سنگ‌شکنی با چکش فناوری

اما امروزه با تلاش متخصصانی که در حوزه مهندسی‌پزشکی فعالیت می‌کنند، استفاده از فناوری‌هایی مانند دستگاه‌های سنگ‌شکن کلیه  برای درمان سنگ کلیه مورد توجه قرار گرفته که موجب شده است انجام عمل جراحی برای درمان سنگ کلیه به حداقل ممکن کاهش پیدا کند. در ادامه روش‌های مبتنی بر دستاوردهای حوزه مهندسی‌پزشکی برای درمان بیماری سنگ کلیه را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

سنگ‌شکنی با استفاده از امواج شوک‌دهنده از خارج از بدن، تکنیکی است که به کمک آن می‌توان بدون انجام جراحی، سنگ‌های کلیه و حالب را درمان کرد. در این روش از امواج با انرژی بالا که قابلیت عبور از بافت‌های بدن را دارند، برای شکستن سنگ به قطعات بسیار کوچک‌تر استفاده می‌شود. زمانی که ابعاد و اندازه سنگ‌ها کاهش پیدا می‌کند از طریق ادرار و بدون هیچ مشکلی از بدن دفع می‌شود.

یک جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری درباره مزیت‌های این روش در گفت‌وگو با سیناپرس می‌گوید: اصلی‌ترین مزیت این روش آن است که بدون انجام جراحی می‌توان سنگ را درمان کرد.

مجید آریان طباطبایی در ادامه می‌افزاید: در نتیجه، هزینه‎ها، زمان بستری در بیمارستان، عوارض جانبی و دوره بهبودی کاهش پیدا می‌کند. متأسفانه همه انواع سنگ‌هایی که در کلیه و مثانه ایجاد می‌شود با این روش قابل درمان نیست. ضمن این‌که، گاهی نیز قطعاتی از سنگ در داخل بدن باقی می‌ماند که خارج کردن آنها به  انجام روش‌های درمانی دیگری نیاز دارد.

وی در ادامه می‌گوید: امروزه یكی از بهترین روش‌های مورد استفاده برای درمان سنگ كلیه استفاده از دستگاه Extracorporeal shock wave lithotripsi (ESWL) است. در این روش از امواج فرا‌صوت برای شكستن سنگ‌های كلیه استفاده می‌شود. از این دستگاه برای از بین بردن سنگ‌های مجاری ادراری- بدون پس‌زنی و آسیب به بافت‌های اطراف در حین تخریب سنگ- استفاده می‎شود.

به گفته طباطبایی، با ورود تکنیک‌های جدید در عمل‌های جراحی اورولوژی، تکنیک‌های کم‌تهاجمی، بیش از پیش در سنگ‌شکنی‌ها مورد توجه قرار گرفت. از این رو مهندسان‌ پزشکی، موفق به ساخت دستگاه سنگ‌شکن، برای جراحان اورولوژی شدند. استفاده از فناوری لیزر در این عرصه، یکی از کم‌تهاجمی‌ترین و ایمن‌ترین روش‌های سنگ‌شکنی است که توسط محققان در اختیار جراحان اورولوژی قرار گرفته است.

این پزشک متخصص خاطرنشان می‌کند: اکنون برای خردکردن سنگ‌های مجاری ادراری از  لیزر هولمیوم استفاده می‌شود. این روش هیچ خطری برای بیمار ایجاد نمی‌کند. همچنین این لیزر در از بین‌ بردن سنگ‌هایی که در نواحی کلیه، حالب و مثانه ایجاد شده‌اند مورد استفاده قرار می‎گیرد. لیزر هولمیوم فناوری است که علاوه بر سنگ‌شکنی در زمینه‌های دیگری مانند درمان تنگی مجاری ادراری، اصلاح، ترمیم و جراحی بافت نیز کاربرد دارد.

طباطبایی تأکید می‌کند: این فناوری سنگ‌های حالب را بدون کم‌ترین ضربه به بافت اطراف و بدون پس‌زنی از بین می‌برد. همچنین از این لیزر برای باز کردن مجاری ادراری تنگ یا مسدود و لخته‌سازی به منظور جلوگیری از خونریزی نیز استفاده می‌شود.

به گفته این متخصص یکی از مزایای استفاده از این دستگاه این است که سنگ‌ها را به ذرات بسیار ریز معلق در آب تبدیل می‌کند که  بدون درد و ایجاد ناراحتی برای بیمار از بدن خارج می‎شود. مؤثر بودن این روش سنگ‌شکنی برای همه سنگ‌های مجاری ادراری، بدون توجه به ابعاد سنگ و سنگ‌شکنی  بدون ایجاد خونریزی و بدون نیاز به بیهوشی عمومی در اکثر موارد از دیگر مزایای این دستگاه به شمار می‌رود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا