ارتقاء جایگاه بین المللی دانشگاه ها در نظام رتبه بندی بین المللی شانگهای

گروه رتبه بندی دانشگاه ها و موسسات پژوهشی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: نتایج رتبه بندی سال 2015 نظام رتبه بندی شانگهای در تاریخ 24 مرداد ماه 1394 اعلام شد.

بر اساس اعلام گروه رتبه بندی دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، نظام رتبه بندی شانگهای از سال 2003 فهرست 500 دانشگاه برتر بین المللی را منتشر کرده و یکی از نظام های رتبه بندی پذیرفته شده در سطح بین المللی است.
این نظام رتبه بندی از شش شاخص جهت رتبه بندی دانشگاه ها بهره می گیرد.
این شش شاخص عبارتند از تعداد فارغ التحصیلان برنده جایزه نوبل یا فیلد مدال، تعداد اعضای هیأت علمی برنده جایزه نوبل یا فیلد مدال، تعداد محققان پراستناد در 21 حیطه موضوعی، تعداد مقالات منتشر شده در دو مجله Nature و Science ،تعداد مقالات نمایه شده در نمایه نامه های علوم و علوم اجتماعی (آی.اس.آی) و عملکرد دانشگاهی با توجه به اندازه سازمان.
گروه رتبه بندی دانشگاه ها و موسسات پژوهشی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام اعلام کرد: دانشگاه تهران برترین دانشگاه ایران در این نظام معتبر بین المللی است. این دانشگاه هرساله با ارتقاء فعالیت علمی خود، رتبه خود را به طور قابل ملاحظه ای رشد داده است و در سال 2015 توانسته است خود را در بین 300 دانشگاه برتر جهان قرار دهد.
دومین دانشگاه برتر کشور در این نظام رتبه بندی، دانشگاه صنعتی شریف است. این دانشگاه برای نخستین بار در فهرست جامع 500 دانشگاه برتر شانگهای قرار گرفت.
گروه رتبه بندیISC در ادامه گفت: نظام رتبه بندی شانگهای در حوزه های علوم اجتماعی، مهندسی و علم رایانه، علوم کشاورزی و زندگی، پزشکی و داروسازی و علوم طبیعی و ریاضی نیز 200 دانشگاه برتر جهان را شناسایی و معرفی می کند.
در سال 2015 و در حوزه مهندسی دانشگاه های تهران، صنعتی امیرکبیر و صنعتی شریف در زمره بهترین های جهان قرار گرفتند.
دانشگاه تهران همچون سال گذشته در حوزه مهندسی بهترین دانشگاه های کشور است. این دانشگاه با کسب رتبه 75-51 در جمع 100 دانشگاه قدرتمند جهان در حوزه مهندسی قرار دارد. دانشگاه های صنعتی امیرکبیر و صنعتی شریف نیز با رتبه 200-151 در جمع 200 دانشگاه برتر مهندسی قرار دارند.
در رتبه بندی موضوعی که در 5 شاخه ریاضی، فیزیک، شیمی، رایانه و اقتصاد صورت پذیرفته است 2 دانشگاه از ایران حضور دارند.
دانشگاه صنعتی امیرکبیر در علوم رایانه رشد داشته و هم اکنون رتبه 150-101 را در میان کلیه دانشگاه های جهان کسب کرده است.
همچنین این دانشگاه در شاخه علوم ریاضی نیز توانست برای اولین بار خود را در جمع 200 دانشگاه برتر قرار دهد و رتبه 200-151 را کسب نماید.
دانشگاه صنعتی شریف نیز در رشته علوم رایانه توانست از رتبه 200-151 در سال 2014 به رتبه 150-101 در سال 2015 نائل شود.
از ترکیه تنها دانشگاه استانبول توانسته در نظام رتبه بندی شانگهای 2015 در جمع 500 دانشگاه برتر جهان قرار گیرد. عملکرد دانشگاه های این کشور باعث شده تا ترکیه در مقایسه با سایر کشورها در پایین ترین سطح عملکردی قرار گیرد.
گروه رتبه بندی دانشگاه های کشور گزارش داد که در این نظام رتبه بندی دانشگاه هاروارد مقام اول جهان را به دست آورده است.
از بین 21 هزار و 620 دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی چهار هزار و 526 دانشجوی بین المللی در این دانشگاه تحصیل می کنند.
این دانشگاه دارای بیش از 40 جایزه نوبل، 23 ماهواره و 10 موسسه پیشرفته مطالعاتی است.
دانشگاه های استنفورد، انستیتو فناوری ماساچوست، دانشگاه کالیفرنیا در برکلی و دانشگاه کمبریج انگلستان به ترتیب رتبه های دوم تا پنجم را کسب کردند.
به گزارش گروه رتبه بندی دانشگاه¬ها و موسسات پژوهشی ISC، رتبه های 6 تا 10 به دانشگاه پرینستون، انستیتو فناوری کالیفرنیا، دانشگاه کلمبیا، دانشگاه شیکاگو و دانشگاه آکسفورد در انگلستان اختصاص یافت.
در بین 10 دانشگاه تراز اول جهان، دو دانشگاه یعنی دانشگاه کمبریج و آکسفورد با احراز رتبه های 5 و 10 به کشور انگلستان و مابقی به ایالات متحده آمریکا تعلق دارند.
این گروه افزود: رتبه های 11 تا 18 نیز به دانشگاه های آمریکا مربوط می شود و این دانشگاه ها عبارتند از: ییل، دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس، کورنل، دانشگاه کالیفرنیا در سان دیه گو، واشینگتن، جانز هاپکینز، پنسیلوانیا، دانشگاه کالیفرنیا در سانفرانسیسکو که به طور مشترک با کالج لندن جایگاه 18 را کسب کرده اند.
رتبه 20 در این رتبه بندی را انستیتو فدرال فناوری زوریخ در سوییس به خود اختصاص داده است که در سطح ملی نیز حائز مقام اول است.
از قاره آسیا 114 دانشگاه در جمع 500 دانشگاه برتر جهان قرار دارند که 10 دانشگاه آن جزو 100 دانشگاه برتر جهان قرار گرفتند.
برترین دانشگاه آسیا دانشگاه توکیو ژاپن شناخته شد که بدون تغییر در رتبه نسبت به سال گذشته، حائز رتبه 21 جهان شد.
حضور 18 دانشگاه ژاپن در جمع 500 دانشگاه برتر جهان و حضور 4 دانشگاه ژاپن به عنوان نمایندگان آسیا در بین 100 دانشگاه برتر جهان نشان از برنامه ریزی موفق بلند مدت
دانشگاه های ژاپن در سطح بین المللی است.
دانشگاه کیوتو از این کشور نیز با رتبه 26در جایگاه دوم آسیا قرار گرفت.
بر اساس اعلام گروه رتبه بندی دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، دانشگاه ملی سنگاپور با کسب رتبه در دامنه بین 101-150 به عنوان برترین دانشگاه آسیا از لحاظ جذب دانشجوی بین المللی است به نحوی که از 30 هزار و 244 دانشجو نزدیک به یازده هزار دانشجو بین المللی از دانشگاه های مختلف جهان جذب کرده است.
در قاره آفریقا تنها دو دانشگاه در فهرست 500 دانشگاه برتر جهان قرار دارند که دانشگاه کیپ تاون آفریقای جنوبی با کسب رتبه در دامنه بین 201 تا 300 برترین دانشگاه این قاره شناخته شد.
دانشگاه قاهره نیز بعنوان تنها نماینده کشور مصر در این رتبه بندی جایگاه 401-500 را کسب کرده است.
 به گزارش اداره روابط عمومی و همکاری های علمی بین المللی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) و مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری (RICeST)،در قاره استرالیا دانشگاه های ملبورن، ملی استرالیا، کوینزلند و وسترن استرالیا به ترتیب رتبه های 44، 77، 77 و 87 را به دست آورده اند.
16 دانشگاه دیگر از قاره استرالیا در جایگاه بعدی قرار دارند. از قاره آمریکای جنوبی دانشگاه سائوپولو در برزیل نخستین دانشگاه این قاره است که رتبه ای بین 101 تا 150 را کسب کرده اند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا