سلامت ضعیف قلب پیری زودرس مغز را پیش‌ بینی می ‌کند

با تخمین سن مغز افراد از اسکن MRI با استفاده از الگوریتم های یادگیری ماشینی، تیمی به رهبری محققان کالج دانشگاهی لندن، چندین عامل خطر را برای پیری زودرس مغز شناسایی کرده اند.

آن ها کشف کردند: سلامت ضعیف قلبی و عروقی در سن 36 سالگی، پیری زودرس مغز را در سنین بالاتر پیش بینی می کند.

پژوهشگران همچنین دریافتند:مردان، مغزهای مسن تری نسبت به زنان هم سن خود داشتند.افرادی که مغزهای مسن تری داشتند، نمرات پایین تری را در تست ‌های شناختی کسب کردند. سن بالای مغز همچنین افزایش انقباض مغز (آتروفی) را طی دو سال بعد پیش ‌بینی کرد.

محققان گفته اند: ما دریافتیم که علی رغم اینکه افراد حاضر در این مطالعه، همگی در سنین مشابه بودند، در سن مغز پیش بینی شده آنها توسط مدل رایانه ای، تنوع بسیار زیادی وجود داشت.به گزارش سیناپرس،ما امیدواریم که این تکنیک، روزی به ابزار مفیدی برای شناسایی افراد در معرض خطر پیری سریع تبدیل شود، به طوری که قادر به ارائه راهبردهای پیشگیری اولیه و هدفمند برای بهبود سلامت مغز آن ها باشد.

همه شرکت کنندگان بین 69 تا 72 سال سن داشتند، اما سن مغز آن ها بین 46 تا 93 سال تخمین زده شد. محققان توانستند تقریباً یک سوم از تغییرات در سنین تخمینی مغز را با بررسی عوامل مختلف در طول زندگی افراد توضیح دهند.

به گزارش سیناپرس،افرادی که در سن 36 یا 69 سالگی از سلامت قلبی عروقی ضعیف تری برخوردار بودند، برای مثال افرادی مبتلا به بیماری های عروق مغزی، سلامت مغز ضعیف تری نیز داشتند.

محققان همچنین دریافتند: سن بالاتر مغز با غلظت بالاتر پروتئین نورفیلامنت لایت (NfL) در خون مرتبط است. تصور می شود که افزایش NfL در اثر آسیب سلول های عصبی ایجاد می شود و به طور فزاینده ای به عنوان یک نشانگر تخریب عصبی شناخته می شود.

به گزارش سیناپرس، یافته های تحقیقاتی در مجله The Lancet Healthy Longevity منتشر شده اند.

ترجمه: رهاامیدوار