پارک‌ ها پناهگاه ایده پردازان و نو آفرینان باشند

به گزارش سیناپرس، این اجلاس با حضور روسا و معاونین پارک های علم و فناوری سراسر کشور معاونین وزارت علوم تحقیقات و فناوری و همچنین دکتر غلامرضا منتظری نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی آغاز به کارکرد.

ابتدا دکتر محمدحسین ایمانی خوشخو، رئیس پارک ملی علوم و فناوری های نرم در این همایش عنوان کرد: رهبر انقلاب اسلامی ایران و دولت محترم همگی تاکید کرده اند که در چهل سال دوم جمهوری اسلامی مبنای حرکت علم فناوری و فرهنگ باشد.

وی تاکید کرد: وزارت عتف با تاسیس معاونت فناوری و نوآوری نشان داده است که قصد دارد اتفاق جدیدی را در حوزه علم، پیشرفت و فرهنگ رقم بزند.

ایمانی خوشخو خاطرنشان کرد: دانشگاه‌ها باید به سمتی سوق پیدا کنند که پارک ها را در دل خود داشته باشند و مبنای حرکتشان فناوری و فرهنگ باشد.

وی تاکید کرد: نشست مشترک روسای پارک ها و دانشگاه ها نشان می دهد که دانشگاه باید مسیرش را عوض کند زیرا نباید فارغ التحصیل بیکار در ایران وجود داشته باشد. هرچند اکنون بخشی از جامعه دچار بیکاری است اما بخش دیگر بیکاری به نداشتن مهارت کافی دانشجویان مربوط می شود که با قرارگیری پارک های علم و فناوری در کنار دانشگاه ها می توانیم این مهم را بهبود ببخشیم. امیدواریم این معضل از سوی دانشگاه ها حل شود.

رئیس پارک ملی علوم و فناوری های نرم عنوان کرد: موتور پارک های علم و فناوری بخش معاونت فناوری است. اگر پارکی بتواند فعال باشد باید معاونت فناوری آن خوب کار کند.

وی افزود: پیام نشست مشترک روسای پارک ها و دانشگاه ها این است که پارک‌ها پناهگاه ایده پردازان و نو آفرینان باشند. اگر با بیش از ۴۰ پارک که در سراسر کشور وجود دارد بتوانیم با قدرت حرکت کنید و پناهگاه نوآفرینان و ایده پردازان باشیم دیگر شاهد بیکاری جوانان نخواهیم بود.

 ایمانی همچنین تصریح کرد: منطقه آزاد کیش با مدیریت جدید، رویکرد فرهنگی دارد اما مکانی مانند جزیره زیبای کیش در کنار فعالیت اقتصادی کمتر مورد توجه فعالیت های فرهنگی قرار گرفته است. نخستین نمایشگاه فرهنگ ایران‌زمین، نشان داد که می توانیم تحولات خوبی در منطقه رقم بزنیم و پارک ها نیز می‌توانند بازوی کمکی در این عرصه باشند.

کیش با همه امکانت رفاهی، جزیره ای محروم است

در ادامه این نشست مهندس کشاورز، مدیرعامل منطقه آزاد کیش نیز گفت: از اینکه جزیره زیبای کیش را برای این گردهمایی انتخاب کرده اید بسیار سپاسگذارم. من از زمانی که مدیریت این منطقه را برعهده گرفته ام، پرداختن به مباحث علمی را سرمشق و شاه بیت کارهای در نظر گرفته ام.

وی افزود: زمانی که صحبت علمی می شود نباید از دانشگاه ها و پارک های علم و فناوری غافل شویم. متاسفانه عملکرد پارک ها و دانشگاه ها در جزیره کیش خوب نبوده است. ما اکنون در جزیره کیش دانشگاه علوم پزشکی داریم اما جزو مناطق محروم به حساب می آییم. در جزیره کیش در حالی که دورمان را آب احاطه کرده است، دچار مشکل قطعی آب هستیم. این امر نشان می دهد که ما نتوانسته ایم از ظرفیت های موجود استفاده کنیم. این ظرفیت ها وجود دارد اما اراده ای نیست.

مدیرعامل منطقه آزاد کیش عنوان کرد: دانش ادب اصول، موازین و خلاقیت ها را داریم اما متاسفانه حلقه‌های اتصال این سه مرحله به یکدیگر را نداریم و در این زمینه عقب مانده ایم.

وی خاطرنشان کرد: اکنون ما نقشه راهبردی توسعه پایدار جزیره را تدوین کرده ایم و برای توسعه پایدار جزیره نیز بحث گردشگری دانش بنیان را دنبال می کنیم. این بحث نیازمند دو قانون "استفاده از خلاقیت شرکت‌های دانش‌بنیان برای توسعه گردشگری" و " بسترسازی و خلق رویکردهای محرک استارتاپ ها و دانش بنیان ها" است. اینها مزیت ها و محرک هایی هستند که گردشگری دانش بنیان باید داشته باشد .

کشاور عنوان کرد: از پارک ها می خواهیم جزیره کیش را هاب گردشگری دانش بنیان بدانند و به عنوان سازمانی که نماینده دولت است، قول پشتیبانی در این زمینه را می دهم. همچنین امیدوارم پردیس صنایع فرهنگی به زودی در کیش فعال شود.

مزیت ایران نفت نیست بلکه فرهنگ است

دکتر غلامرضا منتظری، نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز در اجلاس معاونان فناوری پارک های علم و فناوری گفت: باید اندیشه ها را متحول کرد تا گامی در مسیر نیک فرجامی بگذاریم.

وی افزود: فرهنگ سند هویت ماست. در گذشته تمامی دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها پسوند فرهنگ داشتند. دستگاه هایی که پسوند فرهنگ دارند پیشران تحول هستند و باید از ظرفیت های فرهنگ در کشور استفاده کنیم.

منتظری عنوان کرد: مزیت ایران نفت نیست بلکه فرهنگ است. اگر به مزیت فرهنگی ایران نگاه کنیم در صدر هستیم. همچنین باید به  چند نکته توجه کرد. نخست، تقویت نگاه جامعه به توسعه صنایع فرهنگی ضروری است. دوم، شناسایی عوامل و مراحل رشد برای رفع موانع اهمیت دارد. سوم، تدوین چشم انداز سهم هر استان در مقیاس ملی ضروری است.

چهارم، باید نگاه مولد  نه مقلد داشته باشیم. پنجم، باید چتر حمایتی مان را باز کنیم و با حمایت کردن و انگیزه دادن به نوآوران گامی موثر در این زمینه برداریم.

همچنین وی تاکید کرد: مجلس در این دوره با قانون جهش تولید، گام موثری در راستای حمایت از صنایع فرهنگی و اقتصاد فرهنگ برداشته است.

 منتظری در پایان عنوان کرد: ما در مجلس آمادگی داریم در تکمیل این قانون و رفع ضعف ها و مشکلات حوزه فرهنگی اقدامات سازنده ای انجام دهیم.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا