گردشگری و معنویت در اربعین

نوستالژی کربلا برای سده های متمادی در ذهن و جان بسیاری از ایرانیان بوده و در پی بروز جنگ تحمیلی، طی چند دهه گذشته تبدیل به رویایی دست نیافتنی شده بود که خوشبختانه سرانجام این مانع برداشته شده و امکان سفر به کربلا برای همه مردم ایران فراهم شده است.

بدون هیچ شک و تردیدی، اصلی ترین جاذبه شهر کربلا، زیارت حرم مطهر امام حسین و حضرت ابوالفضل است.  بر اساس آمارهای رسمی اخذ شده در سال ۲۰۱۵ میلادی، جمعیت کربلا حدود ۷۰۰ هزار نفر است که عمدتا شیعه هستند.

به همین دلیل این شهر یکی از مراکز تشیع در جهان اسلام محسوب می شود. سفر به کربلا می تواند سفری متفاوت و با معیارهایی خاص و بر خلاف استانداردهای دیگر گردشگری باشد، سفری از جنس معنویت و با هدفی متفاوت.بنابراین مانند هر شهر و کشور دیگری که می خواهیم به آن سفر کنیم، باید اطلاعات دقیقی از شماره های ضروری این شهر، رستوران های آن و همینطور هتل ها و خیلی چیزهای دیگر بدانیم تا بتوانیم سفری خوب را تجربه کنیم.

شهر کربلا برای شیعیان و به ویژه مردم ایران دارای معنی خاصی بوده و همه ساله هزاران نفر با هدف دیدن این شهر و زیارت مقبره امام سوم شیعیان به این شهر سفر می کنند. در این گزارش شما را با اطلاعاتی کاربردی از این سفر آشنا می کنیم.

به طور کلی بیشتر شهرهای کشور عراق به دلیل جنگ زدگی از امکانات و خدمات اقامتی مناسبی برخوردار نیستند. شهر کربلا از مهمترین شهرهای زیارتی این کشور، به طور نسبی دارای هتل ها و اقامتگاه های خوبی است.

شهر کربلا از رستوران های معتبر و غیر معتبر بسیاری برخوردار است. به طور معمول رستوران هتل‌ ها غذاهای با کیفیت ارائه می‌ کنند و می توان به سلامت آنها اطمینان کرد. توصیه می‌ شود در رستوران‌ های بین راهی و یا رستوران های سطح پایین غذا نخورید چون  کیفیت پایین و عدم رعایت کامل بهداشت در این رستوران ها، احتمال مسمومیت را افزایش می دهد.

اهمیت زیارتی شهر نجف اشرف به اندازه ای زیاد است که همه ساله جمع کثیری از زائران از گوشه و کنار جهان برای زیارت مقبره امام نخست شیعیان به این شهر سفر می کنند. به همین دلیل و در آستانه اربعین حسینی، در گزارشی به معرفی کامل این شهر می پردازیم.

بعد از سقوط نظام بعث عراق شهرهای این کشور دچار ویرانی گسترده ای شده اند که شهر نجف نیز از این مساله مستثنی نبوده است. با سفرهای زیادی که زائران ایرانی به این شهر داشته اند، کمی وضعیت و کیفیت هتل‌ های شهرهای زیارتی همچون نجف بهبود پیدا کرده اند.

اگر با کاروان‌ های سازمان حج و زیارت به شهر نجف سفر می‌ کنید، همه وعده های غذایی مسافران توسط این سازمان تامین می شود.اگر قصد دارید به‌ صورت انفرادی به این شهر سفر کنید توصیه می ‌شود در هتل ‌ها که غذاهای با کیفیت ارائه می کنند، غذا بخورید و از مصرف غذاهای رستوران ‌های بین راهی خودداری کنید چرا که کیفیت غذاهای این رستوران ها بسیار سطح پایین بوده و با عدم رعایت کامل بهداشت، احتمال مسمومیت بسیار بالا است.

شهر سامرا یکی از شهرهای مهم مذهبی و زیارتی در جهان اسلام محسوب می شود که در 125 کیلومتری شمال بغداد و در حاشیه رود دجله ساخته شده است.

شهر سامرا دارای سیستم منظم و مناسب اتوبوسرانی و سایر خدمات حمل و نقل عمومی نبوده و بهترین وسیله تردد در شهر، تاکسی و خودروهای ون مسافرکش هستند.تاکید می شود از سفر انفرادی به این شهر اجتناب کرده و مسایل امنیتی را در نظر داشته باشید. بهترین روش سفر به شهر و زیارت حرمین عسکرین، سفر در قالب تورهای زیارتی و به صورت کاروان است.

شهر کاظمین که در زبان عربی کاظمیه خوانده می شود، در استان بغداد قرار گرفته و به شهر بغداد نیز چسبیده است. این شهر در شمال بغداد و در بخش غربی رود دجله واقع شده است.علت نامگذاری این شهر به کاظمین، وجود مقبره های امام موسی کاظم (ع) و امام محمد تقی (ع) در این منطقه است. در حال حاضر این شهر از لحلظ ادارای تابع و وابسته به بغداد است.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا