افزایش عمر و چسبندگی بانداژهای پزشکی با امواج فراصوت

به گزارش سیناپرس، محققان بین المللی از دانشگاه مک گیل کانادا و چند موسسه دیگر در پژوهشی جدید، کشف کرده اند که می توان چسبندگی و ماندگاری باندهای پزشکی چسبنده را با استفاده از امواج فراصوت و میکروحباب ها کنترل کرد. این پیشرفت می تواند منجر به پیشرفت های جدیدی در ساخت چسب های پزشکی به ویژه برای مواردی مانند پوست مرطوب که چسب ها به سختی روی آن قابل اعمال هستند، شود.

بانداژها و چسب‌های زخم، ابزار پزشکی رایجی هستند که در خانه یا در کلینیک‌ها مورد استفاده واقع می‌شوند. اما آن ها معمولا روی پوست مرطوب و یا در موارد خاص دیگر، چسبندگی و ماندگاری خوبی ندارند. درواقع، کنترل محل استفاده از آن ها و قدرت و طول مدت چسبندگی شان، امری چالش برانگیز است.

به گفته محققان فوق، برای ما بسیار شگفت انگیز بود وقتی متوجه شدیم از طریق کنترل و تنظیم شدت امواج فراصوت روی چنین بانداژهایی، می‌توانیم چسبندگی آن ها را روی بسیاری از بافت‌ها با دقت کنترل کنیم. به گزارش سیناپرس،  آن ها همچنین با همکاری فیزیکدانان مؤسسه دینامیک سیالات در ETH زوریخ و به کمک میکروحباب های القا شده از امواج فراصوت، چسبندگی بانداژها و چسب های پزشکی را آزمایش کردند.

آن ها می گویند: امواج فراصوت، میکروحباب‌های زیادی را ایجاد می‌کنند که به‌طور موقت چسب‌ها را برای چسبندگی قوی‌تر به روی پوست فشار می‌دهند. ما حتی می‌توانیم از مدل‌سازی نظری برای تخمین دقیق محل وقوع چسبندگی استفاده کنیم.

نتایج این آزمایش ها نشان داده است که این چسب ها با بافت زنده موش ها سازگار هستند. همچنین می‌توان از این چسب‌ها برای انتقال دارو از طریق پوست نیز استفاده کرد.

آن ها معتقدند: این فناوری، پیامدهای زیادی در بسیاری از شاخه های پزشکی خواهد داشت. لذا ما بسیار هیجان‌زده هستیم که فناوری مورد اشاره را برای کاربرد در کلینیک‌های ترمیم بافت، درمان سرطان و پزشکی دقیق، آماده سازی کنیم.

به گزارش سیناپرس، این یافته های جالب توجه را نشریه آمریکایی و بسیار معتبر Science منتشر کرده است.

ترجمه: محمدرضا دلفیه