سکه ها و جواهرات خلفای عباسی در عراق کشف شد

به گزارش سیناپرس، فرهنگ، گردشگری و آثار باستانی عراق خبر داد که باستان شناسان این کشور یک گنجینه باستانی مهم در منطقه صعده در شهر نجف در نزدیکی شهر کوفه کشف کرده اند. بر اساس اطلاعات موجود، این گنجینه در داخل یک ظرف سفالی قرار داشت که شامل قطعات گرانبهایی است که شامل زیور آلات طلا، گردنبند، انگشتر، گوشواره، آویز، سنگهای قیمتی، هجده دینار طلای خالص مربوط به خلفای عباسی از جمله معتمد بالله است.

حسن ناظم تصریح کرد: همچنین بیش از 100 درهم نقره از دوره مستکفی بالله  در این گنجینه وجود دارد. گفتنی است گروه حفاری همچنین سکه‌ های مسی زیادی را در اندازه‌های مختلف در محل کشف کردند، اما این سکه‌ ها بر اثر نفوذ رطوبت و نمک آسیب دیده و هنوز مشخص نیست متعلق به چه دوره ای هستند.

به گزارش سیناپرس،علاوه بر موارد فوق در این گنجینه ارزشمند، ظروف شیشه ‌ای در ابعاد کوچک ساخته شده به روش دمیدن آزاد با بدنه‌های کروی و گردن‌ های باریک و بلند نیز  کشف شد که ضخامت شیشه آن ها از دو میلی ‌متر بیشتر نمی‌شود.

باستان شناسان اشاره کردند: قطعات کشف شده در منطقه صعده در مرکز عراق در حدود ۱۶۰ کیلومتری جنوب بغداد مربوط به اواخر دوران عباسیان است.
حسن ناظم وزیر فرهنگ، گردشگری و آثار باستانی عراق در خاتمه توضیحاتش افزود: اداره کل آثار باستانی و میراث فرهنگی با هدف حفظ آثار باستانی عراق از آسیب و تلفات، برای مبارزه با تخلفات علیه محوطه ‌های باستانی و میراث فرهنگی در تمام استان ‌های عراق تلاش می ‌کند.

مترجم: احسان محمدحسینی
منبع: iraqinews
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا