سقط تضمینی با یک ورق قرص

طبق نظر مسوولان جمعیتی و کارشناسان حوزه پزشکی، سقط‌جنین یکی از مهم‌ترین عوامل افزایش میانگین سن جمعیتی کشور است، اما تاکنون اقدام جدی برای مقابله با این امر جنایت‌گونه در فضای مجازی صورت نگرفته است، تاجایی‌که محمداسماعیل اکبری، رییس کمیته جمعیت مجمع تشخیص مصلحت نظام، چندی پیش در رابطه با آمار سقط‌جنین اعلام کرده است: یک‌سوم سقط‌جنین کشور به‌صورت عمدی و جنایی انجام می‌شود که سالانه شامل حدود ۵۳۰هزار نفر است.

ازلحاظ شرعی، سقط‌جنین تنها در شرایطی جایز است که جان مادر و فرزند تهدید شود یا حمل و حیات جنین ناقص‌الخلقه‌ بر خانواده غیرقابل تحمل باشد، در غیر این صورت، ازبین‌بردن جنین از زمان قرارگرفتن نطفه در رحم حرام بوده و درصورت سقط باید براساس رشد فرزند دیه پرداخت شود. همچنین براساس قانون سقط درمانی مصوب سال۸۴ مجلس شورای اسلامی، تنها درصورتی سقط‌جنین مجاز است که با تایید سه پزشک متخصص و مجوز پزشکی قانونی باشد، به‌نحوی‌که ناقص‌الخلقه‌ بودن جنین موجب سختی بیش‌ازحد مادر شود یا بیماری مادر جان او را در دوران حمل به خطر بیندازد.

بازار سکه ناصرخسرو

سقط‌جنین معمولا به دو روش عمل جراحی و داروهای ختم بارداری انجام می‌شود؛ البته عمل جراحی که به روش‌های کورتاژ یا آسپیراسیون‌ موسوم است به‌دلیل عوارض و آسیب‌هایی که دارد کمتر مورد استقبال قرار می‌گیرد؛ از طرفی، به‌راحتی می‌توان با مصرف قرص و آمپول‌های مختلف از بارداری جلوگیری کرده یا جنین را از رحم تخلیه کرد؛ بنابراین برخی سایت‌های اینترنتی و داروفروشان در ناصرخسرو این دارو را بدون توجه به شرایط متقاضی عرضه می‌کنند.

این روزها مهم‌ترین و البته در دسترس‌ترین ابزار سقط چه به‌شکل درمانی و چه به‌شکل غیرقانونی قرص میزوپروستول است؛ قرصی که برای کاهش خطر زخم‌معده‌ ناشی از مصرف داروهای التهابی غیراستروییدی مثل آسپیرین استفاده می‌شود اما این همه کارکردش نیست. به همین دلیل هم داروخانه‌ها نه‌تنها این دارو را بدون نسخه به شما تحویل نمی‌دهند، بلکه حتی قیمتش را هم به شما نخواهند گفت. درواقع اگر اسم این قرص را بدون نسخه در داروخانه‌ای به زبان آورید، به شما لطف می‌کنند و بیرون‌تان نخواهند کرد. پس روشن است که سرنوشت این دارو با خیابان ناصرخسرو گره خورده است.

در راسته ناصرخسرو فرقی ندارد به‌سمت جنوب یا شمال حرکت کنید. حتی تفاوتی نمی‌کند که چه زمانی از سال باشد. این خیابان همیشه خدا شلوغ‌ترین نقطه تهران است. در دو سال اخیر و با پاندمی کرونا که اوضاع بدتر هم شده و اگرچه کسب‌وکار اهالی این خیابان سکه است اما این شلوغی خبر خوبی برای نظام سلامت کشور به حساب نمی‌آید. در میانه‌های ناصرخسرو، تقاطع خیابان صوراسرافیل خیلی سریع و بدون زحمت یک فروشنده میزوپروستول را پیدا می‌کنم؛ پسری که هنوز 30سالش نشده و به گفته خودش، تخصص و «لاین» کاری‌اش متمرکز بر بازار سقط بود.

انگار که نسخه پزشک دستش باشد، با سرعت جنسش را پرزنت می‌کند و تاکید دارد که من مثل خواهرش هستم و می‌توانم به سلامت داروی او اعتماد کنم: «قیمت فعلی بازار خیلی ثبات نداره آبجی اما من می‌خوام کار شما راه بیفته. اگه میزو سایتوتک آمریکایی بخوای می‌تونم با چهارمیلیون ‌و 500 برات جور کنم ولی قرص حرفه‌ایه دیگه. جوری که خیالت راحت باشه». همان لحظه جعبه تاشده یک قرص را درمی‌آورد و با حالتی که به خودش نیمچه افتخاری هم می‌کند، ادامه می‌دهد: «ببین، اینجا رو بخون. مید این آمریکا هم داره. مال همین شرکتیه که واکسن کرونا رو ساخت. همین فایزر که به ایران نرسید».

چند قدم پایین‌تر صدایی می‌شنوم: «سقط تضمینی با یک ورق قرص» به سمتش می‌روم. قبل از اینکه سوالم را بپرسم، بسان فروشنده‌ای حرفه‌ای که از چهره مشتری‌اش همه‌چیز را می‌خواند، می‌گوید: «قرص ایرانی دارم یه ورق 1400، خارجی‌اش هم هست. فایزر آمریکایی اصل رو می‌فروشم چهار تومن. خودت رو خسته نکن که ارزون‌تر از نرخ من هیچ‌جا تو این خیابون پیدا نمی‌کنی». مکث می‌کند، انگار که بخواهد اجازه دهد آنچه را گفته در ذهنم تحلیل کنم، سپس ادامه می‌دهد: «دکتر حرفه‌ای هم برای کورتاژ می‌شناسم. قیمتش بالاست اما بدون درد و عارضه کار رو انجام می‌ده.»

چند نفر دیگری که در ناصرخسرو کار می‌کردند هم نرخی شبیه به هم داشتند؛ البته قیمت‌های ارزان‌تر هم بود اما خودشان مدعی بودند که جنس ایرانی است و نمی‌توان روی اثرگذاری‌اش حساب کرد. این جمله‌ای بود که یکی از این فروشنده‌ها گفت: «من می‌خوام جنس خوب به شما بدم. ایرانی بخوای با 700تومن گیر میاری اما اینکه اثر بذاره یا نه، دیگه معلوم نیست. تازه اگه خوش‌شانس باشی و پیش فروشنده خوب بیای که جنس سالم بده دستت. واِلا که جنس‌های ارزون اکثرا یا تقلبی‌اند یا اینکه از تاریخ مصرف‌شون گذشته.»

دیه سقط‌جنین

دیه سقط‌جنین به اینکه جنین، در کدام‌یک از مراحل بارداری از بین رفته باشد، بستگی دارد. به‌طورکلی دیه سقط‌جنین به‌شکل زیر محاسبه می‌شود:

  • تشکیل نطفه تا دوهفتگی جنین، دوصدم دیه کامل
  • چهار هفتگی یا یک‌ماهگی جنین، چهارصدم دیه کامل.
  • هشت‌هفتگی رشد جنین، شش‌صدم دیه کامل.

قبل از 16هفتگی اگر جنین به‌صورت استخوان درآمده باشد ولی هنوز گوشت روییده نشده است، هشت‌صدم دیه کامل.
قبل از 16هفتگی برای جنینی که گوشت و استخوان‌بندی آن کامل‌ شده ولی روح در آن دمیده نشده است، یک‌دهم دیه کامل.
از 16 الی 20هفتگی جنین رسیده یا ماچور محسوب می‌شود باید دیه کامل برای آن پرداخت شود. (اگر پسر باشد، دیه کامل و اگر دختر باشد، نصف آن و اگر جنسیت جنین مشخص نباشد، سه‌چهارم دیه کامل)

– دیه انسان کامل در سال1401 برای ماه‌های غیرحرام 600میلیون تومان و برای ماه‌های حرام 800میلیون تومان تعیین شده است؛ بنابراین باتوجه‌به آنچه شرع و فقه مشخص کرده جدول نرخ دیه جنین در سال1401 به‌شکل زیر محاسبه می‌شود:

  • نرخ دیه جنین در سال 1401
  • تشکیل نطفه تا دوهفتگی 12میلیون تومان
  • چهارهفتگی 24میلیون تومان
  • هشت‌هفتگی 36میلیون تومان
  • 12هفتگی 48میلیون تومان
  • 12هفتگی تا 16هفتگی 60 میلیون تومان
  • 16هفتگی جنین پسر 600میلیون تومان
  • 16 هفتگی جنین دختر 300میلیون تومان
  • 16هفتگی جنین تعیین جنسیت نشده 450میلیون تومان

هشدار درباره انجام سقط‌های غیرقانونی

رئیس انجمن زنان و زایمان ایران ضمن هشدار درباره انجام سقط‌های غیر قانونی گفت: سقط‌های غیرقانونی به دلیل اینکه در محیط‌های غیربهداشتی و بدون حضور پزشک انجام می‌گیرد نه‌تنها آسیب‌های روحی، بلکه آسیب‌های جسمانی فراوانی برای زنان به همراه دارد.سودابه کاظمی در دومین کنگره بین‌المللی انجمن متخصصین زنان و زایمان ایران اظهار داشت: محورهای علمی این کنگره آخرین یافته‌ها و دستاوردهای علمی حوزه بیماری‌های زنان و مسئله زایمان است.

همچنین به طور کلی علم مامایی و زایمان، بارداری و ناباروری، جراحی‌های کم تهاجمی، سرطان‌شناسی زنان از دیگر موضوعات مورد بحث در این کنگره است. چندین کارگاه در زمینه ارتقاء مهارت سونوگرافی و مدیریت خونریزی در سالن زایمان نیز برگزار شده و سمپوزیوم و پنل‌های متعددی در راستای رشته تخصصی زنان و زایمان داشته‌ایم. وی در ادامه درباره انجام سقط‌های غیرقانونی هشدار داد و گفت: این مسئله بسیار حائز اهمیت است و این موضوع در کنگره نیز مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت.

رئیس انجمن زنان و زایمان ایران درباره عوارض انجام سقط‌های غیرقانونی گفت: زنانی که سقط جنین به خصوص سقط غیرقانونی انجام می‌دهند نه‌تنها از لحاظ روحی دچار آسیب‌های فراوان می‌شوند بلکه این کار مشکلات جسمی نیز برای آنها به همراه دارد.کاظمی خاطرنشان کرد: سقط غیرقانونی بدون نظارت پزشک و در اماکن غیربهداشتی انجام می‌شود و بنابراین مشکلات عفونی فراوانی برای زنان به همراه دارد و به دلیل باقی ماندن بقایایی که باید از بدن مادر خارج شود مجدداً مراجعه به بیمارستان صورت خواهد گرفت و اصولاً نیاز به انجام کورتاژ است. وی گفت: ناباروری، پارگی رحم و آسیب به احشاء داخل شکم نیز از دیگر عوارض سقط‌های غیرقانونی محسوب می‌شود.

منبع:روزنامه صبح نو

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا