کشف شبکه مغزی جدید مرتبط با یادگیری و حافظه

یکی از واقعیت‌های دردناک درخصوص بیماری آلزایمر، ناتوانی فرد بیمار در بخاطر آوردن اعضای خانواده و دوستان نزدیک است.

فعالیت شبکه مغزی جدید که توسط محققان دانشگاه واشنگتن در سنت‌لوئیس شناسایی شده است، مشخص می‌کند که آیا فرد درحال مشاهده یک تجربه قبلی و آشنا است یا با یک موضوع کاملا ناآشنا مواجه است؛ بطورمثال این شبکه به تشخیص یک چهره آشنا از یک چهره کاملا غریبه کمک می‌کند.

این شبکه مغزی مرتبط با یادگیری و حافظه که از سوی محققان، شبکه حافظه جداری (PMN) نامگذاری شده است، الگوهایی از فعال شدن و غیرفعال شدن در سه منطقه متفاوت از قشر جداری در نیمکره چپ مغز را نشان می‌دهد.

در زمان مشاهده یک محرک جدید و ناشناخته، فعالیت این شبکه مغزی با کاهش قابل توجهی مواجه می‌شود؛ برعکس در زمان مشاهده یک محرک آشنا، فعالیت این شبکه بطور مشخص افزایش پیدا می‌کند.

همسانی این الگوها در انواع مختلف فعالیت‌های پردازش اطلاعات مشخص می‌کند که شبکه PMN نقش گسترده‌ای در یادگیری و فرآیندهای فراخوان تجارب قبلی ایفا می‌کند.

از این جهت، شبکه PMN هدف امیدوارکننده‌ای برای تحقیقات آتی در حوزه آموزش یا بیماری آلزایمر خواهد بود که می‌تواند به بهبود عملکرد حافظه به جای تمرکز بر وظایف خاص منجر شود.

نتایج این پژوهش در مجله Trends in Cognitive Sciences منتشر خواهد شد.