ثبت نشانه های جغرافیایی باعث رونق صنعت گردشگری می شود

دکتر محمدحسین عرفان منش، مدرس مالکیت فکری و مدرس دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی در دومین تور ملی فناوری به موضوع حمایت و ثبت نشانه های جغرافیایی در سطح ایران و بین المللی پرداخت و در این خصوص گفت: یکی از شاخه های حقوق مالکیت صنعتی بحث نشانه های جغرافیایی است. در این شاخه محصولاتی که نشانه ای همراه با شهرت، کیفیت یا مرغوبیت خاص دارند در نظام حقوقی مورد حمایت قرار می گیرند.

وی افزود: بحث متمایز سازی نشانه ها و علائم در برنامه‌ های اقتصادی تاثیر زیادی دارد و باعث جذب بیشتر مشتری می شود از اینرو شرکت هایی که از این نشانه ها استفاده کرده و محصولات خود را متمایز می کنند از ارزش اقتصادی زیادی بهره می برند.

وی اظهارداشت: همچنین نشانه های جغرافیایی با توجه به اینکه مربوط به محصولاتی هستند که در اقلیم و بوم های خاصی مورد استفاده قرار می گیرد، باعث رونق گردشگری و جذب توریست می شوند. به عنوان مثال ما از پسته دامغان حمایت می کنیم زیرا شهر دامغان به واسطه پسته شهرت دارد و توریست جذب می کند. بحث گلاب و گلابگیری در کاشان نیز می تواند در آن اقلیم و بوم خاص باعث رونق صنعت گردشگری شود بنابراین وقتی نشانه ای روی محصولی قرار بگیرد و تمایز ایجاد کند، به واسطه شهرتی که دارد، می تواند باعث رونق گردشگری شود و ثروت تولید کند. از سوی دیگر با توجه به اینکه مربوط به بوم و اقلیم و منطقه جغرافیایی خاص است، می تواند آورده های اقتصادی زیادی نیز به همراه داشته باشد.

وی به وضعیت ایران در ثبت نشانه های حقوقی پرداخت و در این خصوص گفت: خوشبختانه اکنون نشانه های جغرافیایی از نظر حقوقی حمایت شده و در وضعیت مطلوبی به سر می برند زیرا ما در این حوزه به اکثر موافقتنامه ها و کنوانسیون های بین المللی پیوسته ایم و قوانینی هم که اکنون در سطح کشور وجود دارند نسبتا به روز هستند و کاملا می توانند مورد استفاده کنشگران حوزه نشانه جغرافیایی قرار بگیرند.

به گزارش سیناپرس، عرفانی منش تصریح کرد: هرچند هم اکنون نشانه های جغرافیایی ایران مورد حمایت قرار گرفته اند و هیچ مشکل قانونی ندارد اما فعالان اقتصادی این حوزه نیز باید خودشان نسبت به وجود این قوانین آگاه باشند و از ظرفیت های این قوانین استفاده کنند.

گزارش: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا