کشف پروتئینی که موجب پیوند اسپرم و تخمک می شود

به گزارش سیناپرس، دانشمندان بین الملل پروتئین جدیدی را کشف کرده اند که به ترکیب اسپرم با تخمک کمک می کند و می تواند درمان های باروری را بهبود بخشد.

این پروتئین جدید که به نام الهه یونانی مادری، مایا نامگذاری شده است، می تواند برای کمک به پزشکان در درک بهتر برخی از جنبه های ناباروری و ایجاد درمان های جدید بسیار مهم باشد. در حال حاضر، ناباروری در بیش از نیمی از افرادی که قادر به بارداری طبیعی نیستند، قابل توضیح نیست.

در این مطالعه که اولین در نوع خود است، تیم بین المللی محققان به رهبری دانشگاه شفیلد انگلستان ابتدا هزاران تخمک مصنوعی را ساخته و روی سطح هر کدام از آن ها، یک قطعه پروتئین یا پپتید متفاوت را قرار دادند تا وضعیت پیوند اسپرم با آن را بررسی کنند. بررسی وضعیت پیوندهای فوق، محققان را به یک پروتئین خاص یعنی پروتئین مایا رساند.

سپس ژن مربوط به پروتئین مایا در سلول‌های کشت انسانی قرار داده شد و این سلول‌ها به همان روشی که در طی فرآیند لقاح طبیعی انجام می‌شود، پذیرای اسپرم شدند. به گزارش سیناپرس، بر این اساس مشخص شد که مایا، مسئول کشیدن اسپرم به داخل تخمک برای لقاح است.

به گفته مجریان این طرح تحقیقاتی، پدیده ناباروری در بیش از نیمی از کسانی که برای باردار شدن به طور طبیعی تلاش می‌کنند، قابل توضیح نیست. آنچه هم ما در مورد باروری در انسان می دانیم به دلیل نگرانی های اخلاقی و کمبود تخمک برای تحقیق به شدت محدود شده است.

آن ها می افزایند: تکنیک لقاح مصنوعی، یعنی همین روش مبتکرانه ای که ما را قادر به شناسایی پروتئین مایا کرد، نه تنها به دانشمندان امکان می دهد مکانیسم های باروری انسان را بهتر درک کنند، بلکه راه را برای تلاش های جدید به منظور درمان ناباروری هموار می کند و در طراحی داروهای ضد بارداری آینده انقلابی ایجاد خواهد کرد.

به گزارش سیناپرس، این یافته ها می توانند به تایید این نظریه کمک کنند که برخی از اسپرم ها ممکن است با برخی از تخمک ها سازگار نباشند. اکنون محققان قصد دارند بررسی کنند که آیا اسپرم افراد مختلف به طور متفاوتی به پروتئین فوق متصل می شود یا خیر.

به گزارش سیناپرس، نتایج علمی پژوهشی فوق را نشریه معتبر و بین المللی Science Advances منتشر کرده است.

ترجمه: محمدرضا دلفیه