مشاغل دانش بنیان اشتغال زایی پایدار دارند

دکتر رضا شاهین فر، رئیس مرکز رشد فناوری سلامت ابن سینا به اهمیت شناسایی شرکت های فناور و نوآور، توسعه کسب و کارهای فناورانه و همچنین ایجاد منابع پایدار پرداخت و در این خصوص به سیناپرس گفت: کمک به ایجاد یک شرکت کوچک برای تولید یک محصول بزرگ دانش بنیان از جمله ماموریت ملی محسوب می شود که برعهده تک تک افراد دلسوز جامعه است. حمایت از این شرکت ها در دراز مدت باعث می شود تا آنها به هدف و ماموریت اصلی خودشان یعنی اشتغال زایی پایدار دست پیدا کنند.

رئیس پیشین جهاددانشگاهی خراسان شمالی افزود: ما هیچگاه در بنگاه های اقتصادی کوچک، اشتغال زایی پایدار نداریم زیرا معمولا این مشاغل ظرف چند سال از بین می روند اما حوزه دانش بنیان این گونه نیست. حوزه دانش بنیان ها محصولات منحصر به فردی دارند و مشاغلی که ایجاد می کنند با حداقل هزینه هاست. مشاغل آنها پایدار و تخصصی است.

وی اظهارداشت: همچنین در حوزه دانش بنیان نیروهای انسانی بکار گرفته می شوند که همگی دارای تحصیلات عالیه هستند. متاسفانه امروزه شاهد بیکاری در جامعه تحصیل کرده مان هستیم که میزان آن روز به روز بیشتر می شود. در نتیجه هرچقدر ما بتوانیم علوم، تجارت و تولید را به سمتی ببریم که تحصیل کرده هایمان قاب اصلی بنگاه ها شوند، ناخودآگاه ضریب بیکاری در کشورمان پایین می رود و در کنار آن نیروهای تحصیل نکرده نیز بکار گرفته می شوند.

شاهین فر به سیناپرس گفت: در حال حاضر نگاه دولت و حمایت های مستقیم و غیر مستقیم مادی و معنوی آن از این نهاد قابل توجه است. اکنون جهاددانشگاهی توانسته است با این حمایت ها، ظرفیت خوبی را در کشور ایجاد و ماموریت هایی را  نیز تعریف کند. این امر به نوبه خود می تواند خیلی از خلاءهای کشور را از بین ببرد.

جهاددانشگاهی نیز با چنین رویکردی نه تنها می تواند شرکت های دانش بنیان راه اندازی کند بلکه می تواند بخش های خالی پژوهشگاه ها و واحدها را نیز به کار بگیرد. به عنوان مثال هم اکنون یکی از واحدها 8 هزار متر مربع فضا دارد که تنها از 500 متر مربع آن استفاده می کند، مابقی فضاها بلااستفاده هستند. اگر ما بتوانیم با چنین ظرفیتی 7 هزار و پانصد متر مساحت باقی مانده را نیز بکار بگیریم، کمک خیلی زیادی به مجموعه جهاددانشگاهی و هم جامعه خواهیم کرد؛ قطعا با انجام ابن کار به تعهد و وظیفه مان نسبت به جامعه عمل خواهیم کذد.

رئیس مرکز رشد فناوری سلامت ابن سینا بیان کرد: قطعا از قبل این مساله، بخش های مالی نیز به صورت صندوق در اختیار جهاددانشگاهی قرار می گیرند. پس از آن جهاددانشگاهی این منابع مالی را تجمیع می کند و در قالب مشارکت تولید برای اختصاص درصدی از این سهم با شرکت ها به توافق می رسد.

این قضیه به نوبه خود می تواند منابع پایدار خیلی خوبی برای مجموعه جهاددانشگاهی به ارمغان بیاورد زیرا هم ظرفیت های خالی اش را تکمیل می کند و هم می تواند ایده های اولیه را به ایده های نهایی دانش بنیان تبدیل کند. همچنین جهاددانشگاهی می تواند درصدی از سهام خود را به عنوان سرمایه گذار در اختیار این شرکت ها قرار دهد.

این مساله باعث می شود سالانه مبالغ مالی خیلی خوبی به داخل جهاددانشگاهی تزریق و مشکل تامین حقوق نیروها برطرف شود. اکنون برخی از واحدهای جهاددانشگاهی نمی توانند حقوق نیروهای خود را تامین کنند اما این مساله می تواند در این زمینه به واحدها کمک بزرگی کند.

گفتگو: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا