طرحی با عنوان انتقال آب از ارمنستان و گرجستان به دریاچه ارومیه نداریم

 به گفته یکی از نمایندگان مجلس قرار است برای احیای دریاچه ارومیه آب از طریق ارمنستان و گرجستان منتقل شود. اما یک کارشناس می گوید که قرار نیست چنین طرحی اجرا شود و گزینه های بسیار بهتری وجود دارد.

مسعود تجریشی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: تاکنون طرحی با عنوان انتقال آب از ارمنستان و گرجستان به دریاچه ارومیه در ستاد احیای این دریاچه تعریف نشده است، همچنین اخباری مبنی بر اینکه این انتقال در حال مطالعه نیز باشد دریافت نکرده ایم.
وی تاکید کرد: البته اجرای طرح های انتقال آب حوضه به حوضه برای احیای دریاچه ارومیه همواره مد نظر بوده است از این رو طرح های مربوط به این موضوع با یک گروه تخصصی در ستاد احیای دریاچه ارومیه در حال بررسی است.
تجریشی ادامه داد: رییس جمهوری تاکید دارد تمام راهها و روش هایی که امکان انتقال آب به دریاچه ارومیه را فراهم می کند مورد بررسی قرار گیرد از این رو گروه هایی کاملا علمی تمام این راه ها را بررسی می کنند.
وی افزود: اما تاکنون در مورد انتقال آب از ارمنستان و گرجستان به دریاچه ارومیه در ستاد بررسی نشده و تاکنون مورد بحث ما نبوده است اما اگر نماینده مجلسی این موضوع را اعلام می کند ممکن است وزارتخانه ای در حال اجرای این طرح است.
رییس کارگروه علمی ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: رییس جمهوری بر انتقال آب بین حوضه ای به وزارتخانه ها تاکید کرده است بنابراین به عنوان مثال ممکن است وزارت نیرو در راستای انتقال آب به منطقه ای یک شاخه از این خطوط انتقال را به دریاچه ارومیه اختصاص داده باشد اما اینکه این طرح مختص دریاچه ارومیه باشد، مطالعه ای در این زمینه انجام نشده است.
تجریشی گفت: طرح های زیادی در ستاد احیای دریاچه ارومیه مصوب شده است که انتقال بین حوضه ای آب زاب به دریاچه ارومیه یکی از آنها است.
وی درباره طرح انتقال آب حوضه به حوضه از رود زاب به سمت دریاچه توضیح داد: قراربود این طرح برای توسعه کشاورزی در منطقه اجرا و استفاده شود که با رایزنی های انجام شده موفق به دریافت مصوبه هیات وزیران شدیم که آب انتقالی این طرح مختص دریاچه ارومیه باشد، با اجرای این طرح حدود 600 میلیون متر مکعب آب وارد بستر دریاچه می شود.
وی افزود: برای اجرای این طرح قرار است دو دستگاه حفاری وارد کشور شود که یکی از آنها در حال حرکت به سمت بندرعباس است و دیگری در مرحله انجام کارهای ترخیص از کشور مبدا است و تا آبان ماه به سمت کشور حرکت می کند و امسال کار حفاری آغاز می شود.
تجریشی با بیان اینکه قرار است این پروژه در سال 1398 به پایان برسد و آب وارد دریاچه ارومیه شود گفت:اعتباری حدود 340 میلیارد تومان برای اجرای طرح انتقال آب زاب در نظر گرفته شده که امیدواریم هر چه زودتر منابع آن تامین شود.
رود زاب رودی است که در ناحیه کردستان جاری است، سرچشمه این رود از کوه داروجان است و جلگه زاب را آبیاری می کند.
وی با بیان اینکه انتقال آب سد سیلوه به دریاچه ارومیه یکی دیگر از طرح های انتقال حوضه به حوضه است گفت: قرار است آب سد سیلوه واقع در 12 کیلومتری شمال غربی شهرستان پیرانشهرکه چیزی حدود 190 میلیون متر مکعب است از طریق کانال جلدیان وارد دریاچه ارومیه شود که به نظر می رسد در کمتر از یک سال آینده این آب در بستر دریاچه رها سازی شود.
دریاچه ارومیه، بزرگترین دریاچه داخلی ایران و دومین دریاچه آب شور دنیا است. آب این دریاچه بسیار شور است و بیشتر از رودخانه های زرینه رود، سیمینه رود، تلخه رود، گادر، باراندوز، شهرچای، نازلو و زولا تغذیه می شود. این دریاچه چند سالی است با بحران خشکی مواجه شده و بیش از 95 درصد آب خود را از دست داده است، اکنون ستاد احیای دریاچه ارومیه با تصویب 26 پیشنهاد در قالب مصوبه ای تلاش می کند این حوضه آبی ارزشمند را نجات دهد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا