تشخیص و درمان به فناوری مجهز می‌شود

به موازات تجهیزات پزشکی، تولید فرآورده‌های دارویی نیز در سال‌های گذشته تغییرات قابل‌ توجهی را پشت سر گذاشته است. بنابراین می‌توان گفت در دنیای امروز بین فناوری‌های نوین و پزشکی مدرن ارتباط عمیقی ایجاد شده است. فناوری زیستی، نانوفناوری، روش‌های پیشرفته در انجام اعمال جراحی و دستگاه‌های تصویربرداری تشخیصی ازجمله پیشرفت‌های مهم در این زمینه است. در سال‌های اخیر کشور ما نیز مانند بسیاری از دیگر کشورها در زمینه ابداع نوآوری‌ها و طراحی و ساخت فناوری‌های جدید پزشکی پیشرفت‌های چشمگیری را شاهد بوده است که موجب شده تشخیص، درمان و حتی جراحی‌های بسیار پیشرفته در زمانی کوتاه و با خطای کمتر و موفقیت بیشتر امکان‌پذیر باشد.

اهمیت بهبود سلامت افراد و پیشرفت‌هایی که در پاسخ به نیازهای مطرح شده از سوی محققان ارائه می‌شود موجب شده است فناوری‌های پزشکی ازجمله فناوری‌های پیشرو باشد که استفاده از آنها به افزایش موفقیت پزشکان و متخصصان در تشخیص و درمان بیماری‌ها و نجات جان میلیون‌ها انسان از خطر مرگ و کاهش آمار مرگ‌ومیر انسان‌ها در دنیا منتهی می‌شود. حضور فناوری‌های نوین در عرصه پزشکی نه‌تنها تشخیص دقیق‌تر و سریع‌تر بیماری‌ها را امکان پذیر کرده است، بلکه بستری فراهم می‌کند تا پزشکان بتوانند به کمک روش‌های غیرتهاجمی، بیماران را تحت درمان قرار دهند.

اهمیت بهبود سلامت افراد و پیشرفت‌هایی که در پاسخ به نیازهای مطرح شده از سوی محققان ارائه می‌شود موجب شده است فناوری‌های پزشکی ازجمله فناوری‌های پیشرو باشد که استفاده از آنها به افزایش موفقیت پزشکان و متخصصان در تشخیص و درمان بیماری‌ها و نجات جان میلیون‌ها انسان از خطر مرگ و کاهش آمار مرگ‌ومیر انسان‌ها در دنیا منتهی می‌شود.

به طور کلی هر گونه عاملی که به بهبود وضع سلامت بیمار کمک کند و در پیشگیری، تشخیص، درمان، توانبخشی و مراقبت بیماران نقش داشته باشد می‌توان به نوعی فناوری به حساب آورد و بر این اساس فناوری در حوزه پزشکی می‌تواند ابزارها و تجهیزات مختلف، فرآورده‌های دارویی و راهکارهای درمانی را شامل شود. دستگاه های ضربان ساز قلب، باتری های قلبی، لنزهای تماسی، اندام‌های مصنوعی، ابزارهای جراحی، روش‌های تشخیصی و درمانی پیشرفته و استفاده از فناوری‌های دیجیتال در حوزه پزشکی از دستاوردهایی است که در دنیای امروز توانسته است پاسخگوی نیازهای بسیاری از بیماران باشد.

بدون تردید پیشرفت فناوری در دهه‌های اخیر در تسهیل امور روزمره زندگی انسان‌ها نقش بسیار مهمی داشته است. در سال‌های گذشته پیشرفت‌های به دست آمده در حوزه پزشکی فقط به کشف داروهای جدید یا تشخیص بیماری‌ها محدود می‌شد، اما حضور پررنگ فناوری‌ها در حوزه‌های مختلف ازجمله پزشکی موجب شده در روند تشخیص و درمان بیماری‌ها در مقایسه با گذشته پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای را شاهد باشیم. اگرچه بسیاری از فناوری‌هایی که متخصصان و دانشمندان در حوزه‌های مختلف به آن دست یافته‌اند تا نهایی شدن راهی پرفراز و نشیب را پیش‌رو دارد، اما بی‌شک در شکل‌گیری آینده دنیای تشخیص و درمان ایفای یکی از نقش‌های اصلی را به‌عهده خواهد داشت. به‌این ترتیب شاید دور از انتظار نباشد در آینده‌ای نزدیک بسیاری از محدودیت‌هایی که امروزه ترس ما از بیماری‌ها را افزایش داده، برطرف شده و به عنوان یک موضوع عادی در زندگی تلقی شود. پیشرفت‌های به‌دست آمده در زمینه الکترونیک، ژنتیک و زیست‌شناسی هریک به منزله دستیابی به ابزارهای جدیدی است که به محافظت و تضمین سلامت انسان‌ها منتهی می‌شود.

یکی از فناوری‌هایی که در سال‌های اخیر در روند تشخیص و درمان بیماری‌ها تاثیرگذار بوده فناوری‌های دیجیتال و سیستم‌های مبتنی بر این فناوری است. بی‌شک امروزه می‌توان نقش پررنگ فناوری‌های دیجیتال را در حوزه‌های مختلف زندگی بشر بوضوح مشاهده کرد و هر جا نتوان ردپای فناوری دیجیتال را در آن یافت به نوعی بیگانه و ناآشنا به نظر می‌رسد. حوزه بهداشت و درمان از حوزه‌هایی است که نتوانسته از پیامدهای ناشی از نفوذ فناوری‌های دیجیتال در امان باشد. پزشکان و متخصصان بر‌این باورند حوزه سلامت و درمان تحت تأثیر فناوری‌های دیجیتال پیشرفت‌های چشمگیر و قابل‌توجهی را پشت‌سرگذاشته و استفاده از سیستم‌ها و ابزارهای هوشمند نقش بسیار مهمی در روند تشخیص و درمان بیماری‌ها داشته است. متخصصان می‌گویند آنچه بیمارستان‌های آینده را از بیمارستان‌های امروزی متمایز می‌کند حضور فناوری‌های دیجیتال در این بیمارستان‌هاست که به شما این نوید را می‌دهد، در آینده‌ای نه چندان دور فصل جدیدی در فرآیند تشخیص و درمان بیماری‌ها گشوده خواهد شد.

 

فرانک فراهانی / روزنامه نگار علم

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا