آیا افراد غیرسیگاری‌ هم به سرطان ریه مبتلا می‌شوند؟

به گزارش سیناپرس اردبیل، دودهای ترافیکی به روشی مشابه سیگار باعث ایجاد تومور می شود و دانشمندان می گویند تحقیقات جدید آنها مکانیسمی را شناسایی کرده است که از طریق آن آلودگی به بیماری دامن می زند.

ذرات ریز که به نام ذرات معلق (PM2.5s) شناخته می شوند، از سوخت های فسیلی در حال سوختن خارج می شوند. از طریق ریه ها وارد خون می شوند و باعث چسبندگی بیشتر آن شده و باعث التهاب می شوند.

این مطالعه بر اساس آنالیزهای انسانی و آزمایشگاهی جهش در ژنی به نام EGFR – که در حدود نیمی از بیمارانی که هرگز سیگار نکشیده‌اند، دیده می‌شود. این بررسی شامل نزدیک به نیم میلیون نفر بود که در انگلستان، کره جنوبی و تایوان زندگی می کردند.

پروفسور چارلز سوانتون از مؤسسه فرانسیس کریک در این باره می گوید: «همان ذرات موجود در هوا که از احتراق سوخت های فسیلی ناشی می شوند و تغییرات آب و هوایی را تشدید می کنند، مستقیماً بر سلامت انسان از طریق مکانیسم سرطان زایی مهم و نادیده گرفته شده در سلول های ریه تأثیر می گذارند».

خطر ابتلا به سرطان ریه در اثر آلودگی هوا کمتر از سیگار کشیدن است، اما ما کنترلی بر آنچه که همه ما تنفس می کنیم نداریم. در سطح جهان، افراد بیشتری در معرض سطوح ناایمن آلودگی هوا قرار دارند تا مواد شیمیایی سمی موجود در دود سیگار، و این داده‌های جدید اهمیت پرداختن به سلامت آب و هوا را به بهبود سلامت انسان پیوند می‌دهند. تیم بریتانیایی کشف کردند که PM2.5 باعث تغییرات سریع در سلول های راه هوایی می شود که دارای جهش در EGFR هستند.

آنها همچنین بر ژن دیگری به نام KRAS مرتبط با این بیماری تأثیر گذاشتند و آنها را به سمت یک سلول بنیادی سرطانی سوق دادند. این تیم همچنین دریافتند که آلودگی هوا باعث تحریک گلبول های سفید خون می شود که از شروع سرطان ریه جلوگیری می کند.

این با داده‌های یک کارآزمایی بالینی بزرگ قبلی که نشان‌دهنده کاهش وابسته به دوز در بروز سرطان ریه در هنگام دریافت درمان با آنتی‌بادی canakinumab بود، مطابقت داشت.

ما دریافتیم که جهش‌های محرک در ژن‌های EGFR و KRAS که معمولاً در سرطان‌های ریه یافت می‌شوند، در واقع در بافت طبیعی ریه وجود دارند و احتمالاً پیامد پیری هستند. زمانی که سلول‌های ریوی دارای این جهش‌ها در معرض آلاینده‌های هوا قرار گرفتند، شاهد سرطان‌های بیشتری بودیم.

مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا در حال افزایش است. این تحقیق جالب و هیجان‌انگیز است زیرا می‌توان پرسید که آیا در آینده می‌توان از اسکن ریه برای جستجوی ضایعات پیش سرطانی در ریه‌ها و تلاش برای معکوس کردن آنها با داروهایی مانند مهارکننده‌های اینترلوکین 1β استفاده کرد یا خیر.

پروفسور تونی موک از دانشگاه چینی هنگ کنگ، که در این مطالعه شرکت نکرد، می گوید:« ما هنوز نمی دانیم که آیا می توان از پروفایل بسیار حساس EGFR روی خون یا نمونه های دیگر برای یافتن افراد غیر سیگاری که مستعد ابتلا به سرطان ریه هستند و ممکن است از اسکن ریه بهره مند شوند، استفاده کرد یا خیر، بنابراین بحث ها هنوز بسیار حدس و گمان است». موک مانند پروفسور سوانتون بر اهمیت کاهش آلودگی هوا برای کاهش خطر بیماری های ریوی از جمله سرطان تاکید کرد.

منبع:study find