انعقاد تفاهمنامه همکاری مشترک بین دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و جمعیت هلال احمر

این تفاهم نامه با حضور دکتر پیمان نامدار معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر، دکتر پیمان پیشگاهی مدیرکل توانبخشی جمعیت هلال احمر، دکتر حمیدرضا خانکه رییس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، دکتر فریدون لایقی معاون درمان و جمعی از مدیران دانشگاه، به امضاء رسید.
 
دکتر حمیدرضا خانکه رییس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، امضای این تفاهم نامه را در راستای ارائه خدمات توانبخشی به جامعه نیازمند کشورمان، ارزشمند خواند و گفت: این دانشگاه، ۳۰ سال در تولید شواهد علمی و ارائه خدمت توانبخشی فعالیت داشته، اما باز هم حوزه توانبخشی مغفول مانده  و جای کار بیشتری دارد که البته در ماه‌های اخیر با ورود موضوع توانبخشی به فراکسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی از سوی دکتر محسنی بندپی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، پیگیری رییس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی، پیگیری شخص وزیر بهداشت و معاونت درمان ایشان، حوزه توانبخشی تا حدودی شناخته شده است و با انعقاد تفاهم نامه بین بنیاد شهید و وزارت بهداشت در مهرماه امسال، ۳۰ مرکز ایثار بنیاد شهید در سراسر کشور، انواع خدمات توانبخشی ارائه خواهند داد.
 
وی با اشاره به اینکه ظرفیت و امکانات جمعیت هلال احمر، فرصت خوبی برای همکاری های مشترک آموزشی، پژوهشی و خدماتی فراهم می کند، افزود: یکی از مشکلات آموزش علوم پزشکی، آموزش مهارت های بالینی است و گروه های آموزشی برای آموزش مهارت های بالینی، می بایست در پی عرصه های بالینی باشند که متنوع نیستند، درصورتی که مثلا برای آموزش مهارت های فیزیوتراپی، باید انواع توانبخشی اندام حرکتی تا توانبخشی قلب و … ، بر بالین بیمار آموزش داده شود.
 
دکتر خانکه گفت: پیشنهاد می‌شود، یک تفاهم نامه بین وزارت بهداشت و جمعیت هلال احمر نیز امضا شود، تشکیلات مشابهی در بنیاد شهید و جمعیت هلال احمر داریم که باید وزارت بهداشت به عنوان متولی اصلی وارد کار شود .
 
  رییس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی افزود: با توجه به فاصله زیاد تعرفه های توانبخشی در بخش خصوصی و دولتی، اقبال درمانگران به بخش دولتی کم شده، لذا باید در تفاهم نامه مذکور سیستم ارجاع تعریف شود، ضمن آنکه پیشنهاد می‌شود، سالانه با حمایت مالی، بخشی از پژوهش های دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، به حل مسائل جمعیت هلال احمر با تعیین اولویت ها اختصاص یابد، و در این طرح می توان از اساتید مشاور جمعیت هلال احمر نیز بهره مند شد .
 
 دکتر خانکه در ادامه، استخراج بسته های خدمتی با کمک جمعیت هلال احمر را انقلابی در سطح ملی دانست و افزود: با محاسبه بار سنگین معلولیت ها و محدودیت های ناشی از آن و مقایسه هزینه خدمات، می توان به تبیین جایگاه توانبخشی پرداخت .
 
 دکتر پیمان نامدار معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر در این نشست با اشاره به توانمندی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در ارائه خدمات توانبخشی گفت:  ارائه بسته آموزشی یکی از مواردی است که  باید به روز باشد و مشارکت اعضای هیات علمی دانشگاه در این امر و براساس نیاز  مردم ، بسیار حائز اهمیت است.
 
وی با اشاره به خدمات توانبخشی با تعرفه دولتی افزود: اقبال مردم به خدمات توانبخشی نشان می دهد که همه مردم از خدمات توانبخشی اطلاع ندارند و این خدمات، بدرستی به مردم معرفی نشده است .
 
دکتر نامدار اظهار داشت:  جمعیت هلال احمر ۱۱۰ برنامه متناسب با اولویت های استان ها و در اقصی نقاط کشور طراحی نموده است و اقشار کم درآمد هم در این برنامه ها دیده شده اند، اما هنوز به برخی رشته های دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی ورود نکرده ایم و باید از پتانسیل اعضای هیات علمی و دانشجویان این دانشگاه بهره مند شویم .
 
 دکتر پیمان پیشگاهی مدیرکل توانبخشی جمعیت هلال احمر نیز با اشاره به خدمات هلال احمر در طول سالیان متمادی گفت: در سال ۱۳۹۴ در قالب طرحی ۵ ساله با هدف پوشش مناطق محروم فعالیت کردیم و هم اکنون، بیش از 80 واحد از  ۱۹۴ واحد توانبخشی جمعیت هلال احمر در مناطق محروم فعالیت می کنند و از رسیدگی به مناطق محروم غافل نبودیم و در بخش دوم نیز به دنبال حرکت به سمت مراکز تخصصی توانبخشی هستیم .
 
 وی گفت:  با فعالیت جمعیت هلال احمر در  ۲۹ استان کشور ، این مناطق دارای خدمات پایه هستند، در گام بعدی بسته به نیاز هر استان، خدمات مشخص و مورد نیاز هر استان را فراهم کرده و آموزش تخصصی و دوره آموزشی تعریف شده با سرفصل آموزشی مشخص طراحی شده است .
 
وی افزود: امیدواریم با ارتباط بیشتر با دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و روحیه کاری این دانشگاه ، بتوانیم در مراکز استان ها، خدمات تخصصی مورد نیاز هر استان را طراحی کنیم و شاهد ارائه خدمات توانبخشی تخصصی به جامعه باشیم.
 
 دکتر فریدون لایقی معاون درمان و توانبخشی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی نیز طی سخنانی، آموزش به عموم جامعه، آموزش به اقشار آسیب دیده، ارائه نتایج تحقیقات کاربردی از سوی دانشگاه در قالب جزوات نظیر " چگونگی مواجهه با زخم بستر، عفونت ها، آسیب نخاعی و … و انتشار آن‌ها در سایت ها " را موضوعی کلیدی دانست.
 
 وی با توجه به پتانسیل فارغ التحصیلان این دانشگاه، از مشارکت همه جانبه معاونت درمان دانشگاه در گسترش خدمات توانبخشی گفت و افزود:  بیمارستان نورافشار می تواند فرصت خوبی برای سرویس دهی خدمات توانبخشی از سوی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی محسوب شود و می‌توان این بیمارستان را به سمت ریل توانبخشی سوق داد.
 
 دکتر مهرداد فرخی معاون توسعه مدیریت دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، ارائه خدمات توانبخشی در اقصی نقاط تهران به ویژه مناطق کم برخوردار را موضوعی مهم خواند و گفت: با توجه به راه اندازی مرکز پزشکی – توانبخشی یافت آباد در آینده ای نزدیک، خواهان تعاملات بیشتر با جمعیت هلال احمر برای پوشش حداکثری اقشار مختلف جامعه در دریافت خدمات توانبخشی هستیم .
 
 گفتنی است، اجرای طرح های تحقیقاتی مشترک و مصوب طرفین و انجام پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکترا بمنظور تامین نیاز و اولویت های هلال احمر در راستای نیازهای تحقیقاتی طرفین با اعطا بودجه سالانه و منابع پژوهشی، ارائه خدمات مشاوره ای در زمینه های مختلف متناسب با نیاز طرفین، ارائه  دوره های تخصصی و کارگاه های آموزشی کوتاه مدت، راه اندازی، تکمیل و تجهیز مراکز تخصصی توانبخشی و … ، بخشی از موضوعات ذکر شده در این تفاهم نامه است.
 
 این تفاهم نامه، که به منظور گسترش همکاری ها و بهره وری متقابل دو نهاد در امور آموزشی، پژوهشی و تجهیزات توانبخشی با هدف مشارکت در عرصه ها و رشته های مختلف مورد نیاز طرفین امضاء شده است، می تواند در ارائه خدمات تخصصی جامع توانبخشی، استخراج بسته های خدمتی، آموزش مهارت های بالینی دانشجویان و … ، و در نتیجه کمک به حل معضلات جامعه رو به رشد متقاضی خدمات توانبخشی در سطوح گوناگون، مفید واقع شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا