فردای تبلت‌ها در هاله‌ای از ابهام

اینترنت و فناوری‌هایی که بستر دسترسی به این خدمات را فراهم می‌کند از مهم‌ترین پیشرفت‌های قرن حاضر است. تبلت و گوشی هوشمند ازجمله فناوری‌های محبوب دنیای امروز محسوب می‌شود که اگرچه ابتدا به عنوان ابزاری نوین برای برقراری ارتباط و دسترسی به خدمات ارائه‌شده در بستر وب قدم به زندگی بشر گذاشت، اما امروزه قدم فراتر از این محدوده گذاشته و به وسیله‌ای برای بازی، سرگرمی، دسترسی آسان و دائمی به اینترنت و نصب برنامه‌های کاربردی مختلف تبدیل شده است.

تبلت‌های آینده؛ بزرگ‌تر یا کوچک‌تر؟

یکی از ویژگی‌های مورد توجه هنگام خرید تبلت، اندازه و ابعاد و ضخامت نمایشگر آن است. براساس گزارش آی‌دی‌سی (IDC) ـ که از موسسات تحقیقاتی در حوزه فناوری است ـ بیش از 10 درصد تبلت‌ها با نمایشگری به ابعاد بزرگ تر از 11 اینچ تولید می‌شود، چراکه این نمایشگرها بیش از دیگر ابعاد نمایشگرها مورد توجه کاربران قرار گرفته است.

به این ترتیب تبلت‌های آینده می‌توانند جایگزین مناسبی برای رایانه‌های رومیزی و لپ تاپ‌ها باشند. اگرچه بسیاری بر این باورند تبلت‌های 10 اینچی از نظر ابعاد و اندازه گزینه انتخابی اغلب کاربران است، اما پیش‌بینی می‌شود تا چند سال آینده تبلت‌هایی با این اندازه و ابعاد در بازار تبلت‌ها سهم اندکی را در دست داشته باشند.

در مقابل بسیاری براین باورند آینده از آن تبلت‌های 12 اینچی یا بزرگ‌تر است که در این صورت باید در انتظار ورود تبلت‌هایی بزرگ‌تر و گرانقیمت‌تر باشیم. بر این اساس متخصــصان این حوزه پیش‌بینی می‌کنند در آینده‌ای نزدیک اندازه تبلت‌ها بیش از 50 درصد بزرگ‌تر از ابعاد تبلت‌های امروزی باشد. البته باید در نظر داشت شغل کاربر نیز می‌تواند تا اندازه‌ای در ایجاد این تغییرات تاثیرگذار باشد. بسیاری از مدیران، پزشکان، مهندسان و متخصصان استفاده از رایانه‌های رومیزی را به تبلت ترجیح می‌دهند، اما اگر تبلت‌های آینده بتواند پاسخگوی بسیاری از نیازهای این گروه از کاربران باشد، بدون تردید این افراد نیز تبلت را به دیگر فناوری‌های مشابه ترجیح می‌دهند.

آینده در دست تبلت‌ها

براساس گزارش موسسه آی‌دی‌سی دنیای آینده در دست تبلت‌ها خواهد بود و پیش‌بینی می‌شود در آینده‌ای نه‌چندان دور تبلت‌ها جایگزین رایانه‌های رومیزی (PC) شود.

اگرچه یکی از نقاط ضعف تبلت‌ها در مقایسه با رایانه‌های رومیزی مجهز نبودن این گجت‌ها به صفحه کلید است، اما کارشناسان بر این باورند تبلت‌ها به عنوان یک محصول فناورانه مفید و کارآمد همه نیازهای کاربران را برآورده می‌کنند و در چنین شرایطی کاربران ضرورت در اختیار داشتن صفحه کلید را چندان احساس نمی‌کنند. آن طور که پیداست تبلت‌ها جایگزین مناسبی برای رایانه‌های رومیزی و رایانه‌های مجهز به صفحه کلید بوده‌اند.

با کاهش حجم تولید و فروش رایانه‌های رومیزی، لپ‌تاپ‌ها و تبلت‌ها به عنوان جایگزین رایانه‌های سنتی قد علم کرده‌اند و بررسی بازار از پایان تدریجی عمر این فناوری‌های سنتی خبر می‌دهد

 
 

براساس گزارش موسسه تحقیقاتی بین‌المللی آی‌دی‌سی بیش از 40 درصد کاربران اینترنتی استفاده از تبلت را به عنوان راهکاری برای برآورده کردن نیازهای روزمره زندگی خود انتخاب می‌کنند. بنابراین تردیدی نیست تبلت‌ها روزی بتواند جایگزین گوشی‌های هوشمند امروزی شود. از سوی دیگر بعضی‌ها بر این باورند گوشی‌های هوشمند می‌توانند رقیبی جدی برای تبلت‌ها باشند، اما حقیقت این است که با گسترش کاربرد گوشی‌های هوشمند در حوزه‌های مختلف نمی‌توان آنها را رقیبی جدی برای تبلت‌ها دانست. اگرچه درباره مرگ رایانه‌های شخصی و عصر جدید تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند صحبت‌های زیادی مطرح شده است، اما بسیاری از کارشناسان از مرگ زودهنگام تبلت‌ها سخن می‌گویند. آنها بر این باورند تا کمتر از پنج سال آینده دیگر ردپایی از تبلت‌های امروزی دیده نخواهد شد.

ممکن است یک نمایشگر بزرگ که در محل کار یا منزل وجود دارد بتواند به عنوان یک پل ارتباطی به نمایشگری برای همه انواع فناوری‌های مشابه تبدیل شود و جایگزین انواع رایانه، لپ‌تاپ، تبلت و حتی گوشی هوشمند شما شود.

تبلت‌ها به آینده تعلق ندارند

بسیاری بر این باورند که تبلت‌ها به دنیای آینده تعلق ندارند. در حقیقت این طور نیست که با فراگیر شدن کاربرد تبلت‌ها بزودی از دست رایانه‌های رومیزی و لپ تاپ‌ها خلاص شوید. تبلت می‌تواند ابزار مناسبی برای مشاهده ویدئو، تصویر و متن باشد، اما تبلت‌ها نیز مانند بسیاری از دیگر دستگاه‌های دیجیتال لوح‌مانند، نظیر کتابخوان‌ها محدودیت‌هایی دارند.

گرچه اندازه و ابعاد آنها مناسب است، اما مجهز نبودن به صفحه کلید از محدودیت‌های این فناوری محبوب است.

صفحه کلید بخش سخت‌افزاری است که بسیاری از کاربران بدون وجود آن نمی‌توانند از امکانات تبلت‌ها به عنوان جایگزین رایانه‌های شخصی استفاده کنند. در حقیقت تبلت‌ها برای دنیای آینده تا حدی پیش پا افتاده به نظر می‌رسند.

شاید بهترین جایگزین برای این فناوری ابزاری باشد که ترکیبی از یک لپ‌تاپ و تبلت است، اما مشکل اصلی گوشی‌های هوشمند این است که سیستم عامل آنها باید به اندازه‌ای پیشرفت کند تا ارائه بسیاری از خدمات مانند مدیریت فایل را برای کاربران فراهم کند. این تغییرات در شرایطی اتفاق می‌افتد که این فناوری از نظر شکل ظاهری دچار تحول شود. به نظر شما آیا فناوری سخت‌افزاری می‌تواند بدون از بین بردن ویژگی قابلیت حمل آسان تبلت‌ها که در افزایش محبوبیت این فناوری نزد کاربران نقش مهمی داشته است به خلق ابزاری نوین که فاقد محدودیت تبلت‌های کنونی باشد دست پیدا کند؟

تبلت‌ها می‌مانند یا می‌روند؟

با کاهش حجم تولید و فروش رایانه‌های رومیزی، لپ‌تاپ‌ها و تبلت‌ها به عنوان جایگزین رایانه‌های سنتی قد علم کرده‌اند و بررسی بازار از پایان تدریجی عمر این فناوری‌های سنتی خبر می‌دهد. در واقع تا وقتی شرکت‌های بزرگ تولیدکننده تبلت در سراسر دنیا آمار نهایی از وضع فروش خود اعلام کنند این طور تلقی می‌شد، اما خبر اعلام شده از سوی این شرکت‌ها مبنی بر کاهش رشد تبلت‌ها در بازار مصرف موجب شد رویکرد جدیدی نسبت به تبلت‌ها مطرح شود. بر این اساس شاید بهترین راهکار این باشد که دنیای رایانه‌های شخصی همچنان ادامه داشته باشد.

در دنیای اینترنت با دو دنیای متفاوت مواجه هستیم؛ دنیای اول دنیایی است که نسل قدیمی‌تر در این دنیا از مرورگرهای وب و ایمیل برای برقراری ارتباط اینترنتی استفاده می‌کنند. این گروه از کاربران از وب سایت‌ها و موتورهای جستجو برای یافتن محتوای مورد نظر و برقراری ارتباط با دیگر کاربران استفاده می‌کنند. بر این اساس تبلت‌ها برای این گروه از افراد ابزاری بسیار کاربرپسند با اندازه‌ای مناسب به عنوان جایگزین رایانه‌های شخصی خواهد بود که بسیاری از نیازهای آنها را برآورده می‌کند، اما از دیدگاه نسل جوان دنیای اینترنت به منزله صدها یا شاید هزاران نرم‌افزار منحصر به فرد است که هر یک از آنها برای کار مشخصی اختصاص داشته و با دیگر نرم‌افزارها نیز سازگاری دارد.

نسل جوان امروز دنیای اینترنت را مخزنی از صدها و هزاران نرم‌افزار منحصر به فرد می‌داند. نسل جوان زندگی و تجربه آشنایی با دنیای رایانه و اینترنت را در بستر گوشی‌های هوشمند کسب می‌کند. نسل جوان به دلیل استفاده از گوشی‌های هوشمند به عنوان ابزار اولیه برای بهره‌گیری از خدمات وب از اینترنت به شیوه‌های متفاوتی استفاده می‌کند و بر این اساس شاید از تبلت‌ها استقبال چندانی نکند، چراکه وجود آن برای دسترسی به اینترنت ضرورتی ندارد. در حقیقت از دیدگاه نسل جوان اینترنت از برنامه‌های کاربردی یا اپلیکیشن‌هایی تشکیل شده است.

این نسل با لپ‌‌تاپ و مرورگر بیگانه است. بر این اساس شرکت‌های بزرگ و فعال در حوزه فناوری اطلاعات در حال ساخت برنامه‌های نرم‌افزاری هستند که یک فعالیت مشخص را به طور کامل انجام می‌دهد و با خدمات برنامه‌های دیگر نیز سازگاری دارد. این یافته‌ها به این معنی نیست که تبلت‌ها و رایانه‌های شخصی ابزارهایی بی‌فایده هستند و عمر وب به شکل سنتی به پایان رسیده است، اما حقیقت این است که مرز بین تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند در حال کمرنگ‌شدن است. بنابراین شاید با گذشت زمان بتدریج تمرکز از تبلت به سمت گوشی‌های هوشمند تغییر کند و با پیشرفت فناوری در افزایش عمر باتری و ابعاد نمایشگرها بتدریج تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند در یک دستگاه ادغام شوند.

فبلت به جای تبلت

در سال‌های اخیر گجت‌های مختلفی از انواع رایانه‌های رومیزی تا لپ‌تاپ و تبلت و گوشی‌های هوشمند با هدف پاسخگویی به طیف وسیعی از نیازهای مخاطبان امروز طراحی و ساخته شده‌ است، اما بررسی‌ها حاکی از آن است که در این میان تبلت‌ها در مقایسه با دیگر فناوری‌های مشابه گوی سبقت را ربوده‌اند.

گرچه بازار تبلت‌ها ابتدا با رشد چشمگیر و قابل توجهی همراه بود، اما پس از مدتی این روند سیر نزولی پیدا کرد. سال گذشته میزان فروش این محصولات به 50 درصد کمتر از آنچه انتظار می‌رفت رسید. براساس بررسی‌های آماری انجام شده تبلت‌ها زودتر از آنچه پیش‌بینی می‌شد در بازار فروش با کاهش استقبال مصرف‌کنندگان مواجه شده‌اند.

البته این یافته‌ها به این معنی نیست که این گجت‌های محبوب در مسیر انقراض قرار گرفته‌ است. شاید یکی از دلایل اصلی افت بازار تبلت‌ها حضور رقیب جدیدی به نام فبلت باشد. فبلت‌ها گجت‌هایی در ابعاد و اندازه بین تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند است که می‌تواند کارایی هر دو محصول را همزمان در اختیار کاربران قرار دهد. بنابراین شاید یکی از منطقی‌ترین پاسخ‌ها در تحلیل بازار فروش تبلت‌ها، استقبال کاربران از فبلت‌ها باشد.

منبع:جام جم آنلاین

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا