90 درصد مبتلایان به واریس، با دیسک کمر مواجه هستند

دکتر محمدرضا کلانتر معتمدی درباره بیماری واریس به خبرنگار خبرگزاری سیناپرس، اظهارکرد: واریس رگ‌های برآمده‌ای در زیر پوست هستند که با فشار دادن این رگ‌ ها تخلیه و خون از بدن فرد خارج می‌-شود. اما این بیماری خطرناک نیست و ممکن است بیمار را به دیسک کمر مبتلا کند.

وی با بیان اینکه  90 درصد مبتلایان به واریس، با دیسک کمر مواجه هستند، گفت: بیماری واریس با جراحی قابل درمان است و استفاده از جوراب‌های طبی می توان به پیشرفت این بیماری کمک کرد. چرا که در زمان جراحی، رگ‌های برآمده برداشته و راه‌ های ارتباطی با این رگ‌ها هم بسته میشوند.

این فوق تخصص قلب و عروق درباره جلوگیری از پیشرفت بیماری واریس، عنوان کرد: برای جلوگیری از پیشرفت این بیماری، فرد باید از جوراب‌ های طبی واریس که توسط پزشک تجویز می شود، استفاده کند. چرا که جوراب واریس نوعی جوراب ساق بلند است که کاربرد آن غیر از جوراب‌های عادی دارد و  با خاصیت درمانی موجب بهبود جریان خون و کاهش درد پا خواهد شد.

معتمدی ادامه داد: این جوراب با خاصیت درمانی موجب بهبود جریان خون و کاهش درد پا می شود و این در حالی است که در بیماری‌ های قلبی واریس نداریم، اما واریس‌ های ثانویه ای داریم که نباید آن ها را عمل کرد.

وی با اشاره اینکه در برخی مواقع که واریس یا رگ اصلی ورید بیمار، ترومبوزِ سیاهرگی عمقی ( لخته‌ شدن خون در وریدهای عمقی اتفاق می افتد، اظهارکرد: در این مواقع خون به ناچار از وریدهای سطحی عبور می‌کند و وریدهای سطحی هم واریسی می‌شوند. به همین دلیل نباید آن ها را جراحی کرد. چراکه با جراحی، پا منجر به متورم، دردناک و قطع عضو می شود. بنابراین هر واریسی به درمان احتیاج ندارد و باید از جوراب واریس استفاده شود.

به گفته این فوق تخصص قلب و عروق، به عوارض واریس اشاره کرد و گفت:  این بیماری در هیچ زمانی منجر به درد بدن نمی شود. مگر اینکه خون در رگ‌ها لخته شده باشد که این نوع درد هم موضعی است.

عوامل ابتلا به واریس

معتمدی علل ابتلا به واریس را شامل سن بالا، سابقه خانوادگی، چاقی، یبوست شدید، پوشیدن لباس های تنگ، بارداری و اختلالات هورمونی و ایستادن و نشستن طولانی مدت در برخی از مشاغل عنوان کرد و افزود:  این بیماری به طورمعمول در دوران  میان‌سالی و دوران پیری بروز می کند و  بروز بیماری در سنین پایین‌تر و بخصوص در جوانان غیرعادی تلقی می‌شود.

وی در ادامه بارداری را از عوامل مهم شیوع واریس عنوان کرد و گفت: در دوران بارداری به‌ویژه در سه‌ماهه اول، تغییرات فیزیولوژیک را همچون افزایش حجم خون، فشار رحم بر عروق لگنی و تغییرات هورمونی سبب ایجاد نارسایی در دریچه‌های وریدی شده که از عوامل زمینه‌ساز واریس به شمار می‌آیند.

این فوق تخصص قلب و عروق تصریح کرد: مصرف غذاهای مضر شل شدن دیواره وریدها و نارسایی دریچه‌ها را به دنبال دارد  که این غذاها می تواند شامل غذاهای حاوی نشاسته و نمک اضافه، غذاهای کنسروی و شور باشد.همچنین کنترل یبوست با مصرف مایعات و فیبر کافی از زور زدن موقع اجابت مزاج پیشگیری می‌کند و بدین‌وسیله در بیماری واریس مؤثر است.

وی تاکیدکرد:بنابراین توصیه اکید می شود همیشه نکات زیر را رعایت کنید؛

  •  همیشه تناسب اندام داشته باشید زیرا اضافه وزن و چاقی به دریچه رگ‌ها فشار وارد می‌‌کند.
  •  به طور منظم ورزش کنید زیرا ورزش کردن به ساق پا فشار وارد می‌‌کند و این امر باعث می‌شود که خون به سمت قلب برگردد مگر آنکه دریچه رگ‌ها درست عمل نکند.
  •  از پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند خودداری کنید هیچ گونه شواهد و مدارکی وجود ندارد که نشان دهد پوشیدن این مدل کفش باعث بروز واریس می‌شود اما می‌تواند به رگ‌ها فشار بیاورد و از میزان فعالیت عضلات ساق پا بکاهد و باعث واریسی شدن رگ‌ها شود.
  • از ایستادن و نشستن به مدت طولانی خودداری کنید زیرا نداشتن فعالیت جسمانی می‌تواند باعث کاهش گردش خون و تجمع خون در پاها شود. سعی کنید هر یک ساعت یک بار بلند شوید و کمی راه بروید.
  • نارسایی عروق پاها نادیده نگیرید و همیشه پاهای خود را به منظور بروز علائم و نشانه‌های واریس بررسی کنید. اگر در خانواده شما سابقه نارسایی رگ‌ها وجود دارد احتمال آنکه شما نیز دچار این اختلال شوید مطرح خواهد شد.

گزارش:نازنین جوادیه

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا