تولید نسل ششم ملکه زنبورعسل در اردبیل

به گزارش سیناپرس اردبیل، نوبخت اژدری روز گذشته در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه استان اردبیل با ۴۶۰ هزار کلنی زنبورعسل با تولید ۷۳۴۳ تن عسل رتبه ۳ کشوری را به خود اختصاص داده است، افزود: تولید عسل از هر کندوی مدرن ۱۶کیلوگرم و از هر کندوی سنتی با تولید در حدود ۱۶تن و با میانگین۴ کیلو گرم می باشد.

به گفته وی، این در حالی است که تعداد زنبورداران استان ۴۰۰۳  نفر که در مجموع برای ۶۵۰۰ نفر اشتغال زایی مستقیم در زنبورستان ها ایجاد کرده است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با بیان اینکه سرانه مصرف عسل در ایران ۹۵۰  گرم است، یادآور شد: ۱۲۰۰ تن از تولید عسل استان در داخل استان مصرف و مابقی آن به سایر استانها و کشورهای همجوار و حاشیه خلیج فارس صادر می شود به طوری در سال جاری حدود ۳۱۳ تن در ۱۹ محموله صادر شده است.

وی یادآور شد: در ماههای گذشته تولید نسل ششم ملکه اصلاح شده زنبورعسل در جمعیت های بسته به تعداد ۹۰ کلنی در ایستگاه پرورش و اصلاح نژاد ملکه زنبور عسل استان با موفقیت  انجام شده است این پروژه های در راستای اصلاح صفات تولیدی، افزایش تولید عسل، آرام بودن، کاهش نیش زنی و … صورت گرفته است.

اژدری در خصوص اقدامات انجام گرفته در خصوص  ازدیاد نسل قوچ اصیل مغانه نیز افزود: تولید و توزیع قوچ اصیل اصلاح شده مغانی بین دامداران و عشایر استان به تعداد ۲۰۰ راس از طریق ایستگاه جعفرآباد انجام گرفته است به طوری که با این روش ضمن حفظ نژاد گوسفند مغانی و گله های مردمی نیز اصلاح گردیده و از طریق افزایش وزن مناسب بره ها و مزایای دیگر بر درآمد دامداران نیز افزوده می شود.

به گفته وی، صدور انواع مجوز برای واحدهای صنعتی دام و طیور به تعداد ۳۱۷ فقره با ظرفیت کل  ۶ میلیون ۳۵۵هزار ۸۸۳ راس/قطعه (شامل ۲۴۶ فقره موافقت اصولی، ۴۳ فقره پروانه تاسیس و ۲۸ فقره پروانه بهره برداری) نیز از دیگر اقدامات این معاونت در طی نه ماهه گذشته می باشد.

وی همچنین افزود: صدور تعداد ۵۹۴ فقره کارت شناسایی برای انواع دام روستایی با ظرفیت کل ۳۱هزار ۲۱۶ راس و صدور و تعویض پروانه (دفترچه) زنبورداری به تعداد ۴۸۸ فقره(صدور جدید ۹۸ و تعویض ۳۹۰ فقره) می باشد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا