دانشمندان گروه خونی عضو پیوندی را تغییر دادند

به گزارش سیناپرس، تیمی از پزشکان بریتانیایی توانسته ‌اند با موفقیت گروه خونی سه کلیه اهداکننده را از گروه خونی B به نوع O  یا اهداکننده جهانی، تغییر دهند.

این کشفی است که می ‌تواند جان افراد زیادی را نجات دهد. بسیاری از بیمارانی که نیاز به اهدای عضو دارند با کمک این روش دیگر نیاز ندارند منتظر پیدا شدن اهدا کننده با گروه خونی مشابه خود شوند. 

طی این مطالعه، محققان بر روی تغییر کلیه های نوع B به دلیل ناتوانی گروه خونی در انطباق با سایر گروه های خونی تمرکز کردند. کلیه نوع B را نمی توان به فردی با گروه خونی A پیوند زده و بالعکس.

در حالی که دسترسی به اندام‌های سازگار با گروه خونی به طور نامتناسبی توزیع شده، دانشگاه کمبریج در یک بیانیه مطبوعاتی توضیح می دهد، افراد رنگین پوست به طور متوسط یک سال یا بیشتر از سفیدپوستان برای دریافت پیوند منتظر می مانند.
دکتر آیسلینگ مک ماهون، یکی از مدیران اجرایی در تحقیقات کلیوی انگلستان، در این رابطه گفت: ما می دانیم که افراد از گروه های قومی اقلیت می توانند مدت بیشتری برای پیوند منتظر بمانند، زیرا احتمال کمتری دارد که گروه خونی آنها با اندام های موجود مطابقت داشته باشد. 

از سوی دیگر اندام‌های نوع O می‌توانند با بدن‌ هایی با هر گروه خونی سازگار شوند  و به این ترتیب، خون نوع O و پیوند اعضای دارای این گروه خونی، اغلب بسیار کم است.به گزارش سیناپرس، بنابراین، توانایی ساخت اندام‌های نوع O   به‌جای انتظار برای اهداکنندگان بیشتر، می‌تواند یک تغییر مهم برای همه افراد حاضر در لیست انتظار دریافت عضو باشد.

به گزارش سیناپرس،برای ایجاد این شرایط، دانشمندان از دستگاهی به نام دستگاه پرفیوژن نورموترمیک استفاده کردند. این دستگاه شامل ابزارهایی است که برای شستشوی کلیه با خون اکسیژن دار مورد استفاده قرار می گیرند، که به حفظ اندام کمک می کند.

محققان دانشگاه کمبریج طی مطالعات اخیر خود  این کار را انجام داده و کلیه را به دستگاه متصل و خون جدیدی به آن تزریق کردند. اما قبل از انتقال خون، آنها یک تغییر مهم در کلیه ها ایجاد کردند.

آن ها آنزیم خاصی را که مانند قیچی مولکولی عمل می کرد، به خون جدید تزریق کردند و به طور معجزه آسایی آنتی ژن های سلولی و نشانگرهای خون را که برای دفع خون غیر نوع B و رد کردن عضو عمل می کنند، از بین رفتند. 

به گزارش سیناپرس، سرنا مک میلان، دانشجوی دوره دکترای دانشگاه کمبریج، در این رابطه گفت: بعد از اینکه آنزیم را روی تکه‌ای از بافت کلیه انسان اعمال کردیم، خیلی سریع دیدیم که آنتی ‌ژن‌ ها حذف شدند.

این موضوع، اعتماد به نفس ما را بالا برد. پس از این، ما دریافتیم که این فرآیند امکان‌پذیر است و فقط باید پروژه را برای اعمال این آنزیم در تمام بافت کلیه ‌ها ترتیب دهیم.

شرح کامل این مطالعه قرار است در اواخر سال جاری میلادی در قالب یک مقاله در مجله جراحی بریتانیا منتشر شود.

مترجم: فاطمه کردی
منبع: futurism
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا