بچه‌های نارس در مدرسه ابتدایی عملکرد بدی دارند

به گزارش سیناپرس، طبق مطالعه جدیدی که با هدایت مرکز بهداشت جمعیت آکسفورد در بریتانیا انجام شده است، همه کودکانی که زودرس یا به قول پزشکان، پری ترم به دنیا می آیند، در مقایسه با کودکانی که دوره حاملگی مادر آن ها به صورت تمام و کمال یعنی بین 39 تا 41 هفته طی می شود، احتمال بیشتری دارد که در دوران دبستان پیشرفت ضعیف تری نسبت به بقیه داشته باشند.

البته بر اساس این تحقیق، چنین مشکلی معمولا در دوره دبیرستان رفع می شود، مگر در کودکان بسیار نارس، یعنی آن هایی که قبل از هفته 32 بارداری متولد می شوند. چنین افرادی، مشکل فوق یعنی ضعف در پیشرفت تحصیلی را تا پایان دبیرستان با خود خواهند داشت.

زایمان زودرس که به عنوان تولد قبل از هفته 37 بارداری تعریف می شود، تقریباً 11 درصد از تولدها در سراسر جهان را تشکیل می دهد. به گزارش سیناپرس، مطالعات قبلی نشان داده‌اند کودکانی که نارس به دنیا می‌آیند در مقایسه با کودکانی که با طی دوره کامل به دنیا می‌آیند، بیشتر در معرض خطر پیشرفت تحصیلی ضعیف‌تر در مدارس ابتدایی هستند. با این حال، مطالعات کمی این کودکان را تا دوران دبیرستان دنبال کرده اند.

در مطالعه جدید، محققان از داده های مربوط به کودکان متولد شده در انگلستان از سال 2000 تا 2001 استفاده کردند. آن ها داده های مربوط به پیشرفت تحصیلی در مدرسه ابتدایی و متوسطه را برای حدود 12 هزار کودک و نوجوان دانش آموز تجزیه و تحلیل کردند.

نتایج نشان داد: در پایان دوره ابتدایی، حدود 20 درصد از کودکان به سطح مورد انتظار در هر دو زبان انگلیسی و ریاضی دست نیافته بودند. همچنین در مقایسه با کودکان دارای دوره کامل حاملگی مادر، کودکانی که قبل از 32 هفتگی یا در هفته های 32-33 متولد شده بودند، بیش از دو برابر احتمال داشت که این معیارها را برآورده نکنند.

به گزارش سیناپرس، اما در پایان دوره متوسطه، تنها افرادی که تولد بسیار زودرس داشتند موفق به برآورده کردن استانداردهای پیشرفت تحصیلی نشدند و دیگران بر این مشکل فائق آمدند.

محققان از این بررسی ها نتیجه گرفته اند کودکانی که خیلی زودتر از موعد متولد می‌شوند را می توان از طریق غربالگری مشکلات شناختی و زبانی قبل از ورود به مدرسه راهنمایی حمایت کرد و در ادامه نیز آن ها را مورد حمایت‌های اضافی در طول تحصیل قرار داد.

به گزارش سیناپرس، این یافته ها در مجله بین المللی و دسترسی آزاد PLOS ONE منتشر شده اند.

ترجمه: محمدرضا دلفیه
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا