کدام گروه خونی بیشتر در معرض خظر سکته مغزی قرار دارند؟

به گزارش سیناپرس، بر اساس یک متاآنالیز جدید که توسط محققان آکادمی مغز و اعصاب آمریکا انجام شد، انواع ژنی مربوط به گروه خونی افراد، ممکن است با خطر سکته زودهنگام مرتبط باشد. متاآنالیز، شامل تمام داده های موجود از مطالعات ژنتیکی بود که شامل سکته مغزی ایسکمیک بزرگسالان جوان بود که به دلیل انسداد جریان خون به مغز، ایجاد می شود.

محققان گفته اند: مطالعات قبلی نشان داده بودند که گروه‌ های خونی غیر O با خطر سکته زودهنگام مرتبط هستند، اما یافته‌ های متاآنالیز ما نشان داد که ارتباط قوی ‌تری بین این گروه ‌های خونی به خصوص گروه خونی A و سکته مغزی، وجود دارد.

به طور خاص، متاآنالیز ما نشان داد که انواع ژن‌ های مرتبط با گروه ‌های خونی A و O تقریباً در تمام افرادی که از نظر ژنتیکی در معرض سکته زودهنگام هستند، مشاهده می شوند.به گزارش سیناپرس، افراد دارای این گونه های ژنی ممکن است بیشتر در معرض لخته شدن خون باشند، که می تواند منجر به سکته شود.

به گزارش سیناپرس، متاآنالیز شامل بررسی 48 مطالعه در زمینه ژنتیک و سکته مغزی ایسکمیک در آمریکای شمالی، اروپا و آسیا بود.

در این مطالعات، حدود 570 هزار نفر تجربه سکته مغزی نداشتند، و تقریبا 16 هزار نفر سکته مغزی را تجربه کرده بودند که در این میان، 6 هزار نفر تجربه سکته مغزی زودهنگام و 10 هزار نفر تجربه سکته مغزی دیرهنگام داشتند. سکته مغزی ایسکمیک که قبل از 60 سالگی رخ داده بود، به عنوان سکته زودهنگام، و به همین ترتیب سکته مغزی ایسکمیک در افراد بالای 60 سال، به عنوان سکته دیرهنگام تعریف شد.

محققان تمام کروموزوم ها را بررسی کردند تا انواع ژنتیکی مرتبط با سکته مغزی را شناسایی کنند. آنها ارتباطی بین سکته زودهنگام و ناحیه کروموزوم که شامل ژن تعیین کننده گروه خونی A، AB، B یا O است، پیدا کردند. سپس شرکت کنندگان را به گروه های خونی A، AB، B و O تقسیم بندی کردند.

پژوهشگران، شیوع این گروه های خونی را در افراد دسته های سکته زودهنگام، سکته دیرهنگام و افرادی که تا به حال سکته مغزی نکرده بودند، مقایسه کردند.

محققان دریافتند :گروه خونی A در بین افرادی که سکته زودهنگام داشتند، در مقایسه با سایر گروه ها بیشترین رواج و گروه خونی O، کمترین رواج را داشت. آن دسته از افراد که سکته مغزی زودهنگام یا دیرهنگام داشتند، نیز در مقایسه با گروه کنترل، احتمال بیشتری داشت که دارای گروه خونی B باشند.

پس از تعدیل جنسیت و سایر عوامل، محققان دریافتند افرادی که دارای گروه خونی A هستند 18 درصد بیشتر از سایر افراد در معرض خطر سکته زودهنگام قرار دارند. دانشمندان همچنین دریافتند خطر سکته مغزی در افرادی که گروه خونی O داشتند 12 درصد کمتر از سایر گروه های خونی بود.

به گزارش سیناپرس، یافته های تحقیقاتی در مجله Neurology® منتشر شده اند.