کاربرد‌های مختلف کفپوش آنتی استاتیک و ملات ضد اسید در ساختمان

کفپوش‌های آنتی استاتیک در برابر جریان الکتریسیته، حرارت، خوردگی، سایش، تغییر رنگ، آسیب‌های فیزیکی، شست و شو و مواد شوینده بسیار مقاوم هستند و ملات‌های ضد اسید در سازه‌های ضد اسیدی به کار ‌می‌روند. برج‌ها، راکتورها، کانال‌های صنعتی و مخازن، بند کشی کاشی‌های ضد اسید، آجرها و سرامیک‌ها، زیرسازی کف و آجرکاری دودکش‌‎های صنعتی کاربرد زیادی دارند.

معرفی انواع کفپوش‌های اپوکسی

کفپوش‌های اپوکسی در چند سال اخیر در بین سازندگان، صنعتگران، معماران و طراحان داخلی، بسیار محبوب شده است. تنوع بی‌نظیر در طرح و رنگ، مقاومت بالا در برابر حرارت و برودت، نصب آسان و قیمت مناسب باعث شده است که این کفپوش‌ها در پارکینگ، کارخانه، بیمارستان و سایر فضاهای ما ایرانی‌ها جا باز نمایند. کفپوش های اپوکسی پر استفاده و محبوب عبارتند از:

  • کفپوش اپوکسی آنتی استاتیک
  • کفپوش اپوکسی ضد اسید
  • کفپوش ضد غبار یا آنتی داست
  • کفپوش اپوکسی دکوراتیو
  • کفپوش اپوکسی آنتی باکتریال

شرکت کفپوش صنعت آریا ارائه‌دهنده انواع کفپوش‌های اپوکسی و پلی یورتان در سراسر کشور می‌باشد.

کفپوش آنتی استاتیک چیست؟

کفپوش‌های آنتی استاتیک به کفپوش‌هایی گفته می‌شود که سطح بار الکتریکی را از خود عبور می‌دهند. کفپوش آنتی استاتیک بیشتر در بیمارستان‌ها، آزمایشگاه‌ها، مراکز تصویر‌برداری و MRI کارخانجاتی که در تولید قطعات الکتریکی فعالیت می‌نمایند، برخی کارگاه‌ها و مراکز صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در حقیقت ویژگی آنتی استاتیک بودن آن موجب شده است که این کفپوش‌ها در مکان‌های ذکر شده اجرا گردند.

کفپوش‌های آنتی استاتیک تخلیه ناگهانی بار‌های الکتریکی را مهار می‌نمایند. در این مکان‌ها که با جریان برق و دستگاه‌های بسیار حساس سروکار دارند، باید کفپوشی در محل نصب گردد که تخلیه بار به راحتی انجام شود تا خطری را برای اطرافیان ایجاد ننماید.

ملات ضد اسید چیست و در کجا به کار می‌رود؟

ملات ضد اسید در حقیقت نوعی ماده دو جزئی بوده که پایه آن ترکیبات معدنی سنگین است. این ملات در برابر مواد شیمیایی بسیار مقاوم بوده و در صنعت ساختمان از آن استفاده بسیار زیادی می‌شود. پایداری این ملات از ملات‌های معمولی بسیار بالاتر می‌باشد. ویژگی‌های بارز ملات ضد اسید عبارتند از:

  • استحکام مکانیکی بسیار بالا
  • ایجاد چسبندگی فوق‌العاده در هنگام نصب مصالخ مورد نظر
  • مقاوم در برابر حلال‌ها، نمک‌ها، مواد شیمیایی و روغن
  • تحمل دمای 600 درجه سانتی‌گراد

مقاومت مکانیکی این ملات تغییر نمی‌یابد

ملات ضد اسید و ملات معمولی کاربرد‌های مختلفی دارند و در حوزه‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در نصب انواع کفپوش‌ها و کاشی‌ها بسته ماهیت و جنس کاشی و کفپوش اجراکنندگان ملات‌های ضد اسید و معمولی را مورد استفاده قرار می‌دهند. به طور مثال مکان‌هایی که در تردد زیاد هستند و باید حتماً شرایط بهداشتی در آن لحاظ گردد، بهتر است که از ملات ضد اسید استفاده گردد. یا مکان‌هایی که باید دائماً مورد شست و شو قرار گیرند، باید برای نصب کاشی و سرامیک و یا کفپوش مورد نظر از ملات ضد اسید استفاده کنند. ملات‌های ضد اسید در برابر هر نوع تغییری بسیار مقاوم‌تر از ملات‌های معمولی هستند.

کاربرد‌های ملات ضد اسید در صنعت

  • ساخت سطوح بتنی
  • نصب کاشی‌های ضد اسید
  • کف انبار‌های صنعتی که انواع کامیون‌های لیفتراک در آنجا در حال تردد هستند
  • آشپزخانه‌های صنعتی
  • توالت فرنگی‌های عمومی که دائماً در حال تردد و شست و شو هستند
  • دیواره سالن‌های صنعتی
  • کارخانه‌های تولید سوسیس و کالباس، گوشت و مرغ، تولید تن ماهی و انواع مواد غذایی
  • کارخانه‌های روغن‌سازی و روغن کشی

نحوه زیر‌سازی کفپوش‌های اپوکسی و آنتی استاتیک

برای اینکه بتوانید کفپوش‌های اپوکسی و آنتی استاتیک را در محل نصب و اجرا کنید، باید در مرحله اول کف را زیرسازی کنید. منظور ما از زیرسازی برداشتن ترک‌ها، پستی‌ها و بلندی‌های کف، سوراخ‌های ریز، درز‌های ایجاد شده و شکستگی‌ها می‌باشد. در برخی سطوح شاید لازم باشد که از دستگاه ساب زن استفاده کرد.

سطحی که قرار است کفپوش‌های اپوکسی و آنتی استاتیک بر روی آن اجرا شود، باید از لحاظ ایمنی، مقاومت و ساختار آماده اجرا باشد.

در مکان‌هایی که عبور جریان برق در آن جا بالاست و مکان‌های پر حساسیت بهتر است که از ملات ضد اسید و کفپوش‌های اپوکسی استفاده گردد. به طور مثال ایستگاه‌های آتش نشانی که دائماً در معرض عبور تایر‌های ماشین‌ها هستند و شست و شو در آن محیط به سبب ماهیت شغل بسیار بالاست، بهتر است که از کفپوش‌های آنتی استاتیک و اپوکسی استفاده شود.

برای زیرسازی به رزین اپوکسی و هاردنر احتیاج داریم. رزین اپوکسی نقش پیوند‌دهنده را ایفا می‌نماید و هاردنر برای خشک کردن رزین‌ها استفاده می‌شوند. هاردنر به شکل مایع به کار می‌رود. اما برای ترکیب این دو نسبت مشخصی وجود دارد.

بسیاری از افراد در هنگام ترکیب این دو ماده دقت‌های لازم را به عمل نمی‌آورند و ترکیب موج دار می‌شود. توصیه می‌شود که در حداکثر زمان 5 دقیقه موارد را با همزن مخصوص ترکیب نمایید.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا