راهکاری فناورانه برای کاهش مصدومیت در محیط کار

به گزارش سیناپرس، در صنعت تولید امروزی، تصادفات و صدمات یک مسئله مهم است. هزاران کارگر هر ساله در کارخانه‌ های سراسر جهان زخمی شده و صدها میلیون دلار برای درمان، توانبخشی و زمان از دست رفته هزینه می‌ کنند.

یکی از مزایای استفاده از فناوری Industry 4.0 برای تولید کنندگان، تعداد بسیار کمتر تصادفات و صدمات در کارخانه های آنها است. سازندگانی که فناوری Industry 4.0 را پیاده سازی کرده اند، دریافته اند که فناوری فوق، این پتانسیل را دارد که تعداد تصادفات و صدمات را به صفر برساند.

Industry 4.0شامل اینترنت صنعتی اشیا بوده و این امکان را به اشیاء روزمره می دهد تا با ارسال و دریافت داده ها، با انسان ارتباط برقرار کنند. حسگرهای اینترنت اشیا (حسگرهای مجهز به تراشه های کامپیوتری) را می توان در ابزارها و ماشین آلات صنعتی تعبیه کرد. ا

ین حسگرهای IIoT به طور مداوم شرایط محیطی ابزار یا ماشین مانند دما، فشار و ارتعاشات را کنترل کرده و هنگامی که یک مولفه، از یک آستانه از پیش تعریف شده فراتر رفته یا از آن پایین می آید، حسگر از طریق تلفن هوشمند، تبلت یا رایانه به سرپرست انسانی کارخانه، هشدار فوری ارسال می کند. در نتیجه، مدیران می توانند اقدامات سریعی را برای جلوگیری از وقوع حوادث ناگوار انجام دهند.

باید توجه داشت که ربات ها جزء مهمی از فناوری Industry 4.0 هستند. با پیشرفت هوش مصنوعی و فناوری حرکت، آنها بیشتر شبیه انسان می شوند. در حالی که بیشتر ربات های کارخانه برای انجام کارهای تکراری و دقیق ساخته شده اند، ربات های پیچیده می توانند به افراد در انجام فعالیت های پیچیده ای که نیاز به تصمیم گیری دارند کمک کنند.

به گزارش سیناپرس، کارگران انسانی می توانند از این روبات ها به عنوان کمک در کارخانه ها برای انجام تمام وظایف ناامن و پرخطر استفاده کنند. ترکیب روبات و اینترنت اشیا صنعتی می تواند از حوادثی مانند سقوط از ارتفاعات، گیر افتادن بین تجهیزات، استنشاق گازهای خطرناک و آتش گرفتن جلوگیری کند.

بارهای سنگین اغلب در یک کارخانه تولیدی توسط پرسنل کارخانه از یک منطقه به منطقه دیگر منتقل می شوند. این افراد را در معرض خطر زمین خوردن، سقوط و ضربه خوردن با چیزهای سنگین قرار می دهد. وسایل نقلیه هدایت شونده خودکار AGV ، ربات‌ های قابل حملی هستند که با دنبال کردن نشانگرها یا کابل‌ هایی که در خط تولید قرار می ‌گیرند حرکت کرده و می‌ توانند به کارگران کمک کنند تا از این خطرات اجتناب کنند. برخی از این روبات ها مدرن تر از بینایی، لیزر یا آهنربا برای حرکت استفاده می کنند. 

به گزارش سیناپرس، در این میان واقعیت افزودهAR  بخش دیگری از فناوری فوق محسوب می شود و این پتانسیل را دارد که آموزش ایمنی را متحول کند. AR از نظر مفهومی با واقعیت مجازی VR  قابل مقایسه است. کاربر با پوشیدن این فناوری، محیطی کاملا شبیه سازی شده را تجربه می کند. یک نقشه پویا سه بعدی کامپیوتری از یک شی، همانطور که از طریق صفحه کامپیوتر، گوشی هوشمند یا تبلت در واقعیت افزوده دیده می شود، روی شی قرار می گیرد.

نقشه متحرک سه بعدی با برچسب‌ها، دستورالعمل‌ها و نکات ایمنی تکمیل می‌ شود و به کارآموزان اجازه می‌ دهد تا تمام اطلاعات مورد نیاز خود را بدون مراجعه به کتاب راهنمای خود به دست آورند. در نتیجه، فناوری Industry 4.0 می ‌تواند برای کاهش قابل توجه تصادفات و صدمات استفاده شود.

این  فناوری همچنین می تواند منجر به اتوماسیون بیشتر، بهبود ارتباطات و نظارت و استفاده از فناوری های هوشمندی شود که می تواند مشکلات و خطرات را بدون نیاز به مشارکت انسانی ارزیابی و تشخیص دهد.

مترجم: ناصر پورقدیمی
منبع: gilmorehealth

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا