نقش یک نشانگر زیستی در تسریع آزمایش‌ واکسن های HIV-1

به گزارش سیناپرس، محققان HIV Vaccine Trials Network (HVTN) نشانگر زیستی جدیدی را شناسایی کرده اند که به عنوان یک نقطه پایانی جایگزین قابل اعتماد برای پیش بینی توانایی آنتی بادی های مونوکلونال خنثی کننده گسترده به منظور جلوگیری از اکتساب HIV-1، موثر به نظر می رسد. آنتی بادی های خنثی کننده گسترده (bnAbs) با تواناییشان در خنثی کردن چندین سویه ویروسی که از نظر ژنتیکی متمایز هستند، تعریف می شوند.

یافته ‌های این مطالعه مبتنی بر کارآزمایی ‌های اثبات مفهوم پیشگیری به واسطه آنتی ‌بادی (AMP) است. این مطالعه که در مارس 2021 منتشر شد، نشان می ‌دهد که یک bnAb به نام VRC01 در جلوگیری از اکتساب برخی سویه‌ های HIV موثر است.

محققان گفته اند، یک آنتی بادی مونوکلونال خنثی کننده گسترده HIV-1، مانند VRC01، برای ایجاد محافظت بالا در برابر اکتساب HIV-1 کافی نخواهد بود زیرا بسیاری از سویه ها در برابر آن مقاوم هستند، بنابراین، کوکتل‌ های bnAb مورد نیاز خواهند بود.به گزارش سیناپرس، با این حال ما ابتدا به یک نشانگر زیستی نیاز داشتیم که ما را قادر به مقایسه کوکتل ‌های درمانی و انتخاب بهترین نامزد برای پیشبرد آزمایش‌ های اثربخشی کند.

پژوهشگران اضافه کرده اند، که یک نشانگر زیستی مفید نیز باید ابتدا به عنوان یک نقطه پایانی جایگزین برای پیش ‌بینی سطح اثربخشی پیشگیری یک کوکتل HIV-1 bnAb تأیید شود. این امر، تأیید کوکتل ‌های درمانی مختلف را بدون نیاز به آزمایش‌ های اثربخشی طولانی و پرهزینه، ممکن می سازد. با توجه به نتایج این مطالعه، به نظر می رسد که یک نشانگر زیستی جدید تعریف شده به نام PT80 این الزامات را برآورده می ‌کند.

محققان توضیح داده اند، PT80 قدرت کشندگی یک bnAb را در یک نمونه خون در زمان معین در برابر یک سویه خاص HIV-1 تعیین می کند.به گزارش سیناپرس، مطالعه ما نشان داد که PT80 احتمالاً به عنوان نقطه پایانی جایگزین برای مطالعات آنتی بادی مونوکلونال در آینده بسیار موفق خواهد بود.

تیم تحقیقاتی HIV Prevention Trials Network (HPTN) اعتبار این نشانگر زیستی را برای کوکتل ‌های غیر VRC01 بررسی کرد.

در مقاله آزمایشی اولیه AMP، یک نشانگر زیستی به نام IC80 قادر به اندازه گیری حساسیت یک ویروس در معرض آنتی بادی مونوکلونال، بود. اما IC80 حاوی اطلاعاتی در مورد مقدار bnAb در نمونه خون فرد نیست. در حالی که PT80 امکان تجزیه و تحلیل غلظت bnAb اندازه گیری شده در طول زمان را فراهم می کند.

محققان اظهار داشته اند: مدل ‌سازی ما پیش ‌بینی می ‌کند که کوکتل سه ‌گانه HIV-1 bnAbs موجود، که هر چهار تا شش ماه یک بار تجویز می ‌شود، دارای اثربخشی پیشگیری بالایی در حدود 90 درصد است که پس از تأیید در یک کارآزمایی اثربخشی، به عنوان روشی جدید برای پیشگیری از HIV-1 امیدوارکننده خواهد بود.

به گزارش سیناپرس، یافته های تحقیقاتی در مجله Nature Medicine منتشر شده اند.