بی نیازی صنعت نفت از واردات مته های حفاری و الماسه

دکتر حسن محمدی مجد، مدیر گروه پژوهشی مهندسی مکانیک پژوهشکده تکنولوژی تولید جهاددانشگاهی و مدیر پروژه تدوین دانش فنی و تولید انبوه مته‌ های حفاری دندانه ‌ای در گفتگو با سیناپرس گفت: از سال 89 پروژه تدوین دانش مته های حفاری دندانه ای را آغاز کرده ایم و با همکاری متخصصان صنعت نفت توانسته ایم دانش فنی این مته ها را کاملا بومی سازی کنیم.

عضو هیات علمی پژوهشکده تکنولوژی تولید جهاددانشگاهی، تدوین دانش فنی مته های PDC یا الماسه را از دیگر پروژه های مهم این مجموعه عنوان کرد و افزود: پروژه تدوین دانش فنی مته های PDC یا الماسه  نیز از دانش های پیشرفته و هایتک محسوب می شود که با مجاهدت علمی پژوهشگران جهاددانشگاهی خوزستان و پژوهشکده تکنولوژی تولید دانش فنی بدست آمده است.

به گفته وی، پژوهشگران پژوهشکده تکنولوژی تولید جهاددانشگاهی اکنون به دنبال ترکیب خلاقانه و نوآورانه این محصولات هستند تا نیازهای جدید صنعت نفت را برطرف کنند.

وی اظهارداشت: هم اکنون در بین 10 قلم کالای استراتژیک و حیاتی صنعت نفت، پروژه تدوین دانش فنی مته های دندانه ای از جمله طرح های موفق محسوب می شود. خوشبختانه ما تاکنون توانسته ایم دانش فنی 8 مته بسیار پیچیده و خاص صنعت نفت را کاملا بومی سازی و خط تولید بسیار پیشرفته آن را نیز در جهاددانشگاهی خوزستان در شهر اهواز راه اندازی کنیم. در حال حاضر نیز در حال تولید انبوه این محصولات هستیم.

مجد عنوان کرد: این محصولات پیش از این وارداتی بودند. تاکنون ما با ساخت این کالاها توانسته ایم با ظرفیت فعلی کشورمان سالانه نزدیک به 50 میلیون دلار صرفه جویی ارزیی داشته باشیم. در صورت حمایت مسوولان، توسعه این فناوری ها و همچنین توسعه امکانات می توانیم سالانه ۵۰۰ میلیون دلار در این زمینه صرفه جویی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: همچنین ما با راه اندازی خط تولید این محصولات، زمینه ای برای اشتغال جوانان نخبه و صاحبان فکر پویای کشورمان فراهم کرده ایم. این جوانان به خوبی توانسته اند از این فرصت برای توسعه کسب و کار و قطع وابستگی کشور برای واردات این ادوات و تجهیزات استفاده کنند.

وی تصریح کرد: این جوانان اکنون از دانشگاه های مختلف و مطرح دنیا و مراکز تحقیقاتی جهان دعوت نامه دارند اما به تمام جذبه های خارج از کشور و مشوق های مالی آنها نه گفته اند و اقدام به مهاجرت نکرده اند. این جوانان اکنون با کار و علم جهادی برای سازندگی و پیشرفت کشور مشغول به فعالیت هستند.

وی به سیناپرس گفت: جدا از مساله صرفه جویی ارزی و اشتغالزایی جوانان، این مته گلوگاه صنعت نفت است یعنی بدون وجود این مته امکان حفاری هیچ چاه نفتی نداریم. ما اکنون توانسته ایم این تهدید را تبدیل به فرصت کنیم و میزان وابستگی مان به کشورهای دیگر را کاهش دهیم. در حال حاضر نیز به دنبال کسب مجوزهای لازم آن هستیم تا این کالا را بتوانیم در بازارهای خارجی هم عرضه کنیم.

وی یادآور شد: گواهینامه فنی این مته ها از وزارت نفت صادر شده است. کیفیت این مته ها نیز با نمونه های مشابه خارجی برابری می کند. همچنین از لحاظ قیمتی نیز مقرون به صرفه تر از مته های خارجی است.

وی به برنامه های آینده این مجموعه اشاره کرد و گفت: برنامه های آینده مجموعه ما در چندین فاز تدوین شده است. یکی از برنامه های ما ارتقای سطح تکنولوژی و ارائه محصولات جدید و با کیفیت تر است. در موضوع مهندسی نیز در حال توسعه فناوری ها هستیم. همچنین در بحث پشتیبانی ها هم در حال جذب منابع جهت توسعه فعالیت ها هستیم. ما معتقدیم، توسعه فعالیت‌ها فقط با جذب منابع مالی اتفاق نمی‌افتد بلکه توسعه نیازمند یک فکر پویا و خلاق است تا بتواند این منابع مالی را کاملا جهت دهد و بستر رشد و شکوفایی این صنعت را فراهم کند.

گفتگو: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا