چگونه وابستگی عاطفی مان را کمتر کنیم؟

مدتی است وابستگی عاطفی شدیدی نسبت به شخصی پیدا کرده ام که متاسفانه هیچ آخر و عاقبت خوبی به دنبال ندارد. همچنین ادامه این روند برای من بسیار سخت و دشوار است. چگونه باید نسبت به این وابستگی عاطفی ام غلبه کنم؟ بهترین راهکار شما برای کاهش یا از بین بردن وابستگی عاطفی چیست؟

به گزارش سیناپرس، در گام نخست براى حفظ عزت نفس و وقارتان باید از برقرارى تماس مستقیم (تلفن‎/ پیام ) یا غیرمستقیم (پیغام و پسغام، احوال‌پرسی از طریق دیگران و…) با فردى که ماجرای ازدواج‌تان با او به هم خورده است، بپرهیزید. همچنین از طریق دوستان مشترک‌تان یا همسایه‌ها آمار فعلى او را نگیرید.

دوم، به بهانه پس دادن یا گرفتن کادو و هدیه و عکس، دیدار دوباره ای نداشته باشید و خود را سبک نکنید. هدف از این قطع رابطه عاطفى شکنجه دادن‌تان نیست؛ شما زمانى رشد پیدا می ‌کنید که هوش‌تان را به خودشناسى و خودسازى اختصاص دهید و مقداری از انرژى باقیمانده‌ خودتان را صرف ترمیم زخم‌هاى عاطفی‌تان کنید. از سوى دیگر، ارتباط ‌هاى به‌هم‌ خورده ‌اى که دوباره بعد از مدتى شروع می شوند، معمولا سرانجامی به دنبال ندارند و بار دیگر بهم می خورند.

سوم، از شنیدن ترانه‌ها و اشعار و دیدن فیلم‌هایى که از فراق و بى‌وفایى و فرو ریختن کاخ آرزوها حکایت می‌کنند، اکیدا بپرهیزید. مطالعات نشان داده اند که این اشعار یا فیلمنامه‌ها فرافکنى سایه‌هاى شعرا و سازندگان‌شان است و تنها کارى که نمى‌کنند رشد شماست. شنیدن این اشعار و دیدن این فلیم ها در روزهایی که شما فشار روانى زیادی را متحمل هستید تنها باعث مى ‌شود که شما به نتایج ناامیدکننده و غلطى برسید.

چهارم، به دامان عشق پدر و مادر و دوستان واقعی‌تان پناه ببرید و در این دوران بازیافت روحى-عاطفى از انرژى روانى بى‌دریغ این عزیزان استفاده کنید.

پنجم، آگاهانه بعد از پذیرفتن مسؤولیت‌تان در وقایع رخ داده، از عشق بیکران الهى استفاده کنید که دل خستگى شما را برطرف کند.

همچنین باید گفت که ترک اعتیاد عاطفى بسیار سخت است و اگر علائم ترک عاطفی شدید باشد، در فرد نشانه هایی مانند افسردگى با علائم جسمى (بى ‌خوابى، بى ‌اشتهایى، تحلیل میل جنسى) روحى (نا امیدى، احساس بى ‌ارزشى، فکر به خودکشى) فکرى (حافظه‌ مختل، اختلال تمرکز) ظاهر مى‌ شود. امکان دارد فرد دچار اضطراب شدید، نگرانى و دلهره‌ بى‌ دلیل، تپش قلب( که خودتان احساس مى ‌کنید)، تهوع بى ‌دلیل، سردردهاى جدید و بدخوابى نیز شود. همچنین ممکن است فرد با هر صداى تلفن از جا بپرد و حالش دگرگون شود و احساس ناامنى درونى داشته باشد. در این شرایط کمک تخصصى (مشاوره، روان درمانى ) در کنار توصیه‌ هاى بالا حتما لازم و ضروری است.

* دکتر پروانه صفایی مقدم، متخصص روانشناسی بالینی، عضو سازمان نظام روانشناسی، عضو سازمان علوم شناختی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا