گزارش آنالیز اسکلت انسان های 2هزار ساله در لهستان

سینا پرس : چندی پیش یک گورستان عمومی باستانی در منطقه POZNAŃ از کشور لهستان کشف شد که بررسی های باستان شناسان نشان دهنده قدمت دو هزار ساله این محل بود . در پی این کشف ، دانشمندان در حال بررسی و آنالیز بیش از یک صد و بیست اسکلت کشف شده از این گورستان هستند که بزرگترین مجموعه قبرستانی باز مانده از دوران امپراتوری روم در کشور لهستان محسوب می شود . هدف از بررسی این اسکلت ها و انجام آزمایش های مختلف بر روی آن ها ، شناسائی و بررسی رژیم غذائی ، بیماری های رایج ، ریشه و نژاد و ارتباطات ژنتیکی این افراد با دیگر مردم دنیا است . گفتنی است که این قبرستان برای دوره زمانی برابر با سه قرن مورد استفاده قرار داشته است .

در این میان دو آرامگاه مجزای سنگی نیز در Kujawy  کشف شده است که کارشناسان احتمال می دهند این مقابر باید به افرادی مشهور و قدرتمند تعلق داشته باشند . در یکی از آن ها بقایای اسکلت یک انسان بالغ و یک نوجوان به دست امده است و در مقبره دوم ، بقایای یک نوجوان وجود دارد .

این عملیات کاووش از سوی دانشگاه آدام میکییه ویچ Adam Mickiewicz University برنامه ریزی شده است و آدریانا رومانسکا Adriana Romańska ، سرپرستی این حفاری ها را بر عهده دارد . وی در ارتباط با اهمیت این محموعه مقابر در گفتگو با Science & Scholarship in Poland اعلام کرد :  " این مجموعه گورستانی یک کلکسیون بی نظیر از بقایای انسان های باستانی است و  از سوی دیگر باید توجه داشت که وجود اجساد نوجوانان در این گونه مقابر با سبک princely ، کاملا غیر معمول بوده و در سایر سایت های این دوره کمتر مشاهده می شود به ویژه که در این مقبره بقایای دو جسد به دست آمده است . مقابر مسطح ، گورهای خمره ای ، مقابر چاله ای و انواع دیگر روش های تدفین در این گورستان مشاهده و ثبت شده اند و در برخی از اسکلت ها  آثار سایش مفاصل بر اثر اسب سواری برای سال های طولانی ، آسیب های ناشی از برخورد شمشیر ، نیزه  و … نیز دیده شده و همچنین در بخشی از این گورستان نیز با سنت سوزاندن مردگان رو به رو هستیم . "