کشف غیر منتظره بقایای یک زن از نژاد سوئد باستان

به گزارش سیناپرس، از سال ۲۰۱۵، موسسه کارولینسکا فهرستی از حدود ۸۰۰ بقایای انسانی موجود در مجموعه تاریخی آناتومیک خود را تهیه کرده است. مجموعه ‌های مشابهی از جمجمه‌ ها، استخوان ‌ها و اسکلت ‌ها توسط اکثر مؤسسات آناتومیک قدیمی ‌تر نگهداری می ‌شوند.

این بررسی ها برای ایجاد تصویری بهتر از اینکه بقایای این اسکلت ها از کجا آمده و چگونه به این مراکز رسیدند انجام می شود و بخشی از یک پروژه بزرگتر است که در آن به دنبال نمایان کردن و بحث در مورد تاریخچه و علم پزشکی است. 

آن گوستاوسون، استخوان ‌شناس در واحد تاریخ و میراث پزشکی موسسه کارولینسکا  که در حال پژوهش روی این فهرست است، می ‌گوید: بسیاری از بقایای انسانی و بسیاری از اسناد اولیه طی آتش‌ سوزی در سال ۱۸۹۲ از بین رفتند.

پانزده سال پیش، در سال ۲۰۰۷ پارلمان سوئد خواستار شناسایی جامع استخوان‌ های افراد نژاد  سامی در مجموعه ‌های سوئدی و بازگرداندن بقایای آنها به مناطقی شد که از آنجا برده شده بودند.

بررسی مجموعه های تشریحی که در موسسه کارولینسکا انجام شد نشان داد که احتمالاً هیچ بقایای استخوانی از نژاد سامی در این آرشیو ها باقی نمانده است. این مجموعه زمانی بقایای ۳۱ فرد سامی را در خود جای داده بود که ۲۲ نفر از آنها اهل سوئد بودند، اما همه آنها در آتش سوزی از بین رفتند. 

به گزارش سیناپرس، روی یکی از جعبه های استخوانی برچسبی نصب شده بود که روی ان نوشته شده بود: مرد خیلی قد بلند ولی بر اساس مطالعات جدید معلوم شد که این تفسیر، نادرست است زیرا این استخوان ها بقایای یک زن بلند قد بودند.

بررسی های جدید نشان می دهد این  بقایای استخوانی مربوط به زنی به نام  کریستینا لارسدوتر است که به دلیل یک بیماری خاص، دارای قدی بیش از دو متر بوده و در طول زندگی خود در تورهای نمایشگاهی سوئد و اروپا شرکت کرد. او امور مالی خود را مدیریت می کرد و طبق چندین منبع پول کافی برای بازپرداخت بدهی که والدینش متحمل شده بودند به دست آورد و خانه خود را در روستای زادگاهش Brännäs با خواهرش خرید.

لارسدوتر همچنین توسط پزشکان موسسه کارولینسکا  و انجمن پزشکی سوئد معاینه شده و خوشبختانه سوابق این معاینه حفظ شده است. جسد او حدود یک سال پس از مرگش در سال ۱۸۵۴، تحت شرایط مبهمی نبش قبر شد و به موسسه کارولینسکا  منتقل شد.

مطالعه روی این بقایای استخوانی می تواند اطلاعات بیشتری از نژادهای قدیمی منطقه اسکاندیناوی در اختیار پژوهشگران قرار دهد.

مترجم: مولود یوسفی
منبع: phys.org
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا