاری با معاونت فناوری وزارت علوم

رئیس مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی از آمادگی این مؤسسه برای انعقاد تفاهم‌نامه دوجانبه با معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم و اجرای طرح‌های مطالعاتی مرتبط با حوزه ماموریت معاونت فناوری و نوآوری، توسعه فعالیت‌های مؤسسه با رویکرد فناوری و نوآوری، تولید گزارش‌های علمی و انجام مطالعات لازم برای سیاستگذاری و راهبری پارک‌های علم و فناوری و طرح‌های فناوری خبر داد.

 دکتر علی‌باقر طاهری‌نیا در نشست هم‌اندیشی با معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم و مدیران آن حوزه که در محل موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی برگزار شد، با اشاره به مراتب بالای علمی و اجرایی دکتر خیرالدین معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم گزارشی از عملکرد ۹ ماهه مؤسسه با رویکرد پژوهشی ارائه داد.

طاهری‌نیا گفت: برنامه‌های مهمی در مدت زمان مدیریت ۹ ماهه در مؤسسه صورت گرفته که انجام طرح‌های تحقیقاتی کوتاه مدت سیاستی که از سوی مقام عالی وزارت به موؤسسه ابلاغ شده است، یکی از آنهاست.

رئیس مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی ادامه داد: موضوعات مورد نظر مقام عالی وزارت پس از ارجا به مؤسسه متناسب با تجربه و تخصص اعضای مؤسسه به آنها ابلاغ و نتیجه طرح پژوهشی برای استفاده سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیران ارسال می‌شود. در این رابطه تاکنون ۸ گزارش تخصصی چاپ شده و ۱۵ گزارش تخصصی نیز در دست انتشار است.

طاهری‌نیا یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته در مؤسسه را انتشار گزارش‌های ادواری یک صفحه‌ای با رویکرد جهاد تبیین دانست و گفت: با توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری در خصوص جهاد تبیین و همینطوری بستر موجود در مؤسسه به عنوان متولی آمار آموزش عالی، گزارشات یک صفحه‌ای آماری با موضوع مشخص تهیه و به منظور تبیین دستاوردهای نظام آموزش عالی کشور منتشر می‌شود.

وی با اشاره به خروجی یکی از این گزارش‌ها گفت: نسبت اعضای هیئت علمی در بخش بانوان از ابتدای پیروزی انقلاب از ۱۴ درصد به ۳۸ درصد رسیده است.

ازما؛ "ایده پژوهشگران به زبان مدیران اجرایی"

رئیس مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی در مورد انجام بروندادهای پژوهشی مؤسسه نیز گفت: در مدت ۹ ماه گذشته ۸ طرح پژوهشی به اتمام رسیده و ۲۱ طرح پژوهشی نیز در دست اجراست است که حسب موضوع توسط مجری در شوراها و مراکز تصمیم‌گیر ارائه می‌شود. همچنین تعداد ۶ پنل تخصصی و ۱۸ نشست علمی نیز در این ایام در مؤسسه برگزار شده است.

وی  به تدوین فرم ازما "ایده پژوهشگران به زبان مدیران اجرایی" اشاره کرد و گفت: هدف از تدوین این فرم که مورد استقبال وزیر علوم نیز قرار گرفته، بیان یافته‌های طرح‌های پژوهشی به زبان مدیران اجرایی است.

طاهری‌نیا در ادامه مطالعه، تدوین و تلفیق برنامه هفتم توسعه در بخش علوم، تحقیقات و فناوری، ایجاد شبکه متخصصان آموزش‌عالی (شماع)، راه‌اندازی میزهای پژوهشی و تدوین برنامه سوم راهبردی مؤسسه را از دیگر اقدامات مؤسسه برشمرد و گفت: شبکه متخصصان آموزش عالی ظرفیت فوق‌العاده‌ای است که با ایجاد و راه‌اندازی آن می‌توان در محیطی تخصصی و با راهکارهایی مبتنی بر علم و دانش نسبت به حل مسائل و مشکلات اقدام کرد.

عضو دائم شورای معاونین وزارت علوم در خصوص میزهای پژوهشی مساله محور نیز گفت: مؤسسه آمادگی دارد تا با برپایی میزهای پژوهشی مساله محور مساله مدنظر بخش‌های مختلف حوزه ستادی وزارت علوم را دریافت و پس از بررسی توسط متخصصین نسبت به ارائه راه حل مناسب به حوزه مربوطه اقدام کند.

مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی و معاونت فناوری و نوآوری تفاهم‌نامه همکاری منعقد می‌کنند

وی از آمادگی این مؤسسه برای انعقاد تفاهم‌نامه دوجانبه با معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم خبر داد و در ادامه با اشاره به اقدامات صورت‌گرفته به منظور گسترش فعالیت‌های این مؤسسه، اظهار کرد: در این راستا تاکنون ۱۸ تفاهم‌نامه با مراکز دانشگاهی و دستگاه‌های اجرایی منعقد شده که در تفاهم صورت گرفته با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ ایجاد کارگروه مشترک در خصوص تعیین اولویت‌های پژوهشی در حوزه آمار و اطلاعات آموزش عالی و طرح‌های پژوهشی مساله محور و کاربردی در راستای اولویت‌های پژوهشی و همچنین بهره مندی  از ظرفیت‌­های مؤسسه در حوزه رصد آمار (تحصیلی و اشتغال) و داده‌­های ثبتی مربوط به اعضای هیات علمی و پژوهشگران، دانشجویان و دانش‌­آموختگان داخلی و بین‌المللی از جمله مهمترین محورهای این تفاهم‌نامه است. همچنین تاسیس اندیشکده آموزش عالی با مشارکت سازمان بسیج اساتید از دیگر مواردی است که توسط مؤسسه در حال انجام است.

طاهری نیا افزود: به منظور ساماندهی، تسهیل و شفاف‌سازی فرایندها نیز در مؤسسه اقدامات مؤثری صورت پذیرفته است که بازنگری آیین‌نامه ترفیع اعضای هیات علمی، آیین‌نامه گرنت اعضای هیات علمی، آیین‌نامه طرح‌های پژوهشی، بررسی و بازنگری ساعت موظف اعضای هیات علمی مؤسسات پژوهشی، تسریع در ارتقاء، ترفیع و تبدیل وضعیت اعضای هیات علمی و تسریع در فرایند جذب اعضای هیات علمی از آن جمله است.

بنابر اعلام روابط عمومی وزارت علوم، وی در پایان به ظرفیت مؤسسه در حوزه فناوری نرم اشاره کرد و حضور دکتر خیرالدین در مؤسسه را سرآغاز همکاری‌های آتی و مستمر بین مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی و حوزه معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم دانست و از آمادگی مؤسسه برای انجام طرح‌های مطالعاتی مرتبط باحوزه ماموریت معاونت فناوری و نوآوری، توسعه فعالیت‌های مؤسسه با رویکرد فناوری و نوآوری، تولید گزارش‌های علمی و انجام مطالعات لازم برای سیاستگذاری، راهبری پارک‌های علم و فناوری و طرح های فناوری خبر داد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا