راهنمای سفر و زیارت در نجف اشرف

به گزارش سیناپرس، شهر نجف یکی از مهمترین شهرهای کشور عراق محسوب می شود که مرکز استانی به همین نام بوده و در فاصله ۱۶۰ کیلومتری جنوب بغداد قرار دارد. بر اساس آخرین آمار جمعیتی انجام شده در سال ۲۰۰۸، نجف دارای ۵۶۰ هزار نفر سکنه بوده و با توجه به قرار داشتن حرم مطهر امیرالمونین علی (ع) این شهر همواره یکی از مهمترین مراکز جهان تشیع به شمار رفته و نقش مهمی در معادلات مذهبی و سیاسی جهان اسلام ایفا کرده است.

از سوی دیگر شهر نجف به عنوان مقصد هوایی زائران ایرانی که به قصد زیارت عتبات عالیات و کربلا سفر می کنند نیز شناخته می شود که این موضوع سبب شده است از نجف به عنوان دروازه هوایی ورود زائران ایرانی به عراق یاد شود.

تاریخچه نجف

یافته های باستان شناسی حاکی از این حقیقت است که منطقه امروزی نجف از قرون اولیه میلادی و عصر مسیح، مورد استفاده بوده و در ان افرادی سکونت داشتند. این شهر در دوران مسیحیت دارای آرامگاهی بسیار بزرگ بوده و یافته های باستان شناسی نشان می دهد که بزرگترین قبرستان تاریخی مسیحیان کشور عراق در شهر نجف قرار دارد. در این شهر همچنین آثار زیادی از ایران باستان و متعلق به عصر ساسانی کشف شده است. 

شهر امروزی نجف در دوران پس از اسلام تاسیس شده اهمیت آن از زمان دفن پیکر امام علی (ع) روز به روز بیشتر شده است. روایت است که امام علی وصیت کرد که محل دفن وی ناشناس باقی بماند، فرزندان این امام پس از شهادت ایشان پیکر مطهر مولای متقیان را با شتر از کوفه به نجف منتقل کرده و در این محل دفن کردند.

برای سال های متمادی به جز چند فرد مورد اعتماد و محرم، هیچ کسی از محل دفن پیکر امام علی (ع) خبر نداشته و  روایت است که قرن ها بعد در زمان هارون الرشید وی در حال شکار گوزن بوده و مشاهده می کند گوزن ها به این محل پناه برده و سگ های شکاری از تعقیب آن ها دست می کشند. وی برای کشف راز این منطقه با بزرگان و سایر افراد مشورت  کرده و مشخص می شود که در این محل، پیکر مطهر امام علی مدفون شده است.

نخستین بنای مقبره امام نخست شیعیان در این زمان و به دستور هارون الرشید ساخته می شود. در اوایل قرن چهاردم میلادی ابن بطوطه از این منطقه دیدن کرده و شهر نجف را شهری کوچک با جمعیت کم توصیف کرده که مهمترین بنای آن آرامگاه امیرالمونین است در این زمان نجف با نام مشهد علی شناخته شده و رفته رفته در طول تاریخ بر اهمیت و شکوه شهر افزوده شده و مجاورت با مقبره مقدس امیر المومنین سبب می شود تا بسیاری از علمای جهان تشیع در این شهر مقیم شده و یکی از مهمترین حوزه های علمیه علوم دینی نیز در نجف اشرف تاسیس شود.

بیشتر بخوانید:

نکاتی که باید در آستانه اربعین و سفر به کربلا بدانید

هتل‌ها و مركز اقامتی کربلا

رستوران‌ ها و غذاهای محلی کربلا را بشناسید

این شهر همچنین به دلیل موقعیت جغرافیایی خود که در مسیر کاروان هایی که با هدف انجام مناسک حج به مکه می رفتند، اهمیت بیشتری پیدا کرده و در دوران میانی اسلامی به یکی از شهرهای مهم اقتصادی در منطقه تبدیل شد. امروزه شهر نجف پس از پشت سر گذاشتن فراز و نشیب های فراوانی در سال های اخیر، بار دیگر رنگ آرامش را شاهد بوده و نقش پر رنگ مذهبی و زیارتی خود را رفته رفته به دست آورده و تبدیل به یکی از مهمترین مراکز زیارتی در عراق می شود.

آب و هوای نجف

شهر نجف ماند سایر شهرهای جنوب بین النهرین، دارای آب و هوایی نیمه کویری بوده و متوسط دمای هوای سالانه در شهر، 23.6 درجه سانتیگراد و متوسط بارش سالانه نیز 97 میلیمتر است. این شهر دارای تابستان هایی بسیار گرم و زمستان هایی سرد و خشک است. دمای هوا در سرمای زمستان نجف در برخی مواقع تا زیر صفر نیز کاهش پیدا کرده و بالعکس در تابستان ها هوا بسیار گرم است.

یکی از مهمترین ویژگی های آب و هوایی نجف، وزش بادهای بسیار داغ و گرم تابستانی است که در بین اهالی شهر با عنوان بادهای داغ سموم شهرت دارد. در روزهای گرم تابستان دمای هوای شهر نجف گاهی تا بالای 45 درجه نیز بالغ می شود. بارندگی بیشتر در ماه های پائیز و اوائل بهار در نجف رخ داده و در مجموع میزان بارش ها در این شهر بسیار اندک است.

موقعیت جغرافیایی شهر نجف

بر اساس روایات تاریخی، پیکر امام علی (ع) پس از شهادت از کوفه به این محل آورده شده و مخفیانه دفن شد. امروزه شهر نجف در 160 کیلومتری جنوب بغداد، پایتخت عراق قرار دارد و تقریبا دو شهر کوفه و نجف به یکدیگر پیوسته اند و از نظر شهری، واحدی یکسان محسوب می شوند. شهر نجف دارای 5 محله اصلی به نام های  عمارة، حویش، براق، مشراق و  الغازیة است. شهر نجف از نظر جغرافیایی کمی مرتفع تر از مناطق اطراف خود بوده و این موضوع باعث شده است که آب در داخل آن جریان پیدا نکرده و در حاشیه و اطراف شهر جمع شود.

بهترین زمان سفر به نجف

شهر نجف اهمیت خود را مدیون وجود آرامگاه امام علی (ع) است. به همین دلیل اصلی ترین زمان سفر به این شهر مصادف با ایام شهادت آن حضرت و شب های قدر است که بر اساس تقویم قمری محاسبه شده و در طول سال های مختلف به صورت چرخشی حرکت می کند. به گزارش سیناپرس، البته وجود فرودگاه نجف به عنوان مقصد پروازهای  انجام شده از مبدا ایران نیز سبب شده است تا زائران کربلا نیز فرصت زیارت نجف را داشته و از حضور در این شهر بهره ببرند. از نظر آب و هوایی اما توصیه می شود که در فصول زمستان و به ویژه تابستان به شهر نجف سفر نکنید زیرا گرما و سرمای خشک این شهر برای زائران آزار دهنده بوده و ماه های فروردین و اردیبهشت و مهر و آبان بهترین زمان سفر به نجف از نظر آب و هوایی محسوب می شود.

طریقه رسیدن به شهر نجف

برای سفر به شهر نجف از ایران دو روش سفر زمینی و هوائی وجود دارد که شما می توانید بر اساس موارد مختلفی چون علاقه، بودجه و زمان بندی، یکی از آن ها را انتخاب کرده و به نجف سفر کنید. توصیه ما استفاده از گزینه هوایی برای سفر به نجف است زیرا علاوه بر اینکه از نظر مالی تفاوت چشمگیری با سفر زمینی ندارد، سفری بسیار با ضریب خطر کمتر بوده و خستگی سفر بر بدن زائران نخواهد ماند. 

در طول هفته پروازهای متعددی توسط شرکت های هوایی مختلف ایرانی و عراقی از فرودگاه امام خمینی به مقصد نجف وجود دارند که شما برای رزرو آن ها باید بر اساس تقویم زمانی سفر خود، یکی از آن ها را انتخاب کنید. به جز فرودگاه امام خمینی، پروازهای نجف از شهرهای مشهد، اصفهان، آبادان، یزد، ساری، کرمان و شیراز نیز انجام می شود.
برای سفر زمینی به نجف نیز باید با کروان های زیارتی کربلا همسفر شده و بر اساس استان محل زندگی خود از یکی از مرزهای مهران، چزابه، خسروی یا شلمچه خود را به نجف برسانید.

اگر به صورت انفرادی سفر می کنید پس از عبور از مرز که می تواند انجام مراحل ان ساعت ها زمان شما را بگیرد، باید از اتوموبیل ها و اتوبوس هایی که در مرز مسافران را به نجف منتقل می کنند استفاده کرده و به مقصد برسید. سفر از مرز مهران تا شهر نجف به صورت زمینی حدود 5 ساعت بوده و از مرز شلمچه باید حدود ۷ ساعت  برای رسیدن به نجف به صورت زمینی سفر کنید. 

فاصله مرزهای چزابه و خسروی تا شهر نجف حدود ۵ تا ۶ ساعت بوده توصیه می شود برنامه سفر زمینی خود را به صورتی تنظیم کنید که در ساعات اولیه صبح از مرز عبور کرده و به این ترتیب علاوه بر استفاده از مزایای خلوت تر بودن مرز و عبور سریع تر، به تاریکی هوا نخورده و در ساعات میانی روز به مقصد خواهید رسید.

حمل ونقل و گشت و گذار در شهر نجف

متاسفانه شهر نجف فاقد زیر ساخت های مناسب حمل و نقل شهری بوده و در این شهر خبری از مترو و حتی سیستم منسجم اتوبوسرانی نبوده و معدود اتوبوس های موجود در شهر نیز به صورت خصوصی تردد کرده و فاقد برنامه ریزی زمانی و مسیرهای مشخص هستند. البته در سال های اخیر پروژه ساخت متروی شهر نجف در دست اجرا بوده که گفته می شود تا کربلا نیز ادامه داشته و در صورت راه اندازی این خطوط ارتباطی، قطعا تردد در مسیرهای درون شهری و عزیمت به کربلا بسیار راحت تر خواهد شد.

در حال حاضر ناوگان خدمات حمل و نقل شهری نجف بر اساس تاکسی،مینی بوس و ون اداره می شود. خوشبختانه در سراسر شهر به میزان کافی تاکسی و خودروهای کرایه ای وجود داشته و از این نظر مشکلی برای تردد در مسیرهای داخل شهری وجود نخواهد داشت.

از سوی دیگر هزینه تاکسی در نجف نیز چندان گران نبوده و برای مسیرهای مستقیم و کوتاه حدود 3 دینار است. امکان رزرو تاکسی دربست به صورت ساعتی نیز در سفرهای شهری وجود دارد که توصیه می کنیم اگر به صورت گروهی سفر می کنید، از این روش استفاده کرده و به هیچ عنوان چانه زدن با راننده را فراموش نکنید. هزینه رزرو ساعتی یک تاکسی در نجف بر اساس شرایط زمانی و شلوغی شهر و همچنین مدل و نوع خودرو می تواند متغیر باشد.

گزارش:احسان محمدحسینی

ادامه دارد…

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا