از نظارت بر یخچال‌ها تا زندگی نهنگ‌ها با ماهواره ها

درطول چند سال گذشته، تنوع زیستی به یکی از مهمترین علاقه‌مندی‌ها و مرکز توجه دانشمندان جهان تبدیل شده است. در سال 2010 سازمان ملل متحد 20 هدف تنوع زیستی را تا سال 2020 برای کشورها تعیین کرد که طیف مختلفی از اهداف، از به نصف رساندن نرخ از بین رفتن زیستگاه‌ها تا کاهش میزان ماهیگیری در سطح جهان را دربر می‌گیرند.

اما آگاهی از دست یافتن کشورها به این اهداف نیازمند اندازه‌گیری دقیق تنوع زیستی است.

ماه گذشته جمعی از زیست‌شناسان با انتشار مقاله‌های در مجله نیچر، خواستار یک روش جهانی برای اندازه‌گیری تنوع زیستی با استفاده از ماهواره‌ها شدند. نویسندگان این مقاله 10 متغیر را برای اندازه‌گیری پیشنهاد کردند که از فراوانی آتش‌سوزی تا وفور گونه‌های مختلف را شامل می‌شوند.

درحال حاضر، برنامه علوم کاربردی ناسا از ماهواره‌ها برای بررسی بوم‌شناسی زمین استفاده می‌کند. یکی از ابزار مورد استفاده محققان، پایگاه داده EnvDATA است که امکان ورود داده‌های یک منطقه یا گونه خاص و مقایسه آن با تصاویر ماهواره‌ای و داده‌های الگوی آب و هوایی، پوشش گیاهی و تراکم جمعیت انسانی را فراهم می‌کند.

آژانس فضایی اروپا (ESA) نیز اواخر ماه ژوئن (اوایل تیرماه) ماهواره Sentinel-2 را به فضا پرتاب کرد؛ این ماهواره هم اکنون درحال مخابره تصاویر خارق‌العاده‌ای به زمین است که برای نظارت بر تنوع زیستی مورد استفاده قرار می‌گیرند.