ساماندهی و آمایش آموزش عالی با مقاومت‌های جدی روبرو است

«محمدعلی زلفی‌گل» یکشنبه شب در پنجمین نشست سرآمدان علمی ایران، اجرای برخی مطالبات دانشگاهیان را اگر چه بحق اما بسیار سخت دانست و افزود: به عنوان مثال «نیازمحور شدن» پذیرش دانشجویان در دانشگاه‌ها از آن جمله است.

وزیر علوم ادامه داد: این در حالیست که بر اساس اصل ۳۰ قانون اساسی آموزش رایگان تا حد خودکفایی است و هیچگاه پیگیر نبوده ایم که سرحد این خودکفایی کجاست و به چه میزان اجازه داریم دانشجو در رشته‌های مختلف جذب و آموزش دهیم تا این اصل قانون اساسی هم رعایت شود.

زلفی‌گل افزود: هنگامی که می‌خواهیم بحث‌های مربوط به آمایش و ساماندهی آموزش عالی کشور را پیگیری کنیم با مقاومت‌های جدی روبرو می‌شویم.

وی همچنین پرداختن به ماهیت برخی مراکز آموزش عالی در شهرستان‌ها که با عرق خاصی به این مراکز همراه است، افزود: به هر حال این در دستور کار وزارت علوم‌ وجود دارد و پیگیر هستیم که این مساله را مدیریت کنیم.

وزیر علوم به اقدامات برخی دانشگاه‌ها برای همکاری با صنعت اشاره کرد و یادآور شد: دانشگاه‌های یزد و هرمزگان با ایجاد ارتباط با صنایع اقدام به پذیرش دانشجویان بورسیه صنایع کردند و این اقدام بطور قطع برای دانشگاه‌های تهران راحت‌تر است.

زلفی گل ادامه داد: از سال آینده تصمیم داریم با صنایع وارد مذاکره شویم تا در خصوص جذب دانشجویان بورسیه ریل‌گذاری کنیم.

توسعه علوم پایه ضروری است

وزیر علوم به وضعیت جذب دانشجو در رشته های علوم پایه اشاره کرد و گفت: جذب دانشجویان در رشته های علوم پایه یک معضل در کشور است به گونه ای که در یکی از دانشگاه‌ها هیچ دانشجویی برای رشته های علوم پایه جذب نشده بود در حالیکه ۳۰ عضو هیات علمی دارد.

زلفی گل ادامه داد: بر این اساس با دانشگاه فرهنگیان وارد مذاکره شدیم تا دانشجوی ۲ ۲ جذب شود.

وی ادامه داد: از سوی معاونت علمی نیز برگزیدگان المپیادهای علمی بورسیه می‌شوند.

خرید تجهیزات آزمایشگاهی

زلفی گل با اشاره به تجهیزات آزمایشگاهی گفت: برای خرید تجهیزات آزمایشگاهی اقدامات و پیگیری‌های خوبی صورت گرفته و چون این اقدامات هنوز نهایی نشده، اعلام نمی‌شود.

وزیر علوم خاطرنشان کرد: اما اعلام می‌شود تا پایان سال اعتبارات ویژه ای به دانشگاه‌ها برای خرید تجهیزات آزمایشگاهی تزریق خواهد شد.  

زلفی گل حمایت از تجهیز آزمایشگاه‌های مرجع را از دیگر اقدامات وزارت علوم برشمرد و یادآور شد: حمایت از این آزمایشگاه‌ها از طریق شورای عتف در دستور کار قرار دارد و امیدواریم مشکل این آزمایشگاه‌ها رفع شود.

قول مساعد برای تشکیل ۲ فدراسیون

وزیر علوم گفت: با قول مساعد معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، فدراسیون‌های سرآمدان و نوآوری و فناوری و دیپلماسی علمی تشکیل می‌شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا