گزارش تصویری از موزه ویکتریا و آلبرت

سینا پرس : در این موزه که طول مسافت مجموع سالن های آن و مسیرهایی که یک بازدید کننده باید طی کند  به دوازده کیلومتر می رسد نمونه هایی از هنرهای تزئینی دوره های مختلف تاریخ اروپا از زمان امپراتوری روم تا کنون را می توان مشاهده کرد .  آثار با ارزش و گرانبها از نقاط دیگر جهان نیز در این موزه گردآوری شده است که می توان به مجموعه های برنزی شانگ که در قسمت مربوط به هنر چین  و ببر بزرگ و چوبی در حال دریدن یک سرباز در تالار آثار هنر، اشاره کرد

موزه ویکتوریا و آلبرت  که نام آن از ترکیب نام ملکه ویکتوریا و همسرش آلبرت گرفته شده است ، در سال 1852 تاسیس شد و هفتمین موزه پر بازدید بریتانیا محسوب می شود. در سال 1850 به دستور آلبرت نمایشگاه مصنوعات و اختراعات جدید در لندن برپا شد .  در آن نمایشگاه از تمامی دنیا مخترعان ، ساخته های جدید خود را به لندن آورده بودند.  هدف این نمایشگاه ایجاد یک محیط آموزشی برای مدارس و دانشگاه ها بود که تا حد زیادی هم توانست به هدفش برسد.

پس از اتمام نمایشگاه ، این موزه بنا به دستور آلبرت در همان محل ساخته شد . به همین دلیل  بسیاری از اجناس این موزه اصل نیست بلکه بدلی از واقعیت است و تنها برای آموزش به دانش آموزان و دانشجویان ساخته شده اند . در واقع ایده موزه آموزش  به وسیله نمونه های بدلی  از آن زمان و توسط آلبرت ایجاد شد.

در طبقه اول این موزه بخشی قرار دارد که متعلق به هنر ایرانی است که از جمله می توان به تابلوی نفیسی از زنان قاجار که متعلق به دوره فتحعلی شاه ، پارچه ابریشمی با قدمت چهارصد سال که حدود 1600 میلادی در ایران بافته شده است ، تصویر نادر شاه افشار که در سال 1740 میلادی در اصفهان توسط محمد رضا هندی کشیده شده است ، قالی اردبیل ، کوزهای زیبا با قدمت هشتصد ساله واشاره کرد .  

این کوزه‌ قدیمی بین سال های 1150  و 1220 میلادی در کاشان ساخته شده است.  ساخت این کوزه به روش قالب‌گیری بوده که با توجه به سایز بزرگ آن در زمان خود دستاورد بزرگی برای سفالگران به حساب می آمده است جنس این طرف  ترکیبی از کوارتز است که به دلیل شفافیت آن بیش از سفال ، مورد علاقه هنرمندان بود.  کل کوزه با نقش‌های شش‌ضلعی تزیین شده است . این شش‌ضلعی‌ها در سایز‌های متفاوت و در نه ردیف نقش‌های گوناگونی دارند.  پایین‌ترین ردیف که در آن شش‌ضلعی‌ها به صورت کامل ترسیم نشده‌اند ، دارای نقش گیاه است .  دو ردیف پس از آن با نقش های حیوانات و پرندگان تزیین شده و در بقیه‌ ردیف‌ها نقش هایی با شخصیت‌های انسانی به کار رفته‌است که افرادی را در حال نوشیدن ، نواختن بربط یا اسب سواری نشان می دهد .

قالی اردبیل نیز یکی از نفیس ترین اجناس بخش هنر ایرانی موزه است که در گذشته در بقعه شاه صفی الدین بود و در زمان شاه طهماسب اردبیلی به شاه عثمانی هدیه داده شد سپس در قرن 17 آنها این فرش را به دولت بریتانیا فروختند.  این فرش زیر یک فضای شیشه ای قرار دارد که درون آن چراغ هایی نصب شده است که هر نیم ساعت یک بار چراغ ها را روشن می کنند تا بافت ریز فرش بهتر دیده شود

در این موزه بخش جداگانه ای نیز به هنر دنیای اسلام اختصاص داده شده است.  در این بخش٬ از هر 10 اثر  چهار تای آن به ایران تعلق دارد. نمونه هایی چون سفالینه های کاشان ، اسطرلاب های قدیمی ، تابلوهای نقاشی و خط نستعلیق ، مینیاتور کاری ، محراب های چوبین و سفالین ….

هنر مینیاتور چین نیز همانند هنر مینیاتور ایران در این موزه  به نمایش گذاشته شده است منتها مینیاتور ایران بیانگر قصه و روایت از داستان هایی چون شاهنامه و قصه های نظامی و سعدی است و خود از ارزش بالاتری برخوردار می باشد.  

یکی از بخش های جذاب و دیدنی موزه، مجسمه های نفیس قدیمی از هنرمندان بنام و مشهور چون میکل آنژ است که در دو طرف راهرویی طولانی برای بازدید مردم قرار داده شده است.

یک بخش جذاب دیگر موزه ٬  بازسازی معماری شهر های روم باستان است .  در این بخش حتی ستون های شهر باستانی آشیل هم ساخته شده اند که اگرچه واقعی نیستند اما برای درک و شناخت بهتر چهره قدیم روم و فرهنگ آن زمان کمک زیادی می کند.

بخش دیگر موزه ٬ هنر قرون وسطی را نشان می دهد که نشانگر نفوذ دین مسیحیت در هنر بوده و بسیار با اهمیت است .  محراب های قدیمی ٬ ظروف غسل تعمید ٬ مجسمه های عیسی مسیح ٬  نقاشی های مذهبی و …..از نمونه آثار این بخش هستند.

یکی از سالن های موزه ، نمایشگاه نقاشی های قدیمی رافایل است.  رافائل سانتسیو یکی از بزرگ ترین نقاشان ایتالیایی دوره رنسانس است که موضوع بیشتر کارهایش بر گرفته از مذهب بود .   به این کارهای رافایل که روی دیوارها نصب است در اصطلاح "کارتون های رافایل" می گویند زیرا نقاشی ها روی کاغذهای کوچک کشیده می شد و پس از کشیدن آنها به مانند یک پازل بهم چسبانده می شدند.  بنابراین از کنار هم قرار دادن صدها کاغذ کوچک این تابلوهای نفیس ایجاد می گردید که این تابلوها یک دوره قصه مذهبی از انجیل را روایت می کنند.

یک بخش جذاب دیگر موزه ٬ نمایش سازهای قدیمی از پیانو تا ویولون و چنگ و سازهای بسیار قدیمی دیگر که امروزه کم و بیش کنار گذاشته شده اند ، است

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا