شباهت زیردریایی متفاوت امارات به فضاپیما

یک استارتاپ واقع در امارات متحده عربی، از طرح جدیدی برای یک زیردریایی رونمایی کرده که در واقع، بیشتر مشابه یک فضاپیمای آینده‌نگرانه است تا یک زیر دریایی. این استارتاپ موسوم به "هایلند سیستمز"(HIghland Systems) با زیردریایی خود که "کرونوس"(Kronos) نام دارد، ظاهر زیردریایی‌ها را چه از بیرون و چه از درون به ‌طور اساسی تغییر داده است.

زیردریایی‌هایی که برای عملیات‌ مخفی طراحی می‌شوند، در سال‌های اخیر بسیار پیشرفت کرده‌اند. با وجود این، طراحی و شکل اولیه آنها کم و بیش مطابق استاندارد باقی مانده است. با توجه به اهمیت فناوری‌های جدیدتر مانند موتورهای الکتریکی و وسایل نقلیه بدون سرنشین، فرصتی برای تغییر زیردریایی‌ها به منظور کاهش مصرف سوخت و افزایش قابلیت‌های استتار آنها وجود دارد.

سال گذشته گزارش شد که پروژه "دارپا"(DARPA) موسوم به "مانتا ری"(Manta-Ray) چگونه به فاز بعدی خود رفته است. اکنون استارتاپ هایلند سیستمز، از یک طرح الهام‌گرفته از مانتا ری رونمایی کرده است. اگرچه این زیردریایی، یک وسیله نقلیه بدون سرنشین نیست اما شکل آن قابل توجه است.

این زیردریایی برای گنجایش ۱۰ مسافر و یک خدمه طراحی شده است. استارتاپ هایلند سیستمز ادعا می‌کند که طراحی کاملا جدید بدنه می‌تواند سرعت بالاتری را ارائه دهد و در عین حال، سوخت کمتری را مصرف کند. این زیردریایی می‌تواند به عملیات تجاری کمک کند یا به طور ویژه، برای عملیات نجات یا جنگ ساخته شود.

این زیردریایی دارای یک ژنراتور دیزل و یک موتور الکتریکی است که در صورت ادغام شدن، می‌تواند تا ۵۴ ساعت کار کند. جالب اینجاست که بال‌های زیردریایی را می‌توان تا کرد تا حمل و نقل آن روی زمین آسان شود. اگر این موضوع گیج‌کننده به نظر می‌رسد، حتما تعجب خواهید کرد که بدانید این زیردریایی کمی کمتر از ۹۰۲۵ میلی‌متر طول، ۷۴۳۲ میلی‌متر عرض و ۲۰۸۹ میلی‌متر ارتفاع دارد و به بزرگترین زیردریایی‌هایی که قبلا دیده‌ایم، هیچ شباهتی ندارد. در وب‌سایت استارتاپ سازنده آمده است که این زیردریایی، ۱۰ هزار کیلوگرم وزن دارد و ظرفیت حمل آن روی آب، ۳۰۰۰ کیلوگرم است.

این زیردریایی با استفاده از موتور دیزلی می‌تواند حداکثر سرعت کمتر از ۸۰ کیلومتر در ساعت را روی آب و ۵۰ کیلومتر در ساعت را زیر آب داشته باشد. عمق کار این زیردریایی، ۱۰۰ متر و حداکثر عمق آن، ۲۵۰ متر است.

موتور الکتریکی زیردریایی با نیروی ۱۲۰۰ اسب بخار می‌تواند برای به حرکت کردن آن مورد استفاده قرار بگیرد. زیردریایی در حالت استفاده از باتری می‌تواند ۳۶ ساعت فعال بماند. پس از آن، باتری به مدت ۱.۵ ساعت شارژ می‌شود که این مقدار، مدت زمان مورد نیاز برای سوخت‌گیری است.

فضای داخلی زیردریایی دارای تهویه مطبوع است و از سیستم روشنایی تطبیقی استفاده می‌کند. در صورت لزوم، سیستم پشتیبانی می‌تواند به صورت خودکار عمل کند. تصاویر موجود در وب‌سایت استارتاپ نشان می‌دهند که فضای داخلی برای مسافران، جادار است.

این زیردریایی برای عملیات نظامی می‌تواند در مجموع به شش مینی اژدر مجهز شود که سه اژدر در هر طرف قرار می‌گیرند. اژدر، به نوعی سلاح انفجاری پرتابی گفته می‌شود که می‌توان آن را از دریا و از درون آب پرتاب کرد. این اژدرها در صورت لزوم می‌توانند کشتی‌های دشمن یا پایگاه‌های بندری آنها را از بین ببرند.

منبع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا