کشفی مهم برای تشخیص و درمان سرطان و اختلالات مغزی

به گزارش سیناپرس، یک تیم تحقیقاتی بریتانیایی کشف کردند که چگونه تغییر مسیر مولکولی یک پروتئین شناسایی شده که در رشد مغز ضروری است، می تواند منجر به توسعه سرطان شود.

به گفته محققان، انتظار می ‌رود نتایج ما تأثیر زیادی بر درک بنیادی رشد مغز و متاستاز داشته باشد که می ‌تواند به تشخیص زودهنگام و بهبود درمان ‌های موجود بیانجامد.

در طول رشد مغز، سلول‌ های بنیادی عصبی، نورون ‌هایی را به وجود می آورند که سپس به مکان‌ های خاصی در مغز مهاجرت می ‌کنند، جایی که اتصالات تشکیل داده و بالغ می ‌شوند. نقص در این فرآیند باعث ایجاد چندین اختلال رشد عصبی می شود. به گزارش سیناپرس، درک بهتر این رویدادها کلید رمزگشایی مکانیسم ‌های اساسی رشد مغز و توسعه روش ‌های تشخیصی و درمانی جدید برای چنین اختلالاتی است.

سرطان یکی از علل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است که تقریباً یک مورد از هر شش مرگ را شامل می شود. اکثر تومورها به جز چند نوع سرطان با منشا خونی، جامد هستند. به گزارش خبرگزاری سینا، معمولا تا زمانی که تومورهای جامد شناسایی می شوند، برخی از سلول های تومور اولیه، با فرآیندی به نام متاستاز به سایر قسمت های بدن گسترش یافته و تومورهای ثانویه ایجاد کرده اند که سلول های آن ها اغلب در برابر شیمی درمانی مقاوم هستند.

هرچند جراحی، شیمی درمانی و سایر انواع درمان ضد تومور می توانند تومور اولیه را هدف قرار دهند، متاستاز، نتیجه را غیرقابل پیش بینی می کند و می تواند منجر به عود تهاجمی تر بیماری شود. درک ویژگی های سرطان برای مقابله با آن بسیار مهم است.

گذر از حالت اپیتلیالی به مزانشیمی (EMT) یک مسیر مولکولی خاص است که مهاجرت سلولی را امکان ‌پذیر می‌کند و برای فرآیندهایی از جمله رشد مغز و همچنین التیام زخم در مراحل بعدی زندگی، حیاتی است، اما همچنین توسط سلول ‌های سرطانی برای متاستاز استفاده می‌ شود. تیم تحقیقاتی، پروتئین خاصی به نام ZNF827 را به عنوان یک تنظیم کننده کلیدی EMT شناسایی کردند.

این مطالعه نشان می ‌دهد که چگونه سفر یا مسیر مولکولی این پروتئین هم برای مهاجرت نورون ‌های نوزاد به مکان ‌های مناسب در طول رشد مغز مورد استفاده قرار می‌ گیرد و هم توسط سلول ‌های تومور برای متاستاز به اندام‌ های مختلف مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

محققان اظهار داشته اند، مطالعه ما نه تنها رشد یکی از مهم ترین اندام های بدن، یعنی مغز را روشن می کند، بلکه نشان می دهد که چگونه همان پروتئینی که کلید رشد مغز است می ‌تواند علت یا هدف گسترش سرطان در بدن باشد.

فرآیند مهاجرت نورون ‌های نوزاد به مکان ‌های مناسب در طول رشد مغز، همان فرآیندی است که سلول‌ های تومور برای به دست آوردن امکان مهاجرت از آن استفاده می ‌کنند که به متاستاز سرطان می انجامد.

شناسایی تنظیم‌ کننده ‌های کلیدی در این مسیرها، فرصت ‌های جدیدی را برای مداخلات درمانی در برابر سرطان و درک بهتر اختلالات رشد عصبی مرتبط با نقص در رشد مغز ارائه می دهد.

نتایج تحقیقاتی فوق در مجله Nature Cell Biology منتشر شده اند.