صنعت فضایی ایران بدون حضور بخش خصوصی معنایی ندارد

دکتر حسن سالاریه، رئیس سازمان فضایی ایران بر ضرورت بومی سازی صنعت فضایی ایران با کمک متخصصان ایرانی تاکید کرد و در گفتگو با سیناپرس گفت: حوزه فضایی یک حوزه هایتک است و زیرساخت های بسیار زیادی را می طلبد. سرمایه گذاری در این حوزه زودبازده نیست زیرا فناوری باید تست شود و مراحل مختلفش را طی کند.

وی افزود؛ ریسک سرمایه گذاری در این حوزه بسیار زیاد است. سرمایه گذاری در این حوزه به گونه ای نیست که همه صف بکشند و به این حوزه ورود پیدا کنند. باید برای این حوزه بازار سازی شود تا بخش خصوصی را نیز برای ورود به این حوزه ترغیب کنیم.

وی اظهارداشت: واقعیت این است که صنعت فضایی ایران بدون حضور بخش خصوصی معنایی ندارد به همین دلیل درصدد هستیم از ظرفیت بخش خصوصی نیز استفاده کنیم.

وی بیان کرد: در حال حاضر یکی از اهداف اصلی ما در پروژه ماهواره خیام، بازارسازی است تا بخش خصوصی را ترغیب به سرمایه گذاری در این بخش کنیم.

وی خاطرنشان کرد: سازمان فضایی ایران در حال حاضر هیچ حد و مرزی برای استفاده از ظرفیت بخش خصوصی ندارد به شرط اینکه شرکت های خصوصی نیز قدرت و توانمندی لازم را داشته باشند.

وی یادآورشد: اکنون در صدد هستیم برخی از پروژه هایمان را به بخش خصوصی واگذار و برون سپاری کنیم اما تحقق همه آن امکان پذیر نیست زیرا بسیاری از پروژه ها نیاز به زیرساخت هاو ماهواره های سنگین و حرفه ای دارند.

وی همچنین درباره پروژه اعزام انسان به فضا گفت: در حال حاضر تمام ایستگاه های بین المللی برای اعزام انسان به فضا یک برنامه علمی مبتنی به حوزه زیست فضا دارند. تنها اعزام یک فضانورد کافی نیست. اعزام انسان و فضانورد باید یک آورده مهم داشته باشد. همچنین اعزام انسان به فضا نیاز به یک مقدماتی دارد. اکنون سازمان فضایی ایران در برنامه 10 ساله فضایی حوزه زیست فضا برنامه ای کاملا مشخص دارد. امسال پرتاب کپسول زیستی زیرمدار را در برنامه کاری خودمان داریم و همچنین در حال رایزنی برگزاری یک دوره آموزشی و دانشگاهی با روسیه هستیم.

گفتگو: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا