زنجبیل و خواص دارویی فراوانش

 زنجبیل با نام علمی Zingiber officinale از گیاهانی است که خواص درمانی بسیاری دارد و در بسیاری از مطالعات، اثرات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی این گیاه به اثبات رسیده است.

دکتر سعیده ممتاز، عضو هیات علمی پژوهشکده  گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی گفت: زنجبیل، گیاهی گلدار از خانواده زنجبیلیان است که بعنوان گیاهی دارویی از زمان‌های دور به کار برده شده است و هنوز هم در طب سنتی چین جایگاه باارزشی دارد. در ایران باستان نیز این گیاه با نام ژنگویر کاربرد داشت و از ایران و کشورهای عربی به سوی غرب گسترش یافت. زمین‌ساقه (ریزوم) زنجبیل، خوراکی است و خواص دارویی و درمانی زیادی دارد.

وی افزود: بیماری‌های قلبی-عروقی از علل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان هستند و دو عامل مهمی که باعث بروز آسیب‌های جدی و مرگبار ناشی از این بیماری‌ها می‌شوند، التهاب و استرس اکسیداتیو هستند.

عضو هیات علمی پژوهشکده  گیاهان دارویی تأکید کرد: زنجبیل سرشار از ترکیبات فنلی جینجرول‌ها (gingerols) است که مسئول بروز خواص ضد التهابی و آنتی‌اکسیدانی این گیاه است. جینجرول (Gingerol)، شوگائول (Shogaol) و دهیدروجینجر دی‌اون (Dehydrogingerdione) مهمترین اجزای فعال زنجبیل هستند که با کاهش عملکرد مسیر NF-κB، باعث کاهش التهاب می شوند.

وی خاطر نشان کرد: مسیر NF-κB یکی از مهمترین عوامل دخیل در واکنش‌های التهابی است؛ همچنین شوگائول-6 باعث کاهش میزان مارکرهای اکسیدایتو نظیر glutathione (GSH) و superoxide dismutase (SOD) می‌شود.

دکتر ممتاز گفت: مطالعات نشان داده‌اند که جینجرول باعث کاهش میزان فعالیت کاسپاز (caspase) و کاهش استرس اکسیداتیو می‌شود. همچنین، تحقیقات پیشین گزارش داده‌اند که اجزای فعال زنجبیل باعث سرکوب فعالیت سیتوکین‌های التهابی نظیر TNF-α, IL-1β, IL-6 نیز می‌شوند. زنجبیل باعث افزایش عملکرد مسیر Peroxisome proliferator-activated receptor (PPAR) نیز می‌شود که در سرکوب التهاب و استرس اکسیداتیو نقش دارد. بنابراین، به‌نظر می‌رسد زنجبیل می‌تواند باعث کاهش آسیب‌های جدی و مرگبار ناشی از بیماری‌های قلبی-عروقی شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا