خطر پس‌ روی و پیش‌روی آب در سواحل توریستی مازندران

به گزارش روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، خه‌بات درفشی ـ عضو هیأت علمی گروه میراث‌طبیعی پژوهشگاه ـ این مطلب ـ را در کارگاه علمی ـ تخصصی «نقش نوسانات تراز آب دریا و اقلیم آسایش در گردشگری ساحلی» مطرح کرد.

او در بخش نخست این کارگاه به بررسی رابطه نوسانات تراز آب دریا و گردشگری ساحلی پرداخت و گفت: امروزه گردشگری سواحل به‌عنوان یکی از عوامل مهم در توسعه نواحی ساحلی به‌شمار می‌رود که در این راستا، دریای مازندران با داشتن جاذبه‌های گردشگری فراوان، مانند جنگل‌های سرسبز، کوهپایه‌ها و کوه‌های قابل دسترسی، آثار تاریخی و تأسیسات رفاهی مناسب از دریا و سواحل بهره‌مند است.

درفشی افزود: در همین زمینه منطقه ساحلی شهرهای «نور» و «رویان» با توجه به امکانات و توانمندی‌های بسیار زیاد برای جذب گردشگر که بخش زیادی از آن را مدیون جاذبه‌های طبیعی و محیطی است، هر ساله میزبان تعداد زیادی از گردشگرانی می‌شوند که برای استفاده از امکانات و جاذبه‌های آن، اعم از ساحل زیبای دریا و جنگل‌های بسیار روح‌نواز به این منطقه می‌آیند.

این پژوهشگر گفت: با این وجود، پسروی و پیشروی آب دریا دراین منطقه، سبب تخریب تأسیسات ساحلی و اماکن تفریحی می‌شود؛ لذا هرگونه برنامه‌ریزی برای فعالیت‌های گردشگری باید از نقطه‌نظر تأثیر نوسانات آب دریا بر موقعیت خط ساحلی بررسی شود.

عضو هیأت علمی گروه میراث‌طبیعی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری در بخش دوم سخنانش به تشریح کاربرد شاخص‌های اقلیم آسایش گردشگری در ساحل پرداخت و افزود: وجود جاذبه‌های گردشگری در سواحل جنوبی دریای مازندران باعث شده که مکان‌های هدف گردشگری زیادی در منطقه مورد مطالعه وجود داشته باشد. این امر یکی از مهمترین مسائل در زمینه برنامه‌ریزی و توسعه گردشگری را پیش‌روی مدیران بخش گردشگری قرار می‌دهد که آن تبیین اقلیم گردشگری منطقه بر اساس شاخص‌های اقلیم آسایش گردشگری است.

درفشی، شرایط جوی را یکی از عوامل مؤثر بر سلامت و آسایش گردشگران دانست و بیان کرد: امروزه مطالعه تأثیر وضعیت جوی و اقلیمی روی زندگی، سلامتی و آسایش در قالب یکی از شاخه‌های علمی به نام زیست اقلیم‌شناسی انسانی مورد مطالعه و بررسی قرار می‌گیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا