ماه چگونه شکل گرفته است؟

به گزارش سیناپرس، طی نزدیک به پنج قرن، محققان نظریه ‌های متعدد و بحث ‌برانگیزی در مورد چگونگی شکل‌ گیری ماه ارائه کردند. به تازگی تیمی متشکل از ژئوشیمی ‌دان ‌ها، کیهان ‌شیمی ‌دانان و پترولوژیست‌های مرکز مطالعاتی ETH زوریخ، پژوهش جدیدی در این رابطه انجام داده اند.

در این مطالعه جدید، دانشمندان نشان دادند: ماه گازهای نجیب بومی هلیوم و نئون را از گوشته زمین به ارث برده است. برای بررسی موضوع فوق، دانشمندان شش نمونه از سنگ های قمری را از مجموعه قطب جنوب ماه که از ناسا به دست آمده بود، تجزیه و تحلیل کردند. این سنگ‌ها از سنگ بازالت ساخته شده ‌اند که به شکل ماگما از درون ماه بیرون آمده و سرد شدند.
این ذرات شیشه شکل سطح ماه طی فرآیند خنک سازی همراه با سایر مواد معدنی یافت شده در ماگما ایجاد شدند. دانشمندان در آنالیزهای جدید خود دریافتند که این ذرات شیشه هنوز دارای اثر انگشت شیمیایی هلیوم و نئون (امضای ایزوتوپی) از درون ماه هستند. نتایج آنها ثابت می کند که ماه گازهای نجیب بومی زمین را به ارث برده است.

به گزارش سیناپرس، پاتریزیا ویل، کیهان‌شناس ETH زوریخ در سوئیس، درباره این مساله می ‌گوید: یافتن گازهای خورشیدی، برای اولین بار، در مواد بازالتی ماه که به هیچ گونه قرارگیری در سطح ماه ارتباطی ندارند، یک یافته هیجان انگیز است.

باید توجه داشت که سیارک ها دائماً به سطح ماه حمله می کنند زیرا این جرم فضایی فاقد جو است. دانشمندان طی مطالعات جدید خود، ذرات شیشه ‌ای زیر میلی ‌متری را از شهاب‌ سنگ‌ ها اندازه‌ گیری کرده و منشا باد خورشیدی را به عنوان منبع گازهای کشف ‌شده رد کردند زیرا هلیوم و نئونی که آنها کشف کردند بسیار بیشتر از حد انتظار بود.

به گزارش سیناپرس، پروفسور هنر بوزمن، یکی از دانشمندان برجسته در زمینه ژئوشیمی گازهای نجیب فرازمینی، درباره این یافته ها گفت: دانستن اینکه کجا باید داخل مجموعه عظیم شامل ۷۰ هزار شهاب سنگ تایید شده ناسا را بررسی کنیم، یک گام بزرگ به جلو است. به زودی، دانشمندان به دنبال گازهای نجیب مانند زنون و کریپتون خواهند بود که شناسایی آنها چالش برانگیزتر است. آنها همچنین به دنبال عناصر فرار دیگری مانند هیدروژن یا هالوژن در شهاب‌سنگ‌های قمری خواهند بود.

مترجم: حمید تعالی
منبع: techexplorist
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا