بارش شهابی بَرساوُشی در روزهای آینده به اوج خود می‌رسد

به گزارش پایگاه خبری اسپِیس (Space)، در چند روز آینده، اوج بارش شهابی برساوشی سالانه، آسمان را با ماه کامل آگوست تقسیم می‌کند؛ در نتیجه مشاهده شهاب‌های ثاقب دشوار خواهد بود.

بارش شهابی برساوشی یکی از قوی‌ترین بارش‌های شهابی است که سالانه بین ۱۴ جولای (۲۳ تیر) و اول سپتامبر (۱۰ شهریور) رخ می‌دهد.

به گفته انجمن شهاب‌سنگ آمریکا، امسال بارش شهابی در روزهای ۱۲ و ۱۳ آگوست (جمعه و شنبه ۲۱ و ۲۲ مرداد) به اوج خود می رسد. در همین حال، ماه کامل آگوست که به ماه خاویاری نیز معروف است ۱۱ آگوست (فردا ۲۰ مرداد) در ساعت ۲۱ و ۳۵ دقیقه منطقه زمانی شرقی به اوج خود می‌رسد و امشب و شامگاه جمعه تقریباً بهتر دیده می‌شود.

ماه کامل آگوست، آخرین اَبَرماه سال ۲۰۲۲ است. ابرماه زمانی رخ می‌دهد که ماه هم‌زمان با کامل‌شدن، در نزدیک‌ترین فاصله خود با زمین قرار دارد؛ این باعث می‌شود ماه در آسمان شب بزرگ و درخشان به نظر برسد.

ماه پرده‌ بر بارش شهابی کشید

در سال‌های گذشته در شرایط دید بهتر بینندگان یعنی در آسمان بدون ابر و با ماه کامل، می‌توانستند انتظار داشته باشند که در اوج بارش در هر ساعت بین ۵۰ تا ۱۰۰ شهاب قابل مشاهده یا «شهاب ثاقب» را ببینند.

با این حال، براساس اظهارات بیل کوک ستاره‌شناس ناسا امسال، نور درخشان ماه کامل باعث می‌شود در بهترین حالت بتوانیم تنها ۱۰ تا ۲۰ شهاب قابل مشاهده را مشاهده کنیم.

بارش شهابی برساوشی از توده ذرات به‌جامانده از دنباله‌دار سوئیفت‌تاتل پدید آمده است. این دنباله‌دار، آخرین‌بار در سال ۱۹۹۲ از نزدیکی زمین عبور کرد.

بارش شهابی برساوشی زمانی به اوج می‌رسد که زمین از متراکم‌ترین و غبارآلودترین منطقه دنباله دنباله‌دار عبور می‌کند.

با ناپدیدشدن ماه کامل، ممکن است بینندگان هنوز فرصتی برای دیدن بارش شهابی برساوشی قبل از ناپدیدشدن آن در پایان ماه داشته باشند.

بهترین زمان برای جست‌وجوی شهاب‌ها بین نیمه‌شب تا سحر است که ماه در زیر افق است. برای دیدن آن، یک منطقه دید دور از هر نور مصنوعی پیدا کنید و به چشمان خود زمان کافی (۲۰ دقیقه یا بیشتر) بدهید تا خود را با تاریکی وفق دهند.امسال، چند فرصت دیگر برای مشاهده بارش شهابی وجود خواهد داشت.

منبع:ایرنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا