آیا قاره ها در اثر اصابت شهاب سنگ های عظیم درست شده اند؟

به گزارش سیناپرس، تحقیقات جدید دانشمندان استرالیایی دانشگاه کرتین، قوی‌ترین شواهدی را ارائه کرده است که نشان می‌دهند قاره‌های زمین در اثر برخورد شهاب‌سنگ‌های غول‌پیکر شکل گرفته‌اند؛ امری که به‌ویژه در طول یک میلیارد سال اول از تاریخ چهار و نیم میلیارد ساله سیاره ما بسیار رایج بوده است.

محققان فوق می گویند: این ایده که قاره‌ها در ابتدا در مکان‌های برخورد شهاب‌سنگ‌های غول‌پیکر شکل گرفته‌اند، دهه‌ها بود که وجود داشت، اما تاکنون شواهد محکمی برای حمایت از این نظریه وجود نداشت.

آن ها می افزایند: ما با بررسی کریستال‌های کوچک معدنی زیرکون در سنگ‌های پیلبارا کراتون در استرالیای غربی، که نمایانگر بهترین بقایای پوسته باستانی زمین هستند، شواهدی را از برخورد شهاب‌سنگ‌های غول‌پیکر پیدا کرده ایم.

مطالعه ترکیب ایزوتوپ‌های اکسیژن در این بلورهای زیرکون یک فرآیند «بالا به پایین» را نشان داد که با ذوب سنگ‌های نزدیک سطح شروع می‌شود و عمیق‌تر می‌گردد. این موضوع مطابق با اثر زمین‌شناسی برخورد شهاب‌سنگ‌های غول‌پیکر به زمین است.

به گفته دانشمندان، تحقیقات ما اولین شواهد محکمی را ارائه می‌کنند که نشان می‌دهند فرآیندهایی که در نهایت قاره‌ها را تشکیل داده اند با برخورد شهاب‌سنگ‌های غول‌پیکر، مشابه آنچه که مسئول انقراض دایناسورها هستند، اما میلیاردها سال قبل از آن رخ داده اند، آغاز شده اند.

آن ها معتقدند: درک شکل‌گیری و تکامل مداوم قاره‌های زمین با توجه به این که این خشکی‌ها میزبان اکثر زیست توده زمین، همه انسان‌ها و تقریباً تمام ذخایر معدنی مهم سیاره هستند، بسیار مهم است. به گزارش سیناپرس، قاره‌ها همچنین میزبان فلزات حیاتی مانند لیتیوم، قلع و نیکل هستند، کالاهایی که برای فناوری‌های سبز نوظهور، ضروری بوده و برای انجام تعهدات ما به منظور کاهش تغییرات آب و هوایی لازمند.

طبق اطلاعات ارائه شده در این تحقیق، به نظر می‌رسد داده‌های مربوط به سایر مناطق پوسته قاره‌ای باستانی روی زمین، الگوهای مشابهی با آن چه را نشان می‌دهند که در استرالیای غربی شناسایی شده است.

مجریان این تحقیق اظهار داشته اند: ما می‌خواهیم یافته‌های خود را روی این صخره‌های باستانی آزمایش کنیم تا ببینیم، همان طور که گمان می‌کنیم، مدل ما به طور گسترده‌تری قابل استفاده است یا خیر.به گزارش سیناپرس،این یافته ها در Nature منتشر شده اند.

ترجمه: عباس روشن بین