انسان ، متهم ردیف اول انقراض جانوران باستانی

سال های طولانی از کشف نخستین فسیل ماموت ها گذشته است و طی این مدت دانشمندان همواره در تلاش بودند تا به راز منقرض شدن این فیل های غول پیکر پی ببرند . اگر چه تاکنون نظریات متعددی در این رابطه اعلام شده است ، ولی هنوز به طور قطعی مشخص نشده است که ماموت ها چگونه و توسط چه کسانی از بین رفته اند .  به باور پژوهشگران ، این موضوع مانند کلافی سردرگم و رازی سر به مهر باقی مانده است .

اگرچه برخی از پژوهش های پیشین ، تغییرات آب و هوائی را دلیل انقراض این جانوران می داند ولی مطالعات جدید انجام شده در دانشگاه اکستر University of Exeter نشان می دهد انسان ها عامل اصلی انقراض این گونه جانوری هستند . بر این اساس انسان ها با روند دائمی مهاجرت خود و عطش سیری ناپذیر شکار و استفاده از منابع طبیعی ؛ موجب انقراض این پستانداران غول پیکر شده اند .

در این مطالعات ، پژوهشگران با استفاده از مجموعه ای پیشرفته و متعدد از مدل سازی های کامپیوتری از روند مهاجرتی انسان های اولیه و حرکت جوامع انسانی ، به بررسی ارتباط این فرایند با نحوه منقرض شدن جمعیت پستانداران بزرگی که در طول تاریخ حیات روی کره زمین به عنوان بزرگترین پستانداران شانخته می شوند ، پرداخته اند . این گروه از جانوران طیف وسیعی از حیوانات مانند ببرهای دندان خنجری saber tooth tiger ، ماموت های خز دار woolly mammoth ، کرگدن های خز دار woolly rhino و آرامادیلو های بزرگ giant armadillo ( حیواناتی شبیه به گورکن و در ابعاد بسیار بزرگ ) را شامل می شود .

این مطالعات نشان می دهد که همزمان با مهاجرت انسان ها به هر منطقه جدید یا قاره ای نو ، شاهد مرگ و میر شدید پستانداران هستیم که این آمار به اندازه ای بالا است که به هیچ ترتیب نمی توان آن را تصادفی دانست و آمارهای موجود و تحلیل آن ها اثبات می کند که انسان ها اصلی ترین دلیل انقراض گونه های جانوری در روزگار باستان محسوب می شوند .

پژوهشگران در مطالعات خود همچنین دریافتند که روند انقراض این جانوران غول پیکر در کره زمین ؛ در حدود 80 هزار سال پیش شروع شده  و تمامی این پستانداران غول پیکر تا پیش از ده هزار سال پیش برای همیشه از صفحه گیتی محو شده اند . البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که در این دوره زمانی شاهد تغییرات آب و هوائی نیز هستیم و این مساله نیز در کنار عملکرد انسان ها ، بر روند انقراض جانوران فوق تاثیر گذار بوده است .   

در همین زمینه لوئیز بارتلت Lewis Bartlett پژوهشگر مرکز زیست بوم شناسی و حفاظت از منابع طبیعی اکستر Exeter's Center for Ecology and Conservation اعلام کرد : " تا آن جائی که به ما مربوط می شود ، پژوهش انجام شده جدید ، میخی بر تابوت پژوهش های پنجاه سال گذشته است و این موضوع بدیهی و اثبات شده است که انسان ها دلیل اصلی انقراض پستانداران غول پیکر باستانی است . "

منبع 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا