آلودگی هوا، اصلی ترین علت ایجاد آسم وآلرژی

 آسم و آلرژی از جمله بیماریهای تنفسی هستند که در شرایط کنونی درصد بالایی از افراد به آن مبتلا هستند. از آنجا که تنفس از مهمترین نیازهای اولیه بشر برای یک زندگی طبیعی است ،هرگونه عامل محرک وآسیب رسان به سیستم تنفس فرد ، زندگی او را دچار اختلال کرده و آن را سخت می‌کند. بر این اساس می‌توان گفت بیماری آسم از جمله سخت ترین بیماریهای تنفسی است؛ لذا شناخت عوامل ایجاد کننده و پیشگیری از ابتلا به بیماری بسیار حائز اهمیت است.

دکتر ابراهیم رزم پا، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در این باره به خبرنگار سیناپرس گفت: علل بسیاری در ایجاد بیماری آسم دخالت دارند . در شرایط فعلی آلودگی هوا یکی از مهمترین علتها است.در واقع وجود فلزات سنگین در هوا یکی از مهترین دلایل بروز آسم و آلرژی است و تنها توصیه ای که به افراد در معرض خطر می‌شود این است که تا حد ممکن در این روزها از منزل خارج نشوند.علاوه بر این یکی از عوامل ایجاد کننده آسم، ژنتیک است و ثابت شده افرادی که در خانواده درجه یک خود بیمار مبتلا به آسم داشته اند ،بیشتر به این بیماری دچار شده‌اند. از عوامل دیگر مستعد کننده بیماری می‌توان به سابقه آلرژی در فرد اشاره کرد. افرادی که حساسیتهای فصلی .وآلرژی دارند بیشتر از سایرین به آسم مبتلا می‌شوند.از این رو توصیه می‌شود این افراد آلرژی خود را درمان کنند تا در نهایت به آسم مبتلا نشوند.

این متخصص گوش و حلق و بینی افزود: هر بیماری نشانه و علائم خاصی دارد که در صورت مشاهده توصیه می‌شود هرچه زودتر برای درمان اقدام شود. یکی از مهمترین علائم وجود آسم در فرد تنگی نفس و خس خس سینه است که در شکل خفیف بیماری هم بروز پیدا می‌کند. دیگر علائم بیماری که در نوع وخیم آن مشاهده می‌شود، خلط سینه، سرفه در شب، فشردگی در سینه، ناتوانی در صحبت کردن،آبی شدن پوست وخستگی زیاد است. آسم عفونت ندارد لیکن بیماران مبتلا به آن باید به موقع تحت درمان قرار بگیرند تا مبتلا به عفونت نشوند.

تشخیص بیماری در ابتدا با شنیدن صدای تنفس فرد صورت می‌گیرد و هرگونه صدای خس خس در تنفس ممکن است علت وجود بیماری باشد. راههای دیگری برای اطمینان از تشخیص نهایی وجود دارد:عکس برداری از ریه توسط اشعه ایکس، آزمایش خون ، خلط سینه و آزمایش اسپیرومتری که از طریق اندازه گیری حجم هوای وارد شده به ریه صورت می‌گیرد از اینگونه روشهای تشخیصی هستند.

نکته ای که باید در نظر گرفت این است که بیماری آسم بیماری پیچیده ای است و تشخیص و افتراق بیماری از ناراحتیهای قلبی، کار ساده‌ای نیست و نیاز به همکاری زیاد بیمار دارد.

رزم پا درخصوص پیشگیری از ابتلا به بیماری گفت: بیماری آسم ارتباط نزدیکی با آلرژی دارد. لذا پیشگیری از عوامل آلرژی زا اهمیت زیادی در این رابطه دارد. یکی از مهمترین عوامل حساسیت زا برخی از مواد غذایی هستند که روزانه مصرف می‌کنیم؛ گوجه فرنگی،بادمجان و موز از میوه های آلرژی زا هستند. مواد غذایی حاوی نیترات نظیر سوسیس و کالباس و سایر موادغذایی حاوی نگهدارنده ها از این جمله هستند. مواد سرخ کردنی، کاکائو ،چیپس و پفک از جمله خوراکی‌هایی هستند که فرد مبتلا باید از خوردن آنها پرهیز کند.

رزم پا ادامه داد: تنها مواد خوراکی زمینه ساز آلرژی نیستند و گاهی عوامل دیگردر این زمینه نقش دارند. برخی از افراد با بوییدن عطر ،گرده گل، کاغذ روزنامه موادشوینده دچار آلرژی می‌شوند وعده ای با پوشیدن لباسهای پشمی دچار حساسیت می‌شوند. آنچه در مبارزه با آلرژی اهمیت دارد شناخت عامل مولد آن است. توصیه اکید به شناخت ماده محرک از این لحاظ حائز اهمیت است که علاوه بر امکان ابتلا به بیماریهای تنفسی وخیمی نظیرآسم امکان مرگ بیمار در صورت عدم درمان آلرژی وجود دارد .چرا که گاه حساسیت به شکل بسیار خطرناکی بروز می‌کند و فرد را تا پای مرگ می‌کشاند.

رزم‌ پا درپاسخ به این پرسش خبرنگار سیناپرس که چه نکاتی در خصوص پیشگیری از بیماری باید در نظر گرفته شوند افزود: استفاده از ماسک نم دار در مواجهه با گرد وغبار و درهنگام آلودگی هوا از مهمترین نکات پیشگیری از ابتلا به آسم است.از دیگر نکات هم می‌توان به عدم نگهداری حیوانات خانگی در منازل، خودداری از رفتن به مزارع و باغها در فصل گرده افشانی گلها و مصرف مایعات فراوان در طول روز اشاره کرد.

 

گفتگو: اعظم صفائی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا