آیا سی‌تی اسکن توانایی تشخیص کرونا را دارد؟

به گزارش سیناپرس، تشخیص درست بیماران مبتلا به کووید-۱۹ یکی از چالش‌های مراکز درمانی است. آزمایش پی سی آر (RT-PCR)، تست استاندارد و مرجع در تشخیص این بیماران است، ولی این آزمایش نرخ منفی کاذب نسبتاً بالایی دارد که متاثر از روش نمونه‌گیری و فاصله زمانی از شروع بیماری است و گاهی نتیجه آزمایش تا ۲۴ ساعت هم طول می‌کشد.

همچنین در ابتدای همه‌گیری، کمبود کیت آزمایش پی سی آر نیز برای تشخیص کووید-۱۹ وجود داشت. به علاوه، بخش قابل توجهی از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در ابتدای ابتلا، بدون علامت هستند. به همین دلیل نمی‌توان برای مدیریت و سیاست‌گذاری همه‌گیری تنها به نتیجه آزمایش RT-PCR تکیه کرد.

اکثر بیماران مبتلا به کووید-۱۹ با علائم ذات‌الریه به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند و تغییرات مرتبط با کووید-۱۹ در سی‌تی اسکن قفسه سینه قابل تشخیص است. بنابراین انجام سی‌تی اسکن می‌تواند مفید باشد.

بر همین اساس؛ پژوهشگران با انجام یک مطالعه، قدرت تشخیصی سی‌تی اسکن را با آزمایش RT-PCR در تشخیص بیماران کووید-۱۹ مورد مقایسه قرار دادند.

این مطالعه با بررسی پرونده ۵۶۹ نفر از بیمارانی که از تیرماه تا اسفند ۱۴۰۰ در یکی از بیمارستان‌های کرمانشاه بستری‌شده بودند، انجام شد.

بررسی‌های این مطالعه نشان داد که ۸۴ درصد از افراد دارای سی‌تی‌اسکن مثبت بودند و نزدیک ۸۵ درصد از افراد نتیجه RT-PCR مثبت داشتند.

در این بررسی، به طور کلی حساسیت، ویژگی و دقت سی‌تی اسکن به ترتیب ۸۸.۷، ۶۴.۸ و ۸۰.۱ درصد گزارش شد. حساست سی‌تی اسکن در افراد کم‌تر از ۶۰ سال نزدیک به ۹۰ درصد و در افراد بالای ۶۰ سال نزدیک به ۸۳ درصد بود. همچنین دقت این آزمایش در زنان ۸۴.۷ درصد و در مردان ۷۸.۷ درصد گزارش شد.

در نهایت بررسی‌های این مطالعه حاکی از این بود که دقت سی‌تی اسکن در بیماران مبتلا به کووید-۱۹ بالا است. البته سی‌تی اسکن نمی‌تواند به طور حتمی کووید-۱۹ را تشخیص دهد یا رد کند. با این حال سی‌تی اسکن می‌تواند به عنوان یک ابزار سریع مورد استفاده قرار بگیرد.

در انجام این مطالعه علیرضا جانبخش، فرزانه صابری، زهرا نقیبی‌فر؛ پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه و آرمین نقی‌پور از دانشگاه علوم پزشکی یزد با یکدیگر مشارکت داشتند.

یافته‌های این مطالعه، مردادماه سال جاری به صورت مقاله علمی با عنوان «بررسی قدرت تشخیصی سی‌تی اسکن در مقایسه با آزمایش RT-PCR درتشخیص بیماران کووید-۱۹» در مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران منتشر شده است.

منبع: ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا