نکاتی که باید در آستانه اربعین و سفر به کربلا بدانید

به گزارش سیناپرس،  نوستالژی کربلا برای سده های متمادی در ذهن و جان بسیاری از ایرانیان بوده و در پی بروز جنگ تحمیلی، طی چند دهه گذشته تبدیل به رویایی دست نیافتنی شده بود که خوشبختانه سرانجام این مانع برداشته شده و امکان سفر به کربلا برای همه مردم ایران فراهم شده است.

بدون هیچ شک و تردیدی، اصلی ترین جاذبه شهر کربلا، زیارت حرم مطهر امام حسین و حضرت ابوالفضل است.  بر اساس آمارهای رسمی اخذ شده در سال ۲۰۱۵ میلادی، جمعیت کربلا حدود ۷۰۰ هزار نفر است که عمدتا شیعه هستند.

به همین دلیل این شهر یکی از مراکز تشیع در جهان اسلام محسوب می شود. سفر به کربلا می تواند سفری متفاوت و با معیارهایی خاص و بر خلاف استانداردهای دیگر گردشگری باشد، سفری از جنس معنویت و با هدفی متفاوت.

تاریخچه کربلا

منطقه بین النهرین از جمله کهن ترین مناطق باستانی جهان محسوب شده و از هزاران سال پیش شاهد حضور تمدن های مختلفی  در این سرزمین هستیم. اگرچه کربلا نام و شهرت خود را با واقعه حماسی کربلا گره خورده می بیند اما در حقیقت این منطقه از هزاران سال پیش شاهد حضور تمدن بوده در طول تاریخ  با نام هایی چون نینوا، غاضریه، حائر، نواویس و …. شناخته می شده است. گفتنی است منطقه امروزین کربلا و به طور کلی کشور عراق در طول بیشتر تاریخ خود جزئی از امپراتوری ایران بوده و از دوران هخامنشی تا روزگار ساسانیان که شهر تیسفون  یا مدائن در این سرزمین قرار داشت. پس از اسلام این منطقه در دوران خلفای اموی و عباسی به عنوان بخشی از خلافت اسلامی بوده و سپس در دوران ایلخانان به بعد، مجددا بخشی از ایران به شمار می رفت تا اینکه پس از دوران صفویه به اشغال امپراتوری عثمانی درآمده و سپس به عنوان کشور عراق به موجودیت خود ادامه داد.

نقطه عطف تاریخ کربلا، سال 61 هجری قمری است که امام حسین و یارانش در این محل به شهادت رسیده و پس از آن این منطقه به یک مکز مهم مذهبی تبدیل شد.

این موضوع سبب شد که رفته رفته شیعیان در کربلا متمرکز شده و این منطقه به تدریج رشد کرده و آباد تر شود. در دوران صفوی پادشاهان این سلسله توجه خاصی به توسعه و رشد کربلا داشته و حتی برخی پادشاهان این سلسله مانند شاه عباس با پای پیاده برای زیارت عتبات عالیان عازم می شدند. در دوران قاجار نیز پادشاهان و بزرگان ایرانی در توسعه و آبادانی کربلا و سایر شهرهای مقدس، تلاش کردند.                   

ویزا

برای سفر به شهر کربلا نیاز به دریافت ویزای گردشگری یا توریستی عراق است. این ویزا، همان ویزای زیارتی نیز محسوب می شود. برای ویزای توریستی عراق می توان به صورت انفرادی و یا گروهی اقدام کرد. در واقع ویزای توریستی عراق در دو نوع ویزای یک ماهه انفرادی و ویزای یک ماهه گروهی ارائه می شود.

ویزای گردشگری این کشور در صورت کامل بودن مدارک و عدم بروز مشکل، حداکثر در مدت چهارده روز کاری صادر می ‌شود و اعتبار آن از تاریخ صدور سه ماه خواهد بود.

لازم به توضیح است، افرادی که تقاضای ویزای انفرادی می کنند تنها یک بار اجازه ورود و خروج به عراق را دارند حتی اگر از اعتبار سه ماهه آن باقی مانده باشد. در واقع اگر ویزا سینگل (single visa) باشد تنها یک بار اجازه ورود و خروج داده می شود اما اگر ویزا مولتی پل (multiple visa) باشد اجازه ورود و خروج بیش از یک بار وجود دارد.

برای دریافت ویزای گروهی نیازی به حضور تمام افراد نبوده و حضور یک نفر به عنوان نماینده کافی است. دارندگان ویزای گروهی باید به خاطر داشته باشند که اجازه عبور انفرادی از مرز را ندارند و باید همراه کاروان و گروه خود باشند.  

مدارک لازم برای دریافت ویزای عراق:

•    گذرنامه دارای اعتبار شش ماهه به همراه فتوکپی
•    شناسنامه و کارت ملی به همراه فتوکپی آنها
•    دو قطعه عکس پرسنلی جدید با زمینه سفید
•    هزینه صدور ویزا (40 دلار)

قابل توجه است که برای کسب ویزای عراق نیازی به مراجعه به سفارت این کشور وجود ندارد و کلیه امور را می توان از طریق کارگزاری امور زیارتی استان تهران انجام داد. اما اگر کسی خواهان اقدام دریافت ویزا از طریق سفارت است نیز مشکلی وجود ندارد.

سفارت عراق
آدرس: تهران، میدان ولیعصر، خیابان ولیعصر، کوچه برادران مظفر، پلاک 1640
تلفن: 02188938866
وب‌ سایت سفارت:  www.mofamission.gov.iq
پست الکترونیک :  tehemb@iraqmofamail.net

آب و هوای کربلا

شهر کربلا دارای آب و هوایی نیمه خشک بوده و تابستان هایی بسیار گرم و خشک و زمستان هایی خنک دارد. بیشترین میزان بارش در بین ماه های نوامبر تا آپریل (آبان تا اردیبهشت) است هرچند در هیچ زمانی از طول سال نمی توان آب و هوای این شهر را مرطوب محسوب کرد.

در طول ماه های پائیز و بهار آب و هوای شهر بسیار مناسب و ایده آل بوده و از گرما و سرمای زیاد خبری نیست. در ماه های خرداد و ایام تابستان، آب و هوای کربلا گرم و خشک و تا حدی طاقت فرسا می شود و اوج این گرما در ماه جولای(مردادماه) ثبت شده و ساکنان شهر کربلا خنک ترین زمان سال را نیز در ماه ژانویه (بهمن ماه) تجربه می کنند.

موقعیت جغرافیایی کربلا

امروزه شهر کربلا در کشور عراق و مرکز استانی به همین نام است. کربلا در منطقه جنوبی عراق واقع شده و این موضوع از دیرباز یک تقسیم بندی مهم در بین النهرین به شمار رفته و از نظر جغرافیایی، بخش های شمالی بین النهرین کوهستانی و بخش های جنوبی آن دشت های صاف بودند.

کربلا حدودا 100 کیلومتر از پایتخت عراق یعنی شهر بغداد فاصله داشته و از شمال با استان انبار، از جنوب با استان نجف و از شرق با استان بابل همسایه است. استان کربلا از سمت غرب نیز به صحرای عربستان منتهی می شود. کربلا در جنوب غربی رود فرات قرار داشته و این رود همواره نقش مهمی در حیات شهر ایفا کرده است. کربلا حدود 1000 کیلومتر از تهران و 490 کیلومتر از کرمانشاه فاصله دارد.

بهترین زمان سفر به کربلا

اگر چه از نظر اقلیمی و جغرافیایی، بهترین دوران آب و هوایی شهر کربلا در طول ماه های پائیز و بهار است اما از سوی دیگر اهمیت اصلی کربلا به دلیل وجود مقابر مقدس امام حسین و حضرت عباس در آن است و به همین دلیل بهترین زمان سفر به این شهر بر اساس رویدادهای مذهبی عاشورا و اربعین است که بر اساس تقویم قمری محاسبه شده و در طول سال متغیر هستند.

به همین دلیل نمی توان بر مبنای ماه های خورشیدی یا میلادی بهترین زمان سفر به کربلا را محاسبه کرده و همانطور که همه ساله مشاهده می شود، هزاران نفر از شیعیان جهان در روزهای ماه محرم (واقعه عاشورا) و صفر (اربعین) به کربلا سفر می کنند.

طریقه رسیدن به کربلا

زائران ایرانی برای دسترسی به شهر کربلا دو مسیر متفاوت زمینی و هوائی را در پیش روی خود دارند که بر اساس علاقه، بودجه و زمان بندی خود می توانند یکی از آن ها را انتخاب کرده و به زیارت روند. خوشبختانه امکان سفر به کربلا از ایران به سادگی امکان پذیر بوده و گروه های مختلفی از زائران در طول سال و به ویژه در ایام مصادف با عاشورا و اربعین، به زیارت حرم امام حسین و حضرت عباس می روند.

شهر کربلا فاقد فرودگاه بین المللی است و زائران برای رسیدن به این شهر ابتدا از مسیر هوایی باید به نجف رفته و سپس به صورت زمینی به کربلا بروند. با توجه به بعد مسافت و شرایط امنیتی کشور عراق، توصیه می شود برای زیارت کربلا از گزینه سفر هوایی استفاده کرده و به این ترتیب در کمترین زمان و با خیالی آسوده و بدون خستگی به مقصد برسید.

پروازهای متعددی از فرودگاه امام خمینی به مقصد نجف برنامه ریزی می شوند که شما برای رزرو آن ها باید بر اساس تقویم زمانی سفر خود، یکی از آن ها را انتخاب کنید. به گزارش سیناپرس، به جز فرودگاه امام خمینی، پروازهای نجف از شهرهای مشهد، اصفهان، آبادان، یزد، ساری، کرمان و شیراز نیز انجام می شود و به این ترتیب می توان ادعا کرد که سفر هوایی به کربلا از طریق نجف به سادگی سفرهای داخلی کشور است.

سفر زمینی به کربلا اما کمی متفاوت بوده و می تواند از طریق یکی از مرزهای مهران یا خسروی انجام شود. البته مرزهای شلمچه و چزابه نیز برای سفر به کربلا استفاده می شوند که امکانات کمتری نسبت به دو مورد قبلی دارند.  این سفر معمولا با احتساب توقف در مرز، حدود 1 روز به طول انجامیده و توصیه ما این است که در حد امکان از سفر هوایی برای سفر به کربلا استفاده کنید.

اگر از طریق تور به صورت زمینی به کربلا سفر می کنید که حمل و نقل شما بر عهده تور بوده و از این بابت دغدغه ای نخواهید داشت اما در صورت سفر انفرادی، پس از ورود به خاک عراق می توانید از طریق خودروهای متعددی که مسافران را به نجف منتقل می کنند، به این شهر رفته و سپس به کربلا بروید. فاصله زمینی شما برای سفر در حالت معمولی با خودرو از مرز مهران به نجف، حدود 5 ساعت است و بر اساس برنامه ریزی انجام شده، توصیه می شود ساکنان استان های شمالی و غربی کشور از این مرز برای تردد استفاده کنند.

ساکنان استان های جنوبی ، شرقی و جنوب شرقی ایران گزینه استفاده از مرز شلمچه را در اختیار داشته و پس از ورود به خاک عراق، حدود 7 ساعت با نجف فاصله خواهند داشت. فاصله مرزهای چزابه و خسروی تا شهر نجف حدود 5 تا 6 ساعت بوده و البته باید این موضوع را در نظر بگیرید که معمولا در مرزها با تراکم حضور زائران مواجه خواهید شد که این موضوع می تواند موجب معطلی چند ساعته شما شود.

بهتر است خود را برای این انتظار و ازدحام ناشی از آن آماده کرده و در نظر داشته باشید که در صورت مراجعه دیرهنگام، ممکن است مجبور شوید شب را در مرز سپری کرده و روز بعد وارد عراق شوید. پس از عبور از مرز امکان استفاده از وسایل نقلیه متفاوتی همچون اتوبوس، ون و تاکسی نیز برای رسیدن به نجف وجود دارد که بر اساس نوع وسیله نقلیه بین 50 تا 100 هزار تومان هزینه در بر خواهد داشت.

حمل ونقل و گشت و گذار در شهر کربلا

متاسفانه شهر کربلا فاقد سیستم مناسب و پیشرفته حمل و نقل شهری است و به همین دلیل معمولا در ایام اربعین و عاشورا، ناوگان کمکی شرکت واحد اتوبوسرانی ایران اقدام به برقراری سرویس هایی در این شهر می کند که می تواند برای زائران بسیار مفید باشد. در شهر کربلا همچنین تعداد زیادی تاکسی و خودرو به حمل و نقل مسافر می پردازند اما در نظر داشته باشید معمولا در ایام اربعین و عاشورا عملا امکان استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی وجود نداشته و مجبور هستید با پای پیاده در مسیرهای داخلی شهر تردد کنید. در سایر شرایط هزینه تاکسی بر اساس مسیرها تعیین شده و البته چانه زدن را فراموش نکنید.

گزارش:احسان محمد حسینی
     

ادامه دارد…

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا