ایلام دروازه ای برای توسعه کسب و کار درحوزه توریسم سلامت و گیاهان دارویی

دکتر سید غلامرضا حسینی، رئیس جهاددانشگاهی استان ایلام در گفتگو با سیناپرس گفت: یکی از چالش های بزرگی که اکنون در بحث کسب و کارهای مجازی وجود دارد،عدم رعایت استاندارد سازی یا قانونی بودن آنها است.

عضو هیات علمی جهاددانشگاهی افزود: اکنون بیش از 9 میلیون کسب و کار در شبکه مجازی مشغول به فعالیت هستند. اگر طرح صیانت از  فضای مجازی و محدودیت های آن اعمال شود، تمام این کسب و کارها با شکست مواجه می شوند از اینرو امسال بحث توسعه کسب و کارهای مجازی را در دستور کار  قرار داده ایم.

وی اظهارداشت:  با توجه به اینکه ایران دروازه عتبات عالیات به کشور عراق است و این میتواند فرصت خوبی برای ما باشد، استان ایلام اکنون ظرفیت های بکر خوبی  برای توسعه کسب و کارهای مجازی در زمینه توریسم سلامت و گیاهان دارویی دارد. همچنین در حال حاضر سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور بودجه ای را برای راه اندازی مرکزی به عنوان توسعه کسب و کارهای مجازی به ما اختصاص داده است.

به گفته وی، عملیات اجرایی ساخت این مرکز آغاز شده و اکنون به دنبال این هستیم تا از قابلیت های دنیای دیجیتال برای توسعه کسب و کارهای مجازی مان استفاده کنیم.

وی به شیوع ویروس کرونا طی دو سال اخیر اشاره کرد و به خبرنگار سیناپرس گفت: ویروس کرونا باعث شد تا سبک زندگی مردم کاملا تغییر پیدا کند. از سوی دیگر ما بحث توسعه ارتباطات و انقلاب تکنولوژی را داریم. همه این مسائل باعث ارتقای جایگاه کسب و کارهای مجازی می شوند.

حسینی تاکید کرد: توسعه مراکز کسب و کارهای مجازی یکی از راهکارهایی است که کسب و کارها می توانند به صورت علمی و منطقی رشد پیدا کنند و هدف مان از ایجاد این مرکز بهبود و توسعه فضای کسب و کار، اشتغال فارغ التحصیلان حوزه IT و افزایش جذب سرمایه گذری در استان است.

وی تصریح کرد: قطعا این مرکز می تواند با توجه به ظرفیت هایی که اکنون در کشور وجود دارد پلی ارتباطی میان ایلام، عراق و مدیترانه باشد؛زیرا عراق دروازه مدیترانه به سمت جهان است.

رئیس جهاددانشگاهی استان ایلام یادآور شد: به دلیل وجود منابع نفتی و گازی زیاد در این استان کمتر توجهی به موضوع کسب و کارها شده است. طبق بررسی های انجام شده، در کشور حدود 350 هزار مرکز  مجوز کسب و کار ونمادشان را گرفته اند.این تعداد در استان ایلام بسیار اندک است از اینرو با توجه به فرصت خوب مان به عنوان استان مرزی، می توانیم بحث توسعه کسب و کارهای مجازی را توسعه دهیم.

وی به سیناپرس گفت: بحث راه اندازی خانه خلاق و نوآوری ایلام را نیز در دستور کار خود قرار داده ایم. این خانه نیز در کنار رشته های سخت نانو، فیزیک، برق و قدرت پارک های علم و فناوری به فعالیت خودش می پردازد. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با توجه به اینکه اکنون بیش از 50 درصد رشته های تحصیلی علوم انسانی است و 50 درصد بانوان نیز اشتغال دارند، بحث راه اندازی خانه های خلاق در استان ایلام را مطرح کرد از اینرو نخستین خانه خلاق و نوآور با موافقت ستاد فناوری های نرم و صنایع خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این استان ایجاد شد. اکنون این مرکز در استان ایلام در حال فعالیت است.

وی بیان کرد: این مرکز در حوزه های مختلف مانند صنایع دستی، پوشاک، مد و لباس، نوشت افزار، اسباب بازی، فرصت بسیار خوبی برای درآمدزایی و رونق اقتصادی ایجاد کرده است. اکنون در رشته هایی مانند فضای مجازی، گیاهان دارویی، فناوری اطلاعات نیز در حال فعالیت هستیم و توانستیم بسته خوبی برای توانمندسازی این شرکت ها ایجاد کرده ایم. این کار از ارائه زیرساخت ها و استقرار تا تجاری سازی، نمونه سازی، مشاوره، تحقیقات بازار، بازاریابی، تبلیغات و فروش انجام می شود.

وی گفت: تامین سرمایه گذاری برای سرمایه گذار را نیز مد نظر قرار داده ایم تا بتوانیم شرکت های بسیار خوبی در استان داشته باشیم. انشاالله این شرکت ها با همیاری شرکت های خلاق در تکمیل اکوسیستم و زنجیره نوآوری و فناوری در استان کمک خواهند کرد.

در این راستا نیز مجددا تفاهم نامه ای با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری منعقد کرده ایم. این معاونت مبلغی حدود یک میلیارد تومان بودجه برای راه اندازی مرکز محتوای دیجیتال به ما کمک کرده است. اکنون این مرکز فعال شده و حدود 10 شرکت در زمینه تولید محتوا نیز در این مرکز فعالیت دارند. در آینده نزدیک نیز به امیدا خدا کارهای بسیار خوبی در این استان انجام خواهیم داد.

گفتگو: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا