چرا کودک ده ساله ام شب ادراری دارد؟

فرزند ده ساله ام دچار شب اداری است و پزشک علت را مشکلات عصبی می داند. لطفا در این مورد راهنمایی بفرمایید.

به گزارش سیناپرس، شب ادراری در کودکان زیر پنج سال کم و بیش اتفاق می افتد. کودکان زیر پنج سال گاه و بیگاه نمی توانند ادرار خود را کنترل کنند اما اگر شب ادراری بعدا از پنج سالگی ادامه پیدا کرد و با شدت تداوم داشت باید علت آن بررسی شود. یکی از اولین کارهایی که باید انجام داد بررسی فیزیکی است. باید بررسی کرد که در مجاری ادرار مشکلی وجود دارد یا خیر؟ چراکه بسیاری از مشکلات جسمانی هم ممکن است در کودکان چنین مشکلی را ایجاد بکند. باید دید که حجم مثانه اش کوچک است یا خیر.

برخی از بچه ها به دلیل کوچکی حجم مثانه نمی توانند مقدار زیادی ادرار را در آن جای بدهند. در طول روز به چنین کودکانی باید مایعات بیشتری داد و تعداد دفعاتی که برای تخلیه مثانه به دستشویی می روند باید بیشتر شود. بچه ها در شب به سختی بیدار می شوند.

زمانی که باید ادرار تخلیه شود، مغز باید فرد را بیدار بکند. مشکلی که در اینجا وجود دارد خواب سنگین بچه هاست. اگر دقت کنید، بچه هایی که شب ادراری دارند خوابشان سنگین است و به همین دلیل بیدار نمی شوند. بهتر است این کودکان از ساعت 6 بعدازظهر به بعد مایعات کمتری بیاشامند و دفعات بیشتری به دستشویی بروند.

کودک یکی دو ساعت بعد از اینکه به خواب رفت، دائم تکان می خورد یعنی ادرار دارد و مادر باید او را بیدار کند و به دستشویی ببرد. این شیوه باید تا زمانی ادامه یابد که کودک خودش بتواند بیدار شود. هیچ اشکالی ندارد که کودک در طول شب بیدار شود و مثانه اش را تخلیه کند. به ویژه کودکانی که مثانه شان کوچک است باید آنقدر تمرین کنند که این کار به صورت عادت در بیاید و این مهمترین نکته است.

البته در برخی از کودکان هم شب ادراری از ابتدای زندگی رخ نداده و بعدا پیش آمده است. به این حالت شب ادراری ثانویه گفته می شود. بعضی از کودکان شب ادراری اولیه دارند یعنی از همان ابتدا، شب ادراری داشته اند. شب ادراری ثانویه حاکی از نوعی افسردگی است و باید درمان شود.

*دکتر سیما فردوسی،، دکترای روان شناس بالینی، عضو هیات علمی گروه روان‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا