صنعت چاپ بزرگترین صنعت اقتصادی دنیاست

به گزارش خبرنگار خبرگزاری سیناپرس، ابراهیم نبیونی ظهر امروز در نشست هم اندیشی صنایع خلاق و فناوری های نرم با محوریت آینده پژوهی به مناسبت هشتمین نکوداشت هفته علوم و فناوری چاپ ایران، اظهارداشت: در حال حاضر در کشور از 50 پارک علم و فناوری و حود 200 مرکز رشد برخورداریم که به صورت عمومی در حال فعایت هستند.

وی با بیان اینکه در سال 96 پیشنهاد فناوری های نرم و صنایع خلاق در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری داده شده، افزود: پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی در سال 97 ایجاد شد که طبق تاکید وزارت علوم باید طی 5 سال، 165 شرکت در این پارک مستقر می شد که در حال حاضر 153 شرکت در این پارک استقرار پیدا کرده اند که از این تعداد، 12 شرکت دانش بنیان و 45 شرکت خلاق هستند.

معاون پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی، گفت: شاید در ابتدا بخش هایی که در این پارک وجود داشت، در نگاه اول به نظر می رسید که فعالیت های خاصی انجام نمی دهند اما حوزه های فیلم، انیمیشن، موسیقی و بسته بندی در سطح ملی و به شکل تخصصی در حال فعالیت بودند.

نبیونی با اشاره به ظرفیت های گردشگری، فرهنگی، صنایع دستی و معماری این شرکت ها اظهارداشت: در کشور ما ده‌ها نمونه ثبت جهانی مانند نقش جهان، تخت جمشید، سی و سه پل، بیستون و …  وجود دارد که هر کدام از قابلیت‌ها و جذابیت‌های توریستی خاصی برخوردارند؛ به عنوان مثال در همین شهر تهران مناطق و جاذبه های فرهنگی و توریستی بسیاری وجود دارد.

وی به جایزه ملی گردشگری و جشنواره زیورآلات که شامل بخش مالکیت فکری است، اشاره کرد و گفت: شاخص های اصلی جایزه ملی گردشگری شامل شاخص نوآوری در طراحی یا روش ساخت،  استفاده از متریال‌های ترکیبی همچون فلزهای قیمتی و نیمه قیمتی، سنگ های نیمه قیمتی، بافت های سنتی، شیشه، چوب، صدف، چرم، سرامیک و…  و استفاده از نقوش و هنر ایرانی در طراحی است و تمامی فعالان حوزه زیورآلات، جواهرات و سنگ های گران‌بها و نیمه گران‌بها به صورت تیمی یا شخصی هستند.

معاون پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی از برگزاری نخستین دوره نمایشگاه «فرهنگ ایران زمین» طی روزهای  ۱۴ تا ۱۷ شهریور در محل نمایشگاه بین‌المللی کیش با همکاری پارک ملی علوم، فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی خبر داد و افزود: این نمایشگاه فرصتی برای تحکیم قرابت‌های فرهنگی، پیوندهای معنوی، معرفی فرصت‌های گردشگری و ایجاد شبکه گردشگری میان کشورهای منطقه است که حلقه اتصال این مسیر، جزیره کیش خواهد بود. 

نبیونی در ادامه با بیان اینکه پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی آمادگی همکاری با انجمن علمی فناوری چاپ را دارد، اظهارداشت: این پارک از شرکت های حوزه چاپ حمایت های مالی و معنوی محسوب می شود زیرا جهاددانشگاهی از دل سازمان ها و نهادهای مختلف به وجود آمده است؛ در حال حاضر3 پارک فناوری، 24 مرکز رشد و 50 مرکز فناوری و شکوفایی در مجموعه جهاددانشگاهی فعالیت می کنند.

به گفته وی، پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی در سه استان فارس، زنجان و هرمزگان در حال فعالیت است که بزودی 5 شعبه دیگر به این شعبات اضافه می شود. 

صنعت چاپ بزرگترین صنعت ایرانی است

در ادامه محمد بیطرفان، رئیس انجمن چاپ ایران نیز گفت: صنعت چاپ به عنوان بزرگترین اقتصاد صنعتی در دنیا مطرح است و هیچ صنعتی را نمی توانیم پیدا کنیم که خدمات و محصولات چاپ در آن وجود نداشته باشد زیرا از زمان طفولیت و بعد از فوت با صنعت چاپ سر و کار داریم و هیچ وسیله ای را نمی توان پیدا نکرد که با صنعت چاپ ارتباط نداشته باشد.

وی با بیان اینکه امسال صنعت چاپ جزو صنایع پیشران قرار می گیرد، اظهارداشت: صنعت چاپ ماشین آلات به عنوان فناوری سخت قرار دارد که با همکاری پارک و نخبگان در تلاشیم صنعت چاپ توسعه پیدا کند تا بتوانیم ارتباط تنگاتنگ با دانشگاه، صنعت و دانشجویان برقرار کنیم و شاهد پتانسیل های این صنعت در کشور باشیم.

رئیس انجمن چاپ ایران ارتباط دانشگاه با صنایع را موجب شکل گیری صنایع عنوان کرد.

بیطرفان در ادامه با بیان اینکه چهار نشست هم‌اندیشی علمی و تخصصی نیز همزمان با چهارمین نمایشگاه بین‌المللی چاپ، بسته‌بندی و فرآوری از 8 تا 11 شهریور  در مرکز نمایشگاهی شهر آفتاب برگزار خواهد شد، گفت: این نشست‌ها شامل «صنعت چاپ؛ کسب و کار دانش‌بنیان و آنلاین مبتنی بر شعار سال»، « صنعت چاپ؛ فرصت‌ها و چالش‌های توسعه صادرات محصولات چاپی و غیرنفتی با محوریت پیمان‌های منطقه‌ای»، «صنعت چاپ؛  تشکل‌های صنعت چاپ در مواجهه با صنعت و اقتصاد دانش‌بنیان» و «صنعت چاپ؛ زنجیره تامین تا مصرف با تاکید بر ایران ساخت و صیانت از زبان فارسی» خواهد بود.

گزارش: نازنین جوادیه
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا